اجتماعی

زمستان و بی‌سرپناهی زلزله‌زدگان

شماری از زلزله‌زدگان در ولایت هرات شکایت دارند که سرما روزبه‌روز درحال شدت گرفتن است و آنان تاکنون در بی‌سرپناهی بسر می‌برند. در همین حال مسئولان کمیسیون رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان، می‌گویندکه برای تمام آسیب‌دیدگان در شهر و ولسوالی‌های هرات، به مرور زمان سرپناه ساخته خواهد شد.

شماری از زلزله‌زدگان در ولایت هرات شکایت دارند که سرما روزبه‌روز درحال شدت گرفتن است و آنان تاکنون در بی‌سرپناهی بسر می‌برند. در همین حال مسئولان کمیسیون رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان، می‌گویندکه برای تمام آسیب‌دیدگان در شهر و ولسوالی‌های هرات، به مرور زمان سرپناه ساخته خواهد شد.

شماری از زلزله‌زدگان در ولایت هرات که از شدت سرما به ستوه آمده‌اند، از مسئولان حکومتی و نهادهای کمک‌رسان می‌خواهند که قبل از فرارسیدن فصل زمستان، برای آنان سرپناه بسازند.

آنان می‌افزایند که از وقوع زلزله و تخریب‌خانه‌های شان دو ماه می‌گذرد، اما تاکنون در مناطق آنان هیچ اقدامی برای بازسازی و ترمیم خانه‌های آسیب دیده صورت نگرفته است.

عبدالشکور، یکی از‌ باشندگان ولسوالی گلران می‌گوید که زلزله بیشتر خانه‌های مردم را در این ولسوالی، به گونۀ کامل تخریب کرده است و مردم به دلیل نداشتن سرپناه، روزهای دشواری را سپری می‌کنند، اما تاکنون خبری از ساخت خانه و سرپناه در این ولسوالی نیست.

“در منطقه ما خانه‌ها کلاً تخریب شده و از بی‌سرپناهی کودکان ما مریض شده‌اند. اگر بعد از این هم وضعیت همین رقم باشد و خانه‌های ما درست نشود، مردم همه از اثر سرما، بارندگی و برف از بین می‌روند.”

اسماعیل، باشنده ولسوالی رباط‌سنگی نیز می‌گوید که در این اواخر سردی هوا در این ولسوالی افزایش یافته و دیگر زندگی زیر خیمه‌ها دشوار و حتی ناممکن شده است.

“در منطقه ما زیر خیمه گذاره نمی‌شود، حتی اگر خیمه‌های بیشتری برسد، چون به همان افرادی‍که خیمه‌ هم داده شد، خیمه‌ها  را باد چپه کرده، دادن خیمه راه‌حل نیست.”

درعین حال محمدحسین، یکی از زلزله‌زدگان در شهر هرات از روند کمک‌رسانی و ساخت سرپناه برای آسیب دیدگان زلزله در این شهر راضی نیست. او از مسئولان و نهادهای کمک‌رسان می‌خواهد که به بی‌سرپناهی زلزله زدگان بیشتر از این بی‌توجهی نکنند.

“بهتر است که یک هیئت از خانه‌های ما بازدید کند و حداقل برای ما یک سرپناه یا خیمه بدهند، چون زمستان نزدیک است.”

با این حال مسئولان کمیسیون رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان، می‌گویند که کار ساخت سرپناه در 40 قریه زلزله‌زده جریان دارد و کوشش می‌شود که برای تمام زلزله‌ز‌دگان در شهر و ولسوالی‌های هرات، به مرور زمان سرپناه ساخته شود.

مولوی شرف‌الدین مسلم، معین وزارت احیاء و انکشاف دهات و یکی از اعضای این کمیسیون می‌گوید که آسیب‌های زلزله در ولایت هرات گسترده است و در زمینۀ ایجاد سرپناه برای تمام آسیب دیدگان، نیاز به زمان و کمک‌های بیشتر است.

او از نهاد‌های کمک‌رسان و مردم می‌خواهد که در زمینۀ ساخت سرپناه برای زلزله‌زدگان با این کمیسیون همکار باشند.

“به مردم اطمینان می‌دهم که سروی خانه‌هایی که باقی مانده جریان دارد. سروی دقیق هم از طرف مؤسسات و هم از طرف کمیسیون صورت می‌گیرد. حکومت به آن چیزی که گفته عمل خواهد کرد.”

گفتنی است که بیش ازدو ماه از وقوع زلزله در ولایت هرات می‌گذرد، اما تاکنون شماری از زلزله‌زدگان سرپناهی مناسبی برای گذراندن شب و روز شان ندارند و زندگی‌شان را زیر خیمه‌ها و به دشواری می‌گذرانند.

هرچند در برخی از مناطق  زلزله‌زده کار ساخت و ساز خانه‌ها برای آسیب دیدگان زلزله آغاز شده است و مسئولان همواره اطمینان می‌دهندکه برای دیگر آسیب دیدگان نیز به مرور زمان سرپناه ساخته می‌شود، اما دیده شود که تا چه زمانی به مشکلات دیگر زلزله‌زدگان نیز رسیدگی خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *