اجتماعی

راهکارهای مهم ترغیب فرزندان به یادگیری

برای کودکان خردسال،    کشف و به کارگیری انواع مختلف سبک‌های یادگیری مفید است.

گل پاچا طلایی

برای کودکان خردسال،    کشف و به کارگیری انواع مختلف سبک‌های یادگیری مفید است.

اشتیاق خود را برای یادگیری به فرزندتان نشان بدهید

اگر فرزند یا دانش‌آموز شما ببیند که شما صمیمانه مشتاق یادگیری هستید، احتمالاً او هم مشتاق یادگیری می‌شود. دیدن این اشتیاق به او کمک می کند تا ببیند یادگیری سفری برای اکتشاف‌های جدید هیجان‌انگیز است. از هر فرصتی برای کشف اطلاعات جدید با او استفاده کنید. همانطور که فرزندتان لذت و هیجانی را که یادگیری به زندگی شما به می‌آورد می‌بیند، اشتیاق او نیز برای یادگیری چیزهای جدید افزایش می‌یابد.

از طریق یادگیری مبتنی بر بازی، یادگیری را سرگرم کننده کنید

یادگیری مبتنی بر بازی مفهوم جدیدی نیست. مدت زیادی است که این نوع آموزش وجود دارد. یادگیری مبتنی بر بازی به دلایل زیادی می‌تواند بسیار سودمند باشد. استفاده از بازی‌ها به‌عنوان یک ابزار آموزشی نه تنها فرصت‌هایی را برای یادگیری عمیق‌تر و رشد مهارت‌های غیرشناختی فراهم می‌کند، بلکه به ایجاد انگیزه در کودکان برای تمایل به یادگیری کمک می‌کند. هنگامی که کودک به طور فعال درگیر یک بازی است، ذهن او لذت یادگیری یک سیستم جدید را تجربه می‌کند. بازی‌هایی که سرگرم‌کننده هستند، مزیت افزوده‌ای را برای ایجاد انگیزه در کودکان برای مشارکت در فرآیند یادگیری و تمایل به یادگیری بیشتر فراهم می‌کنند.

یادگیری مبتنی بر بازی همچنین یک انگیزه‌ی موثر برای یادگیری مبتنی بر گروه است  که می‌تواند به ویژه برای کودکان در یک محیط صنف درس مفید باشد. دانش‌آموزان معمولاً در بازی‌ها بیشتر از دوره‌های آموزشی تلاش می‌کنند. بازی‌ها جذاب‌ترند. همچنین جنبه‌ی رقابتی برای بازی کردن وجود دارد. دانش‌آموزان در تلاش برای رقابت یا برنده شدن، از طرف خود یا تیم شان هستند. آن‌ها ممکن است در تلاش برای کسب امتیاز بیشتر برای تیم خود یا به این دلیل که فرصت بازی را می‌خواهند، در سطح بالاتری عمل کنند.

یادگیری مبتنی بر بازی یک راه عالی برای والدین و معلمان است تا ایده‌ها، دستور زبان، مفاهیم و دانش جدید را به گونه‌ای معرفی کنند که کودکان را تشویق به یادگیری کند.

روی آنچه که فرزندتان می‌آموزد تمرکز کنید، نه عملکرد او

به جای اینکه به محض اینکه از مکتب به خانه می‌آید از فرزندتان بپرسید که در امتحان ریاضی چگونه عمل کرده است، از او بخواهید آنچه را که امروز در ریاضیات آموخته به شما بیاموزد. بر چیزهایی که فرزندتان در حال یادگیری آن‌ها است تمرکز کنید، نه نحوه‌ی عملکرد او. عملکرد مهم است اما تمرکز بر تجربه‌ی یادگیری او مهم‌تر است، چون به فرزندتان نشان می‌دهد که:

یادگیری واقعی مهم‌تر از نمرات امتحانی است.

نتایج امتحانات مهم‌ترین مسئله نیست.

شما بیشتر نگران خود او هستید نه عملکرد و نمره‌ی او.

با تمرکز بر تجربه یادگیری او در هر روز، این فرصت را برای او فراهم می‌کنید تا درس خود را به زبان خودش بیان کند و آموخته‌هایش را تقویت کند.

به فرزندتان کمک کنید منظم بماند

کمک به فرزندتان در سازماندهی مطالب درسی، کتاب‌ها و تکالیفش، کمک زیادی به او می‌کند تا انگیزه‌ی یادگیری داشته باشد. بی‌نظمی در میان کودکان سنین مکتب معمول است، اما همچنین می‌تواند منجر به احساس غرق شدن در میان انبوه مطالب شود. کودکان غرق شده زمان و تلاش بیشتری را صرف ناامیدی و نگرانی می‌کنند تا اینکه یاد بگیرند. در کمک به فرزندتان در سازماندهی وسایل مکتب و تکالیفش صبور، اما ثابت قدم باشید. این به او کمک می کند تا احساس کنترول داشته باشد، کمتر تحت تأثیر قرار بگیرد و انگیزه‌ی بیشتری برای یادگیری داشته باشد.

دستاوردهای فرزندتان را بشناسید و تشویق کنید

مهم نیست که دستاوردهای فرزندتان چقدر کوچک باشند، این دستاوردها را بشناسید و تشویق کنید. این امر به ویژه برای کودکان دوره متوسط که نیاز به تقویت مثبت دایمی دارند تا انگیزه‌ی یادگیری را حفظ کنند و خود را برای انجام بهتر تکالیف‌شان به چالش بکشند، بسیار مهم است. به پایان رساندن یک پروژه‌ی دشوار مستحق توجه ویژه است. همیشه از تقویت مثبت به عنوان ابزار خود برای ایجاد انگیزه‌ی یادگیری در مورد فرزندتان استفاده کنید.

روی نقاط قوت تمرکز کنید

هنگامی که کودک شما از نظر تحصیلی با مشکلات زیادی روبرو می‌شود، تمرکز بر نقاط قوت می‌تواند دشوار باشد. با وجود این، تمرکز بر نقاط قوت فرزندتان برای رشد و پیشرفت عاطفی و تحصیلی سالم، حیاتی است. تمرکز بر نقاط قوت کودک شکل دیگری از تقویت مثبت است که او را برای ادامه‌ی یادگیری تشویق می‌کند. برعکس، تمرکز بر نقاط ضعف فرزندتان چیزی جز دلسردی، ناراحتی و عدم تمایل به یادگیری در پی ندارد. مثلاً آیا «مریم» در امتحان ریاضی خود مردود شده است؟ علاوه بر اینکه در ریاضیات کمک بیشتری به او می‌کنید، حتماً به او به خاطر عملکرد

خوبش در صنف علوم تبریک بگویید.

هر روز را به روز یادگیری تبدیل کنید

تبدیل هر روز به یک روز یادگیری ممکن است کمی زیاد به نظر برسد، اما واقعاً اینطور نیست، اگر راه درست را پیش ببرید. در صورت امکان، فرزندتان را تشویق کنید تا دنیای اطراف خود را کشف کند، سؤال بپرسد و ارتباط برقرار کند. به او کمک کنید تا آنچه را که می بیند و تجربه می‌کند، طبقه‌بندی کند و انتقادی بیندیشد. تبدیل هر روز به یک روز یادگیری به کودک شما کمک می‌کند تا انگیزه‌ی درونی خود را برای یادگیری در صنف درس، خانه یا هر کجا که باشد رشد دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن