اجتماعیمقالات

رمضان؛ ماه تجلی‌گاه قرآن

با استفاده از آیات و روایات، به روشنی ثابت می شود: روزه اگر چه عبادت مهمی است و دارای ثواب بسیار است؛ اما مقدمه ای برای رسیدن به مرحله تقوا است:

الله متعال می فرماید ترجمه:  «ای کسانی که ایمان آورده اید! روزه بر شما مقرر شده است، همان گونه که بر کسانی که پیش از شما (بودند) مقرر شده بود، باشد که پرهیزگاری کنید».{البقرة: 183}.

هدایت کامل متقین، وابسته به بهره مندی از قرآن است:

در جای دیگر می فرماید ترجمه:

« این کتابی است که در (حقانیت) آن هیچ تردیدی نیست (و) مایه هدایت تقواپیشگان است».{البقرة: 2}.

از این رو فضیلت مهم ماه رمضان، به نزول قرآن در این ماه است:

{البقرة: 185}.

خداوند در این باره می فرماید: ترجمه: «ماه رمضان (همان ماه) است که در آن، قرآن فرو فرستاده شده است که مردم را راهبر است».

از این رو رابطه خاصی بین قرآن کریم و ماه رمضان وجود دارد. همان طور که در فصل بهار، عالم طبیعت و انسان شادابی خاص و حیات مجددی پیدا می کند، قرآن نیز بهار دل ها است که با خواندن، یادگیری و فهمیدن معارف آن، دل ها همواره زندگی ویژه ای می یابد.

رابطه قرآن کریم با ماه رمضان، خیلی عمیق است و انسان با خواندن و یادگیری آن و تدبیر و تعمیق در آن، در این ماه می تواند به حیات طیبه رسیده و حقیقت قرآن عظیم الشأن را درک کند.

ماه رمضان یکی از ماه‌های پر فضیلت و با برکت است که بین مسلمانان جهان از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است. این نشانه ارزش بالا و اهمیت این ماه نزد خداوند می‌باشد.

از آن جایی که ماه رمضان ماه نزول قرآن، ماه خدا و ماه تهذیب است، و از همه مهم‌تر آن که شب قدر در این ماه قرار دارد نتیجه مى‌گیریم که ماه رمضان تجلى گاه قرآن و ماه انس با قرآن است. روزه داران در این ماه با تدبر در آیات قرآن و بهره گیرى فکرى و عملى از مفاهیم قرآن بر رشد و تکامل ملکوتى خود می‌افزایند.

فواید خواندن قرآن کریم در رمضان

در ماه مبارک رمضان، قرآن کریم به ویژه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و خواندن آن با ثواب و پاداش فراوانی همراه است. از جمله مزایای خواندن قرآن کریم در ماه رمضان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ضربت روحانیت: خواندن قرآن کریم در این ماه، روحانیت و ارتباط عمیق‌تر با خداوند را تقویت می‌کند.

ثواب بیشتر: طبق احادیث و روایات معتبر، اجر خواندن قرآن کریم در ماه مبارک رمضان بسیار بیشتر است نسبت به سایر ماه‌ها.

پاکسازی روح: خواندن قرآن مجید، باعث پاکسازی روح و دل شخص می‌شود و او را از گناهان و اشکالات روحی خود آزاد می‌کند.

ارتقاء دینی و اخلاقی: مطالعه و تدبر در آیات آن، باعث ارتقاء دینی و اخلاقی شخص می‌شود و او را به راه رشد و پیشرفت در مسیر اسلام هدایت می‌کند.

زنده کردن قلب: قرآن نوری است که قلب را زنده می‌کند و احساس آرامش و امنیت را در دل انسان به وجود می‌آورد.

آرامش و امنیت روانی: خواندن قرآن می‌تواند به فرد آرامش و امنیت روانی بیشتری بدهد و او را برای شروع زمانی خوب و آرامش‌بخش بعد از افطار آماده کند.

برکت در زندگی: آیات خوانده شده قرآن در این ماه می‌تواند برکت و پویایی بیشتری به زندگی فرد ببخشد و او را به سوی رضایت و خشنودی الهی هدایت کند.

ماه رمضان، بهار انس با قرآن

این ماه ویژگى هاى برتر زیادی نسبت به دیگر ماه‌ها دارد؛ از جمله اینکه ماه نزول قرآن است؛‏

این ویژگى‏ که در ماه رمضان واقع شد تصادفى نیست؛ چرا که ماه رمضان ماه تربیت (روزه) است و تربیت بدون تعلیم میسر نمی‌شود. قرآن تعلیم دهنده است و باید آن در این ماه نازل شود و بهار تلاوت‏ قرآن باشد.

اینکه در این ماه تلاوت قرآن کریم سفارش شده، علت این است که به سبب روزه، قلب انسان پاک شده و آماده پذیرش پند است و قرآن هم بهترین پند است. پس مراد این می‌باشد که در ماه رمضان قرآن بخوانیم که هم قلبمان آن را بپذیرد و نیز هدایت و تربیت گردد.

مومنان و روزه داران باید در ماه پر فیض و با برکت رمضان انس خود با قرآن مجید را هرچه بیشتر کنند؛ زیرا انس با این کتاب الهی و آسمانی نجات بخش انسان هاست.

همچنین باید دانست که بهترین اعمال در شب‌ها و روزهاى ماه مبارک رمضان تلاوت‏ کلام پروردگار است.

ای دوست! با دهانی پاک، با دلی روشن و خاطری خداجوی به تلاوت قرآن بپرداز.

هنگامی که قرآن می خوانی، شمرده و با تأمل و اندیشه بخوان و تصور کن که در محضر خدایی و خداوند با تو سخن می گوید و تو را مخاطب آیات قرار می دهد.

اگر ماه رمضان است و قرآن می خوانی، بکوش تا کیفیت را بر کمیّت مقدم بداری. حساب صفحات و چند جزء قرآن را مکن. بیندیش که در آیه ها، خدای متعال چه گفته و چه خواسته است.

هرگز مباد که شیوه تلاوت و اسلوب قرائت، تو را از معنی و توجه به پیام های آیات باز دارد.

قرآن، گنجینه گران بهای الهی است. مگر می شود کسی گنجینه ای را بگشاید، ولی ننگرد که در آن چیست و به چه کاری می آید؟

هرگز مباد از آنان باشیم که «حروف» قرآن را حفاظت کنیم، ولی «حدود» آن را ضایع سازیم.

خانه هایتان را با نور قرآن روشن کنید و صدای قرآن و آهنگ روح نواز و جان بخش آن را در فضا بگسترید.

باید پیوسته در محضر قرآن بود و همچون شاگردی در مکتب استاد، از نکته ها و آموزه هایش درس ها آموخت.

بنابراین، خواندن قرآن کریم در ماه مبارک رمضان علاوه بر تقویت روحیه و ارتباط با خداوند، با ثواب و پاداش فراوانی همراه است که مسلمانان باید از این فرصت برای بهبود و تحول در زندگی خود استفاده کنند.

یکی از بزرگ‌ترین دلایل تلاوت قرآن کریم در این ماه مبارک بهبود تمرکز و ارتباط با خداوند است. در این زمان، بدون توجه به مسائل غذایی، فرد می‌تواند تمرکز بیشتری بر روی قرآن داشته باشد و ارتباط عمیق‌تری با خداوند برقرار کند.

محمد نسیم عمری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *