اجتماعی

تفکردرتحول طبیعت، انسان را به پهنای حقیقت می کشاند

با تغییروتحول طبیعت، رویش گیاهان تازه وسبزشدن درختان، نمایانگرآن است که روزی همۀ انسانها از خواب سنگین هزاران ساله بر میخیزند و در صحرای قیامت به حضور پروردگار بی همتا، برای محاسبه حاضرخواهند شد.

شفیق
با تغییروتحول طبیعت، رویش گیاهان تازه وسبزشدن درختان، نمایانگرآن است که روزی همۀ انسانها از خواب سنگین هزاران ساله بر میخیزند و در صحرای قیامت به حضور پروردگار بی همتا، برای محاسبه حاضرخواهند شد. مهمتر ازهمه این تغییر وتحول طبیعت رمزیست در دعوت به تفكر، درخود و دنیای ماحول انسانها، که مارامتوجه قدرت كامله پروردگار بسازد. بنابرین ما باتصوربه این نكته به استقبال روز نو رفته و آن را به فال نیک می گیریم. سال پر از موفقیت را از خدای لایزال برای همدیگر خواستاریم زیرارفت وآمد وافزایش صمیمیت درمیان مردم باعث رفع كدورتها می گردد. طبیعت زیبای بهاری رادوست داریم وبه شادی و خرمی آن، شاد می شویم. یکی از ارزشهای نیک دركشورما، نظافت، پاكی و خانه تکانی است. مجدداً اثاثیه ها را جابجا و گردگیری می کنند و دوباره آنها را می چینند. در واقع مردم قبل از رسیدن این روز تحولی در زندگی خود می آورند و خانه را برای پذیرائی از مهمانان آماده می سازند. این روزها را فرصت مناسبی برای گسترش صله رحم و رسیدگی به حال واحوال خویشاوندان می دانند. دیدوبازدید ازخویشاوندان وعقربا یکی از نشانه های اخلاق و سنن اسلامی و انسانی مردم متمدن كشورما است. در اكثر خانواده ها رسم بر آن است که افراد خانواده ابتدا به دیدن بزرگان می روند وازآنان عیادت می نمایند. تجدید روحیه، رفت و آمد و افزایش صمیمیت، رفع کدورتها در بین مردم، ایجاد همبستگی ملی و اتحاد بیشتر، مهمتر از همه ما را دعوت به تفکر در خود و دنیای اطراف ما می نماید. همانگونه که میدانیم و میبینیم کشاورزان، تاجران و… در پایان هر سال، سود و زیان فعالیت یکساله خود را مورد بررسی و ارزیابی قرار میدهند، تا بر اساس آن بتوانند برای مرحله بعدی از فعالیت در سال جدید، برنامهریزی مناسب و صحیحی را تدوین کنند.
ما نیز به عنوان یک مسلمان باید دقت کنیم! حالا که یک سال دیگر از عمر کوتاه ما سپری شده و به پایان رسیده است، آیا سود و زیان آن را برآورد، نمودهایم؟ تا بر اساس آن یک نتیجۀ درست گرفته باشیم و زندگی سال جدید را بر روی آن پایهریزی کنیم.
از خود بپرسیم که در سال گذشته تا چه اندازه توانستهایم خدای متعال را از خود راضی گردانیم؟ وخدمتی به خلق الله كرده باشیم. آیا دستورات او برای ما مهم بوده یا هوای نفسانی؟ بیاییم هر کدام از اعمال نیک و بد خود را در ترازو ی وجدان قرار دهیم و با هم بسنجیم. باید دانست هرآن لحظه كه تصمیم بگیریم، سروقت است. همزمان باآغاز سال نو و بهار پیش رو باید دل خودرا ازكینه وكدورت تهی ساخته، طرح دوستی وصمیمیت را درمیان هموطنان خود بریزیم. راستی وصداقت راسرلوح اعمال روزمره خودقرارداده، دروغ، تزویر و ریا را از قلب خودبه دورافگنیم. روح خودرا ازهمه آلایش های نامأنوس وفریبنده صفابخشیده تا درراه هدایت پروردگارخود صادقانه قدم گذاشته باشیم. بدین گونه راه راست وبدون خلل راسرمشق زندگی روزمره خود انتخاب ودركسب رضای پروردگار وآسودگی مخلوق خدا كوشا گردیم.
در این دنیا پشیمانی ازمعصیت، باعث سعادت و خوشبختی هردو دنیا می گردد، اما پشیمانی در آخرت مایۀ خسران و هلاکت است. می دانیم تمام هستی که درکائنات وجود دارد، مخلوق خداوند متعال اند. خورشید، ستارگان، سیارات، شب و روز، کوه و دشت و… نشانه و آیتی از قدرتمندی وبزرگی خدای قادر برای بندگان اوست تادربارهاش فکر کنند و بیش از پیش پی به عظمت و قدرت اش، ببرند. زنده شدن دوباره طبیعت ، پویش و رویش گیاهان یادآور روزی است که همه انسانها دوباره زنده شده منتظرمکافات ومجازات اعمال دنیوی خود خواهندبود.
خداوند متعال میفرماید:« از آسمان آب پر برکتی را باراندیم و با آن باغها و دانهها رویاندیم، ما به وسیله آب باران سرزمین مرده را زنده گردانیدیم»
( آری زنده شدن مردگان ) از قبرها سر برآوردن آنان نیز همین گونه است و در همین سوره میفرماید:« بله فقط ما زنده میگردانیم و میمیرانیم و بازگشت مردمان به سوی ماست، روزی زمین از روی مردم میشکافد و کنار میرود و ایشان به سرعت بیرون میآیند، آنروز روز گردهمایی است و آن برای ما سهل و آسان است و رنج و زحمتی ندارد. »
پس بایددانست که ما فقط برای این دنیا خلق نشدهایم، بلکه این دنیا مزارع است برای کشت وکار روز رستاخیز. جای سعی و تلاش برای تهیه وذخیره اعمال نیکوکه پلۀ میزان را به نفع ما بچرخاند.
ما با خدای خود عهد بستهایم که فقط بنده او بوده و تسلیم اوامر او باشیم، بنابراین صورت وسیرت خودرا مطابق شرع عیارساخته باانجام اعمال نیکو وخدمت خالصانه به مردم خود، تعهد خودرا درعمل پیاده بسازیم. مطابق اوامر خدا زیستن وازنهی آن پرهیزکردن، هدایت است و سعادت؛ بقیه راه ها ضلالت است و گمراهی. لذا در انجام هر کاری و هر عملی باید خدا(ج) و رسول او(ص) را حَکَم و قاضی قرار دهیم، به همنوعان خود احسان نماییم طوری اخلاص صادقانه درآن نهادینه باشد که زرۀ ریا کاری درآن به نظر نیاید. ورنه درانجام اعمال ما نه رضایت خالق یکتا وجود خواهد داشت ونه هم رضایت خلق الله. بنابراین سراسر زیان کارخواهیم شد هم وقت خودرا ضایع ساختیم وهم سرمایه خودرا، حاصل هم کاهی خواهد بود بی ثمر.
تغییر طبیعت زیبا و ارزیابی اخیرسال، مارا باآغازو انجام اعمال مکرراً هشدارمی دهد که مراقب خودباشیم وهر روز، ماه و سال آنچه خوبی وبدی را که ذخیره کرده ایم، خود در پلۀ قضاوت وجدان قراردهیم و نزدخود به محاسبه بنشینیم. امروزکه زنده ایم زمینه توبه وتقصیر برای ما مهیا است درغیرآن، جزپشیمانی بدیل دیگری را سراغ نخواهیم داشت و نتیجه غیر از روسیاهی وسر افکندگی درقبال نخواهدبود. به هرحال هدایت پروردگار را همیشه طلب گاریم ودرضمن سال سرسبزی و فراوانی را از خداوند متعال برای هموطنان عزیزخود
خواستاریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن