گزارش

روزجهانی کوهستان؛ آگاهان محیط‌زیستی: از کوهستانی‌بودن‌ افغانستان بهره‌داری سودزا نشده است

هم‌زمان با روز جهانی کوه یا کوهستان، آگاهان محیط‌زیستی، می‌گویند که مدیریت ناکارای وضعیت کوهستانی افغانستان، افغانستان را به کمک دیگر کشورها نیازمند کرده است. به گفته‌ی آگاهان، کوهستانی‌بودن ۷۵ درصد قلمرو افغانستان، سبب شده که پنج حوزه‌ی آبی و شش نوع اقلیم در این کشور شکل بگیرد.

هم‌زمان با روز جهانی کوه یا کوهستان، آگاهان محیط‌زیستی، می‌گویند که مدیریت ناکارای وضعیت کوهستانی افغانستان، افغانستان را به کمک دیگر کشورها نیازمند کرده است.

به گفته‌ی آگاهان، کوهستانی‌بودن ۷۵ درصد قلمرو افغانستان، سبب شده که پنج حوزه‌ی آبی و شش نوع اقلیم در این کشور شکل بگیرد.

داود شیرزاد، آگاه محیط‌‌‌زیستی، می‌گوید که آب‌وهوای متفاوتی در نتیجه‌ی کوهستانی‌بودن افغانستان شکل گرفته، می‌تواند روی میزان فرآورده‌های کشاورزی، تأثیر مثبتی داشته و در این بخش کشور را از واردات بی‌نیاز کند. او، می‌افزاید: «منابع غیر قابل تجدید را مثل معادن در کوه‌ها داریم؛ اما نیاز است بر ما که ما درست این کوها را مدیریت کرده و استفاده درست از این کوها کنیم.»

با این‌ حال،  نجیب‌الله سدید، دگر آگاه محیط‌ زیست، با امتیازدانستن کوهستانی‌بودن افغانستان، می‌گوید: «سالانه مقدار زیادی بارندگی را در خود جذب می‌کند. این به عنوان  ذخایر برفی ذخیره می‌شود، در تابستان برای آب‌یاری استفاده می‌شود. اگر این کوه‌ها نمی‌بود، کشور ما صحرایی بیش نبود. ذخایر و منرال‌ها و معدن‌ها در خود جای داده است.»

آگاهان هم‌چنان می‌گویند که در بعضی موردها، کوهستانی‌بودن افغانستان، آسیب‌زا نیز بوده است به نحوی که عامل زمین‌لرزه یا سیلاب‌ها بوده است.

با این که کوه‌ها باعث زیبایی نمای افغانستان به ویژه در شهرها است؛ اما ساختن خودسر خانه در کوه‌ها، سبب شده که این زیبایی به نمودی زننده بدل شود؛ مانند کوه‌هایی که درون شهر کابل جا گرفته است.

محمدکمال افغان، سخن‌گوی وزارت شهرسازی و مسکن نیز، می‌گوید که تلاش‌ها جریان دارد تا برای جلوگیری از زیبایی‌زدایی شهرها، از ساختن خودسر خانه‌ها در کوه‌ها جلوگیری شود. او، می‌افزاید: «بدبختانه در کابل و بعضی ولایت‌ها از کوه‌ها قسمی که باید استفاده شود، استفاده نشده است. در این بخش خانه‌های غیرپلاتنی و آبادی‌ها شده است. برای جلوگیری از این امر تلاش‌ها جریان دارد.»

گفتنی‌است که بلندترین قله‌ در افغانستان، قله‌ی نوشاخ در بدخشان با ارتفاع ۷۴۹۲ متر است.

سلیمه رحمانی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *