سیاسی

سوء‌استفاده شوروی از استعدادهای دست‌نخورده

نویسنده: اخو الشهید یکی از کارهای پیچیده شوروی سابق، ورود به مسئله تعلیم و تربیت و استفاده بهینه از استعدادهای ناب و دست‌نخورده‌ی نوجوانان و نوباوگان کشور در جهت وابسته کردن آنان به اهداف و آرمان‌های حزب کمونیسم و ترویج و تبلیغ آن در کشورهای مختلف بود؛

نویسنده: اخو الشهید

یکی از کارهای پیچیده شوروی سابق، ورود به مسئله تعلیم و تربیت و استفاده بهینه از استعدادهای ناب و دست‌نخورده‌ی نوجوانان و نوباوگان کشور در جهت وابسته کردن آنان به اهداف و آرمان‌های حزب کمونیسم و ترویج و تبلیغ آن در کشورهای مختلف بود؛ به‌گونه‌ای در کشور ما افغانستان سال‌ها پیش از حمله نظامی، آنها تهاجم‌فرهنگی خود را آغاز کرده بودند و در تهاجم‌فرهنگی آنان بزرگترین ابزار مؤفقیت‌شان معلم‌های جوانی بودند که از مناطق مختلف حتی روستاها و قریه های دور‌افتاده استعدادهای‌شان کشف شده و به بهانه‌ی تعلیم و تربیت به مکاتب تحت نظر کمونیست به پایتخت افغانستان یا کشورهای مجاور حتی شهر مسکو انتقال داده شده و با هزینه آنان و زیر‌نظر ماهرترین و با تجربه‌ترین معلم‌های کمونیست تربیت می‌شدند.

این تعلیم و تربیت آنقدر ماهرانه و هوشمندانه بود که پس از چند سال، کشور توسط جوانان متخصص و ماهری اداره می‌شد که در اسم و رسم و در شکل و لباس یک افغانیِ مسلمان بودند؛ اما از نظر عقیده و مذهب، گرایش زیادی به حزب کمونیسم داشتند؛ آری آنان در اجرای این برنامه‌ی بلند‌مدت، پُرهزینه؛ اما خاموش و پنهانی خود توانستند عقیده، ایمان و باور یک نسل جوان را ربوده و آنان را به بردگان فکری و عقیدتی خود تبدیل کردند و در همه‌ی زمینه‌های اجتماعی و همه‌ی بخش‌های حکومتی، تربیت‌یافتگان آنان در لباس اسلامی و ملّی بزرگترین خدمت را به آنان و بدترین خیانت را به ملت افغانستان کردند.

آری، در یک خلأ که همان بی‌سوادی ملت و در یک آرمان که تلاش برای ریشه‌کن کردن بی‌سوادی بود، آنان وارد شده و به ملت و دولت افغانستان وانمود کردند که برای ریشه‌کن کردن بی‌سوادی و رشد و ترقی علمی جوانان افغان آمده‌اند؛ اما معلمان آنان در واقع گرگ‌هایی در لباس میش بودند که به جان عقیده و باور جوانان و نوجوانان افتاده و آنان را نسبت به همه چیز و همه کس متردد و دو‌دل ساخته و ایمان درست و باور اسلامی و مذهبی آنان را از بین بردند.

آری، همین تربیت‌یافتگان آنان در زمینه های علمی، تربیتی، نظامی، سیاسی، اقتصادی و… بزرگترین حامی شوروی و ماهرترین و موفق‌ترین داعی و مبلّغ آیین کمونیسم شدند. آری در هنگام تهاجم زمینی خاک مقدس ما توسط ارتش سرخ شوروی اشغال شد؛ اما بسیار پیشتر از آن قلب و فکر جوان تحصیل‌کرده و تربیت‌یافته‌ی ما توسط کمونیست‌ها چپاول شده و به یغما رفته بود و فداکاری مجاهدان و مبارزان مسلمان هم خاکِ پاک ما را از اشغال آنان خارج کرد و هم بسیاری از تحصیل‌کردگان وابسته و بردگان ذهنی را از چنگال کمونیسم آزاد و رها کرد و استقلال فکری و آزادی اندیشه را به آنان برگرداند و بزرگترین خدمت را به نسل‌های آینده انجام داد.

آری ارتش شوروی رفت و اما آثار تهاجم فرهنگی آن هنوز که هنوز است کم و بیش در جامعه دیده می‌شود که نیازمند آن است که دوست‌داران ملت و دلسوزان نظام اسلامی برای زدودن آن تلاش کنند.

******

اتحادیه اروپا پس از «روسیه‌ستیزی» در مسیر «چین‌ستیزی»

بر اساس گزارش روزنامه گاردین، اتحادیه اروپا به عنوان بخشی از اقدام‌های تازه خود، برای اولین بار پیشنهاد تحریم شرکت‌هایی را در سرزمین اصلی چین صادر کرد که هدف از آن بستن مفرهایی ادعا شده است که به روسیه اجازه می‌دهد فناوری نظامی را از مسیر کشورهای سوم به کارخانه‌های تسلیحاتی خود انتقال دهد.

این روزنامه انگلیسی افزود: اسامی سه شرکت در سرزمین اصلی چین به همراه یک شرکت هنگ‌کنگی و یک شرکت چینی در اسناد ۹۱ صفحه ای شرکت ها و افرادی قرار دارند که اعضای اتحادیه اروپا خواستار افزودن نام آنها به فهرست تحریم ها تا پیش از دومین سالگرد جنگ اوکراین است.

یک منبع آگاه اعلام کرد که ابزارهای بیشتری برای اطمینان از این که مسکو نمی تواند محدودیت های موجود را دور بزند، مورد نیاز است.

گاردین اعلام کرد: اتحادیه اروپا به ویژه نگران فروش فناوری هایی به خارج از این اتحادیه است که سپس راه خود را از طریق کشورهای سوم به روسیه باز می کند.

به عنوان بخشی از چنین تلاشی خدمات دیپلماتیک اتحادیه اروپا پیشنهاد داد، اسامی ۲۰ شرکت از جمله سه شرکت در سرزمین اصلی چین، یک شرکت در ترکیه و یک شرکت در هند به فهرست سیاه کشورهای حامی ارتش روسیه افزوده شود.

۲ شرکت کشتیرانی در روسیه نیز متهم به انتقال سلاح از کره شمالی به بندر دونای واقع در شرق ولادی وستوک هستند؛ شرکت هایی که در فهرست سیزدهمین دوره تحریم های مورد بحث بروکسل در این هفته قرار دارند.

این بدان معناست که شرکت‌های ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا از تجارت با این شرکت‌ها منع خواهند شد، زیرا بروکسل تلاش‌های خود را برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌های خود علیه روسیه افزایش می‌دهد.

اتحادیه اروپا پیش از این ممنوعیت صادرات مشابهی را برای بیش از ۶۰۰ شرکت از جمله سه شرکت مستقر در هنگ کنگ و شرکت هایی در کشورهایی از جمله ارمنستان، امارات متحده عربی و ازبیکستان اعمال کرده است.

بروکسل سال گذشته پیشنهاد داد که پنج شرکت چینی در فهرست تحریم ها قرار گیرد، اما با مخالفت پکن و فقدان تمایل برخی از پایتخت‌های اتحادیه اروپا، نام این شرکت‌ها از این فهرست حذف شد.

متحدان غربی تخمین زده‌اند که تحریم‌های کنونی، روسیه را از درآمد ۴۰۰ میلیارد دالری (۳۱۵ میلیون پوند) محروم کرده است.

به ادعای گاردین با این حال و با توجه به اینکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به طور قابل توجهی تدارکات نظامی را افزایش داده و اتحادیه اروپا عقب مانده است، آنها به تحریم ها نیاز دارند تا تاثیر بیشتری داشته باشند.

این روزنامه انگلیسی می افزاید: همچنین انتظار می‌رود تحریم‌های جدیدی که در حال برنامه‌ریزی هستند، تعداد زیادی از مقام های روسیه را در معرض مسدود کردن دارایی‌ها و ممنوعیت روادید در اتحادیه اروپا قرار دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *