گزارش

کاهش چشم‌گیر حاصلات انگور دربلخ

شماری از باغداران در ولایت بلخ می‌گویند که به دلیل سردی  هوا در زمستان سال پار، حاصلات انگور امسال کاهش یافته است. اما مسئولان محلی می‌گویند که آنان تلاش می‌کنند تا به مشکلات باغداران رسیدگی کنند.

شماری از باغداران در ولایت بلخ می‌گویند که به دلیل سردی  هوا در زمستان سال پار، حاصلات انگور امسال کاهش یافته است. اما مسئولان محلی می‌گویند که آنان تلاش می‌کنند تا به مشکلات باغداران رسیدگی کنند.

باغداران در ولایت بلخ از کاهش حاصلات انگور نظر به سال گذشته سخن می گویند. آنها می‌گویند به‌دلیل سردی هوا در زمستانی که گذشت، حاصلات انگور امسال کاهش چشمگیری داشته و مسئولان باید باغداران را دستگیری نمایند تا آنان سال آینده بتوانند حاصلات خوبی بدست آورند.

درمحمد، یکی از باغداران می‌گوید:«نسبت به سال قبل، امسال انگور کم است. با آنکه من با زحمت زیاد سری تاک‌های انگور خود را پت نموده بودم، اما باز هم حاصلات نسبت به سال گذشته کم است.»

برعلاوه باغداران دیگر نیز از کاهش حاصلات شکایت دارند، آنان می‌گویند که اگر مسئولان در قسمت کودکیمیاوی و ادویه ضد آفات زراعتی کمک کنند، سال آینده حاصلات خوب خواهد بود.

الهام، یکی دیگر از باغداران انگور در ولسوالی بلخ می‌گوید:«ه دلیل اینکه سال گذشته یخ بندی بود، حاصلات امسال کم است. ما از وزارت زراعت می‌خواهیم که برای ما ادویه و کودکیمیاوی کمک کند تا سال آینده حاصلات بهتر داشته باشیم.»

مسئولان در ریاست زراعت، آبیاری و مالداری بلخ باتایید این مشکلات، می‌گویند که آنان در تلاش‌اند تا با ایجاد سردخانه‌ها میوه‌های مختلف را حفاظت کرده و برای آن بازار مناسبی در داخل و خارج از کشور پیدا نمایند.

محمدحسن عظیمی، مدیر عمومی ترویج زراعت بلخ می‌گوید که تلاش می‌شود در هماهنگی با وزارت زراعت، از دهاقین حمایت بیشتر صورت گیرد.

«انگور چیله از هشتاد تا 100 فیصد از بین رفته و انگور جویه و روی زمین، از شصت تا هشتاد فیصد از بین رفته. حتی درخت‌های انگور نیز از بین رفته اند.» بربنیاد آمارهایی که مسئولان ریاست زراعت بلخ ارائه می‌دهند، درسال‌های قبل از هرهکتار باغ انگور بیش از ۲۰ تُن انگور بدست می‌آمد، اما امسال ۸۰ درصد در این حاصلات کاهش به میان آمده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *