تبصره

افغانستان؛ مسیر با اعتبار ترانزیتی برای پروژه‌های بزرگ منطقه‌یی

افغانستان در قلب فعالیت‌های اقتصادی منطقه قرار دارد، این کشور برای رشد همکاری منطقه‌یی فرصت آفرینی می کند، وقت آن است که دیگران این فرصت‌ها را غنیمت شمارند.

افغانستان در قلب فعالیت‌های اقتصادی منطقه قرار دارد، این کشور برای رشد همکاری منطقه‌یی فرصت آفرینی می کند، وقت آن است که دیگران این فرصت‌ها را غنیمت شمارند.

مبصر آژانس باختر می‌نگارد؛ بانک جهانی در نظر دارد که کار پروژه «کاسا-۱۰۰۰» را در افغانستان از سر ‌گیرد.

کاسا ۱۰۰۰ پروژه مشترک میان افغانستان، قرغزستان، تاجیکستان و پاکستان است که برق دو کشور آسیای مرکزی را از مسیر افغانستان به پاکستان انتقال می‌دهد. این پروژه نمونه‌ی بارزی از همکاری‌های منطقه‌یی است که انتقال برق را از آسیای مرکزی و از مسیر ترانزیتی افغانستان به آسیای جنوبی سهل می‌گرداند. کار این پروژه بعد از قدرت گیری دو باره امارت اسلامی در افغانستان از سوی بانک جهانی متوقف شده بود، در حالی‌که کار آن در سه کشور دیگر شامل پروژه تا اندازه‌یی پیشرفت داشته است.

امارت اسلامی در جریان دو سال و چند ماه گذشته بار ها از بانک جهانی خواسته بود تا کار پروژه‌های نیمه تمام خود را نه تنها در افغانستان، بل در سطح منطقه از سرگیرد.

بعد از پیروزی دو باره امارت اسلامی، بسیاری کشور ها و سازمان‌های جهانی دید غریبانه نسبت به امارت اسلامی داشتند و به این عقیده میان تهی بودند که گویا امارت اسلامی توان حکومت‌داری را ندارد و بیشتر به ماجرا های منطقه فکر خواهد کرد و آن را دامن خواهد زد، با همین فکر باطل، بسیاری کشورها و سازمان‌ها، منجمله بانک جهانی پروژه‌های شان را در افغانستان معطل کردند.

در حالی‌که امارت اسلامی در پی ایجاد ارزش‌ها برای ساختار یک نظام مبتنی بر قانون بود و در این ایده با موفقیت عمل کرد. امارت اسلامی نه تنها برای احیاء اقتصاد آشفته افغانستان دست به کار شد، بل افغانستان را مکان خوب تجارت، سرمایه‌گذاری، اقتصاد و تجارت برای کشور های دیگر معرفی کرد و ثابت ساخت که افغانستان مکان ارزش‌ها است، نه تنها فرصت‌هایی برای سرمایه‌گذاری و تجارت در آن ایجاد شده است، بل یک مسیر مطمئن ترانزیتی برای تجارت و انتقالات و در عین حال یک مسیر با اعتبار ترانزیتی برای پروژه‌های کلان منطقه‌یی است.

امروز پروژه‌های زیاد اقتصادی در منطقه که افغانستان به گونه‌یی در آن دخیل است در حال احیاء شدن است، کاسا یک‌هزار، پروژه تمدید خط آهن ترمز،

کابل- پشاور، انتقال گاز ترکمنستان « تاپی» احیاء راه ابریشم، وصل شدن افغانستان با چین از مسیر واخان و… نمونه‌های از پروژه‌هایی کلان اقتصادی اند که امارت اسلامی افغانستان در مشارکت منطقه‌یی و یا به تنهایی به ساخت و ساز آن اقدام کرده است.

افغانستان با برشمردن پروژه‌های کلان منطقه‌یی و فرصت‌های اقتصادی می‌تواند به اقتصاد نارسا منطقه کمک کند، افغانستان با روی‌کرد اقتصاد‌ محور برای بهبود روابط منطقه‌یی تلاش می‌کند.

این کشور ظرفیت‌های لازم برای وصل‌ کردن آسیای مرکزی با آسیای جنوبی را دارا می‌باشد و به عنوان یک زیر ساخت اقتصادی تبارز کرده است.

امروز افغانستان از محور مباحث امنیتی جدا شده است، زیرا مسئله امنیت در افغانستان مسئله‌یی حل شده است که نیاز به باز خوانی ندارد، بل افغانستان در مباحثات منطقه، با محور اقتصاد، ترانزیت و تعاون تجارتی مورد بحث است و اهمیت اقتصادی والایی پیدا کرده است.

بانک جهانی با آغاز کار دو باره کاسا یک‌هزار نشان داد که افغانستان در روابط اقتصادی در منطقه به عنوان دهلیز ترانزیتی مطرح است که در آن تنها انتقالات ترانزیتی مورد بحث نیست، بل ترانزیت پروژه‌های اقتصادی نیز مطرح است و می‌تواند به برطرف کردن آشفتگی‌های اقتصادی در منطقه کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *