اجتماعی

با تأمین عدالت اجتماعی می‌توان به صلح و رفاه رسید

از روزجهانِی عدالت اجتماعی درحالی بزرگ‌داشت می شود که هرروزمردم غزه ورفح توسط نیروهای اشغالگر اسرائیل مورد حملات هوایی وزمینی قرار میگیرند و تابه حال نزدیک به سی هزارفلسطینی بی دفاع جان هایشانرا ازدست داده اند.

نوری

از روزجهانِی عدالت اجتماعی درحالی بزرگ‌داشت می شود که هرروزمردم غزه ورفح توسط نیروهای اشغالگر اسرائیل مورد حملات هوایی وزمینی قرار میگیرند و تابه حال نزدیک به سی هزارفلسطینی بی دفاع جان هایشانرا ازدست داده اند.دولت صهیونیست اسرائیل به هدف اشغال سرزمین های بیشترفلسطینی جنگ نابرابروتوسعه طلبانه رابه راه انداخته است.امریکا وجهان غرب ازحمایت کنندگان عمده اسرائیل میباشند.سازمان ملل متحد مسئولیت و وظیفه بشری خطیری رادرقبال مردم فلسطین دارد؛ تا به تجاوزنیروهای اشغالگراسرائیل پایان دهد ونگذاردکه ابعاداین جنگ به دگرنقاط منطقه سرایت کند، دراین صورت ده ها میلیون انسان دگرآسیب خواهند دید.امارت اسلامی افغانستان تجاوزوحشیگرانه ارتش اشغالگراسرائیل رابارها محکوم کرده وخواستارهمدردی واخوت اسلامِی بامردم مظلوم فلسطین شده است.یگانه راه حل بحران ودشمنی دایمی میان اسرائیل وفلسطین به رسمیت شناختن دولت مستقل فلسطین میباشد.

ازطریق تأمین عدالت اجتماعی به صلح ورفاه رسیده میتوانیم.درصورتی که صرف به تجلیل روزجهانی عدالت اجتماعی اکتفاکنیم، هرگزبه صلح وعدالت نخواهیم رسید.20ام فبروری را روز جهانی عدالت اجتماعی می نامند، این روز از سال 2007 با اعلام سازمان ملل رسمیت پیدا کرده است و از آن زمان روز بین المللی شناخته می شود. هدف از تصویب این مناسبت چنان از که نامش هم پیداست که توجه به عدالت در همه زمینه ها و کوشش برای رفع بی عدالتی در سراسر جهان است. بی عدالتی از آن دسته مسائلی است که تقریباً در همه چیز خودش را نشان می دهد؛ اما اولویت سازمان ملل توجه بیشتر به فقر و محرومیت بخشی از مردم دنیا از حقوق اولیه انسانی (مثل آب آشامیدنی و سرپناه) است. هرچند موارد دیگری مانند تبعیض، بیکاری و فقدان تأمین امور اجتماعی هم در فهرست این مناسبت جای می گیرند.

عدالت اجتماعی به معنای حقوق برابر برای همۀ مردم و پایداری بر این آرمان است که همه افراد بشر باید بدون هیچگونه تبعیضی از مزایای پیشرفت‌های اقتصادی و اجتماعی بهره‌مند باشند و به حقوق یکدیگر احترام بگذارند و مصالح عمومی را رعایت کنند. به زبان ساده‌تر، عدالت اجتماعی عبارت است از شناخت حقوق طبیعی و قراردادی که جامعه برای تمام افراد قائل است.تاریخ نشان می‌دهد، ضرورت عدالت اجتماعی با شکل‌گیری اجتماعات و درک انسان از همزیستی با دیگران معنا یافته است و با اینکه عدالت اجتماعی، آرزوی بشریت بوده و هست ولی هر چه بر دانش و آگاهی بشر افزوده‌شده نابرابری، تبعیض و فقر در جوامع بشری نیز بیشتر شده است. در حقیقت با توجه به اهمیت عدالت اجتماعی، این موضوع همچنان یکی از موضوعات کلیدی تمام بحث‌ها در جهان است، طوری‌که روز جهانی عدالت اجتماعی برای توجه بیشتر به آن برگزیده شده است.پایان دادن به فقر، تبعیض نژادی، محرومیت و بیکاری یکی از چند موضوعی است که ضرورت نام‌گذاری چنین روزی را بیشتر می‌کند. هدف سازمان ملل برای نامیدن بیستم فبروری به این نام، رعایت حقوق برابر میان همۀ مردم صرف‌نظر از، گروه سنی، نژاد، قومیت، مذهب، فرهنگ و… اعلام‌شده است. همچنین می‌توان گفت رعایت حقوق پناه‌جویان و مهاجران از مهم‌ترین موضوعات عدالت اجتماعی مطرح می‌شود.با وجود اینکه بیش از یک دهه از نام‌گذاری چنین روزی می‌گذرد، اما واقعیت دنیای امروز نشان می‌دهد که همچنان عدالت اجتماعی در حد یک شعار باقی‌مانده است و در بسیاری از نقاط دنیا برخی افراد حتی از اساسی‌ترین امکانات مانند آب آشامیدنی سالم محروم هستند و با واژه‌هایی چون توسعه اجتماعی، زیست‌محیطی و اقتصادی نمی‌توانند ارتباطی برقرار کنند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که نابرابری اقتصادی میان ثروتمندان و فقرا در جهان به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش‌یافته است.هنگامی که از عدالت اجتماعی صحبت می‌شود هرکسی تصوری از ابعاد این موضوع در ذهن دارد، اما عدالت اجتماعی واقعاً کدام عرصه‌ها را در بر می‌گیرد؟ بسیاری از مردم جهان با مسائل مهمی از جمله بحران‌های مالی جدی، بیکاری شدید، فقر، محرومیت، تبعیض و دسترسی‌نداشتن به امکانات واشتغال مواجه اند. در سال 1995، کپنهاگن پایتخت دنمارک، میزبان یک اجلاس جهانی برای توسعۀ اجتماعی بود. این اجلاس منجر به انتشار اعلامیۀ کپنهاگن شد، بیش از 100 رهبر سیاسی در این اجلاس متعهد شدند که فقر را کاهش دهند، برای اشتغال کامل تلاش کنند و جوامعی با ثبات، مصئون وعادلانه بسازند.در سال 2005 در نیویارک، کشورهای عضو سازمان ملل، بیانیه و برنامۀ اقدام کپنهاگن را در جلسۀ کمیسیون توسعه اجتماعی بررسی کردند. آنها موافقت کردند که متعهد به پیشبرد توسعه اجتماعی شوند، دو سال بعد در تاریخ 26 نومبر 2007، مجمع عمومی سازمان ملل متحد  در شصت‌وسومین نشست مجمع عمومی خود، 20 فبروری هر سال را روز جهانی عدالت اجتماعی اعلام کرد. در 10 جون 2008، سازمان بین‌المللی کار، اعلامیۀ عدالت اجتماعی برای جهانی شدن عادلانه را تصویب کرد.سازمان ملل متحد و دفتر بین‌المللی کار، تاکنون مطالب بسیاری دربارۀ اهمیت عدالت اجتماعی به مردم ارائه کرده است. آنها همچنین طرح‌هایی برای ارتقای عدالت اجتماعی تهیه می‌کنند، امیداوارهستیم که سازمان ملل متحد درزمینه استردادپول های مسدود شده افغانستان ازطرف امریکاتلاش کند وهمچنان برای خاتمه جنگ میان فلسطین واسرائیل یک راه حل دایمی راجستجوکند؛تا عدالت اجتماعی تامین گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *