اجتماعی

راه‌های بنیادی کمبود و نبود برق را جستجو کنیم! 

خبرگزاری‌های دولتی و غیر دولتی اعلام کردند که شرکت برشنا، طبق قرداد با شرایط جدید، توافق نامه‌ای را برای ادامه برق دوام‌دار در سال ۲۰۲۳م با کشور اوزبیکستان به‌امضا رسانیده است.

شبير « راحل «

خبرگزاری‌های دولتی و غیر دولتی اعلام کردند که شرکت برشنا، طبق قرداد با شرایط جدید، توافق نامه‌ای را برای ادامه برق دوام‌دار در سال ۲۰۲۳م با کشور اوزبیکستان به‌امضا رسانیده است.

این خبر برای حل عاجل مشکلاتی فعلی کمبود برق در کشور یک خبر خوب است اما راه حل بنیادی مشکلات و رفع احتیاج برای دراز مدت نیست و  حوادث سیاسی و اقتصادی و تولیدی و… می‌توانند مشکلاتی را سر راه جمع کرده و مزاحمت‌ها را ایجاد کنند، زیرا در جهانی که ما زندگی داریم، سیاست و اقتصاد و تولید و تجارت و  عقد قراردادها و روابط بین کشورها، همه یکی با دیگر تاثیرات متقابل دارند.

طوری‌که اگر روابط بین کشورها در حالت نورمال قرار داشتند، تعاملات اقتصادی و پروتوکولات و قراردادها هم به حالت نورمال به‌پیش می‌روند و اگر بنابر هر عامل داخلی و خارجی و منطقوی و یا بین‌المللی این روابط دچار حادثه شدند، در آن‌صورت، قراردادهای بین کشورها هم در حالت نورمال و قبل از حوادث نمی‌مانند و جبرا متغیر می‌شوند.

جنگ و نا آرامی طویل‌المدت تحمیلی در کشور ما که با مداخلات و تجاوزات سیاسی و اقتصادی و ایدئولوژیک شوروی وقت از آغاز دهه ششم قرن چهارده هجری خورشیدی به شکل راه‌اندازی کودتا ها و حمایت از آشوب‌گران چپی سایه افگنده  و عکس‌العمل‌های آن هم به نوبه خود، جبرا در همان میدان کودتای، جنگ، خشونت و دفاع صورت گرفته اند، از همان زمان تا حال، تمام پلان‌های انکشافی اقتصادی، صنعتی و تعلیمی را به‌شدت کوبیده و در حالی‌که شرایط زندگی انسان در روی زمین کاملاً متغیر گردیده، ولی ما بنا بر همین جبر در همان شرایط نیم قرن قبل و حتی قبل‌تر از آن، زندگی داریم و این کار مشکلات زیادی را برای ما به‌ارمغان آورده است.

طی این زمان؛ نا آرامی، جنگ و ویرانی، در پهلوی مشکلات و تلفات بی‌شمار بشری، زراعت، تولید و تجارت تعلیمی و تربیه و در کل بخش‌های انکشافی ما را شدیداً آسیب زد و حتی به‌درجه صفر نزدیک ساخت.

نبود و کمبود برق با وجود آب‌ها و دریاهای فراوان کشور، یک مشکل بسیار بزرگ است و طی سال‌های متمادی هیچ‌گونه تلاش بنیادی برای انکشاف بیش‌تر آن، صورت نگرفته و اگر بندهای جدید برای تولید برق ساخته نشده، اقلاً همان بندهای گذشته هم یک‌بار  پاک‌کاری نشده اند تا ظرفیت گذشته‌ی ذخیره آب را حفظ کنند.

طی بیست سال گذشته مامورینی که در سطح بالای حکومت قرار داشتند هر روز باغ‌های سبز و سرخی را برای مردم وعده می‌دادند که
مثلاً – آب دریای هلمند را برای بند برق ذخیره می‌کنیم – بند کمال‌خان  را انکشاف می‌دهیم

– بر بالای دریای پنجشیر بند برق اعمار می‌کنیم

– دو سال بعد باید آنقدر برق تولید کنیم که حتی به پاکستان هم صادرات برق داشته باشیم

– و بر بالای دریای کنر بند بزرگی را اعمار می‌کنیم  و….

این همه برای مصروف‌ساختن بی‌مورد مردم از مسایل کلان و مهم و ضروریات اشد روز مره و اهتمام به مسایل و مصالح کلان ملی و منطقوی و بین المللی بود و عملاً دیده شد که به اصطلاح دروغ‌های شاخدار بیش نبود و میلیون‌ها دالر را برای برق وارداتی از تاجیکستان و ترکمنستان با قراردادهای مافیایی شان مصرف کردند و هکذا پول‌های زیادی را هم در بین خود حیف‌ومیل کردند

اگر آن مقدار پول را در  انکشاف منابع تولیدی داخلی مصرف می‌کردند، بدون شک که امروز  وضعیت خیلی بهتر می‌داشتیم و ضرورت برق خود را از منابع داخلی آماده می‌ساختیم.

دو سال قبل حکومت جمهوریت اعلام کرد که حکومت قطر در تولید برق آفتابی برای افغانستان   وعده نموده و تمام مصارف آن‌را می‌پردازد، اما دیده شد که هیچ‌گپی هم نبود و مثل وعده‌های دیگر بود.

اخیراً نماینده اتاق تجارت کشور چین در دیدار با رئیس اجرائیوی برشنا گفته که کشورش می‌خواهد در بخش تولید ۵۰۰ میگاوات برق زغال‌سنگ، در ‎افغانستان سرمایه‌گذاری کند.

قرار گفته نماینده مذکور، چین در بخش تولید برق زغال‌سنگ در ۱۱ کشور جهان تجربه دارد و اگر افغانستان بخواهد، آماده اقدام در این بخش است.

این خبر برای مردم خیلی خوش آیند است، زیرا از زغال‌سنگ خود ما که معادنش را داریم، یک منبع تولیدی خوب برق خواهد بود و از مسئولین  وزارت آب و برق تمنا داریم تا این پروسه را با جدیت دنبال کنند و اولین قدم را در شرایط فعلی در جهت تهیه برق، بگذارند و ضمناً برای پاک‌کاری بندهای برق داخلی هم پلان‌هایی را بگیرند تا ظرفیت تولید برق  بیش‌تر و بهتر گردد و ازین ناحیه هم استفاده بیش‌تر بکنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *