صحت

چربی خون یا (Hyperlipidemia)

چربی خون عبارت از بالا رفتن مقدار کلسترول و یا ترای گلیسراید از مقدار طبیعی آنها در خون است که باعث مریضی  چربی خون می شود.

چربی خون عبارت از بالا رفتن مقدار کلسترول و یا ترای گلیسراید از مقدار طبیعی آنها در خون است که باعث مریضی  چربی خون می شود.

میزان این مواد در خون در اثر مصرف مواد غذایی بیش از حد مورد نیاز یا هنگام بروز اختلال در سوخت و ساز چربی، افزایش می یابد.

چگونه چربی خون افزایش میابد ؟

افزایش چربی خون همراه با مریضی های مانند کم کاری تیروئید، بعضی از بیماریهای کبدی و کلیوی، بیماریهای قند(دیابت)، عدم کفایه مزمن کلیه، چاقی، بعضی از عفونتها، اعتیاد به الکل، ایدز HIVو … دیده می شود.

افزایش چربی خون با تجمع در دیوار رگ ها، تنگی آنها را به دنبال دارد و به همین دلیل باعث افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی، درد قفسه سینه می شود. برای تشخیص بلند بودن چربی خون، اندازه گیری دو نوع چربی خون یعنی کلسترول وترای گلیسیراید انجام می شود. دراین میان معمولاً افزایش کلسترول به عنوان عامل مریضی جدیدتری مطرح میشود.

کلسترول چیست؟

کلسترول یک نوع چربی است که در همه حجره های بدن شما یافت می شود.

کلسترول در خون حل نمی شود و توسط لیپوپروتئین ها وارد حجره می شود و از آن خارج می گردد. لیپوپروتئین ترکیبی از پروتئین و چربی است و چربی را در خون حمل می کند. موجودیت کلسترول در کبد، نخاع و مغز ضروری است. کلسترول در ساخت و نگه داری حجرات، برخی هورمون ها، ساخت ویتامین D و جذب ویتامین های محلول در چربی نقش دارد.

سویه نارمل کلسترول در خون کمتر از 200 میلی گرام در دسی لیتر است. زمانی که کلسترول خون افزایش پیدا می کند، چربی در سطح رگ رسوب می کند. نهایتاً این رسوب ها جریان طبیعی خون را دچار مشکل میکنند و در این حالت، قلب به اندازه ی کافی خون غنی از اکسیجن دریافت نمیکند و خطر حمله قلبی افزایش میابد.

کلسترول به دو طریق در بدن به وجود می آید :

  1. 1. کلسترول سازی توسط بدن:

بیشترین کلسترول را کبد می سازد و مقدار آن روزانه در حدود 1000 میلی گرام می باشد.

  1. 2. وارد شدن کلسترول به بدن از طریق مواد غذایی از جمله:

گوشت سرخ، مرغ، ماهی، لبنیات و میوه ها، سبزیجات، روغن های گیاهی.

غله جات دارای کمترین مقدار کلسترول و زردی تخم مرغ و گوشت ها دارای بیشترین مقدار کلسترول هستند.

اعراض_علایم و افزایش چربی خون:

علایم افزایش چربی خون ناشی از دو عامل است؛ یکی غلیظ شدن خون که باعث کندی حرکت آن در اوعیه ها می شود ولذا باعث اختلال خونرسانی و کمبود نسبی اکسیجن در انساج خواهد شد و دیگر، افزایش حرارت بدن در اثر افزایش صفرا.

این علایم بطور خلاصه عبارت اند از :

  • احساس سنگینی، خستگی در بدن.
  • خواب آلودگی.
  • سوزش و احساس افزایش حرارت نقاط مختلف بدن به خصوص کف پا که معمولاً در شب تشدید می شود.

یکی از مشکلات جدی ایجاد شده بر اثر چربی خون بالا، گرفتگی رگ ها یا تصلب شرایین است که این وضعیت باعث سخت شدن رگ ها می شود و بلاک  هایی را بر سر راه جریان خون در رگ ایجاد می کند و در نتیجه رگ ها در چنین وضعیتی نیاز به منعطف شدن دارند تا بتوانند عملکرد خوبی را در جریان حرکت خون در رگ داشته باشند و زمانی که رگ ها سخت می شوند ، فشار ایجاد شده به دیواره آنها افزایش پیدا می کند و فشار خون فرد نیز بالا می رود.

رگ های بسته شده خطر ابتلا به لخته شدن خون را بالا می برد و جریان آن به مغز و قلب را مسدود می سازد . گاهی اوقات این لختگی خون آسیب جدی را ایجاد می کند و منجر به مرگ فرد خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *