سخن انیس

افزایش حادثه ترافیکی و نگرانی مردم

متأسفانه، با گذشت هر روز خبرهای تلخ و تکان‌دهنده‌ای از حوادث ترافیکی می‌شنویم، و می‌بینیم که اکثر از این حادثه‌ها بسیار وحشتناک و پرتلفات استند.

در تصادم مدهشی که در این روزها در قسمت گرشک ولایت هلمند رخ داد، تعدادی زیادی از هموطنان ما شهید شدند و اجساد شان کاملاً به اثر آتش‌گرفتن موتر حامل شان و انفجار تانکر تیل جانب مقابل، سوختند و حتی قابل شناسایی هم نبودند.

همچنان در این روزها ما شاهد تصادم و حوادث پرتلفات در شاهراه پلخمری ـ سمنگان ـ مزار بودیم، همچنان در مسیر کابل ـ قندهار ـ هرات، و همچنان در شاهراه جلال‌آباد ـ کابل ـ تورخم حادثاتی رخ داد و شاهراه میمنه ـ مزار شریف و دیگر نقاط کشور نیز گواه حوادث تلخ و ناگوار بوده اند.

ملت رنجدیده‌ی افغانستان، امیدوار بودند که با پیروزی امارت اسلامی افغانستان، در کنار نعمت آزادی و آرامی در قسمت راننده‌ها هم تدابیر و  تصامیمی گرفته خواهند شد و راننده‌هایی که معتاد به چرس و دیگر مخدرات باشند، از رانندگی باز داشته شوند، تا می‌شد که آمار تصادم هم کاهش می‌یافت و میزان تلفات این حادثه‌ها هم تقلیل پیدا می‌کرد.

اما، از افزایش حوادث دانسته می‌شود که در این قسمت  توجه چندانی صورت نگرفته است و هنوز هم راننده‌ها با همان حال‌وهوای قبلی حرکت می‌کنند و با کشیدن مواد مخدر و بی‌احتیاطی، هموطنان و مسافران را به کام مرگ می سپارند و جمع کثیری را هم بی‌دست‌وپا و معلول و معیوب می‌گردانند.

مردم امیدوار استند؛ امارت اسلامی افغانستان قسمی‌که در تٲمین امنیت، بازسازی و آبادانی موفق است و تلاش می کند، باید در مورد اصلاح رانندگان و شیوه‌های رانندگی هم تلاش کند و موفقیت‌هایی را به دست آورد.

چون حیات حاملان موترها بیشتر بستگی به شیوه‌ی رانندگی رانندگان دارد و آنان می‌توانند با جلوگیری از سرعت بیش از حد و یا اعصاب و روان آرام، سرنوشت مسافرین را بهتر رقم بزنند و با سلامتی کامل آنان را به به سرمنزل مقصود برسانند.

در غیرآن، اگر حکومت و نظام در این قسمت توجه نکند، متاسفانه در افغانستان این موارد را کسی رعایت نمی‌کند و هرکس سربخود رانندگی می‌کند که بدبختانه اکثر رانندگان، اصول و مقررات رانندگی را یاد ندارند و رعایت هم نمی‌کنند و برعلاوه‌ی آن از برخی از آنان مبتلا به اعتیاد هم استند.

وقتی که سخن ازاین قرار باشد، باید حکومت در این مورد تلاش جدی به خرچ دهد و نگذارد که افراد ناسالم، مریض، روانی و معتاد رانندگی کنند و سرنوشت ملت و مسافران بی‌چاره را سیاه رقم زنند و برای ملت و مسافران، تباهی به بار بیاورند.!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *