گزارش

دستاوردهای «امارت اسلامی»  در ۱۷ ماهی که گذشت

دقیقاً در ۲۴ اسد سال ۱۴۰۰،هـ.ش امارت اسلامی توانست بزرگ‌ترین ابر قدرت دنیا را با حامیان و مزدوران آن به‌زانو درآورد و زعامت کشور خویش را به‌عهده بگیرد.

قسمت نخست

انیس:

دقیقاً در ۲۴ اسد سال ۱۴۰۰،هـ.ش امارت اسلامی توانست بزرگ‌ترین ابر قدرت دنیا را با حامیان و مزدوران آن به‌زانو درآورد و زعامت کشور خویش را به‌عهده بگیرد.

زمانی‌که امارت اسلامی بر افغانستان حاکم شد، فوراً دست بکار شده و برای آبادانی و شکوفایی وطن خویش کمر همت
بست.

امارت اسلامی توانست در این مدت اندک، بزرگ‌ترین کارهای بنیادی را برای افغانستان ایجاد کند و کشور را در مسیر خودکفایی در حرکت بیاورد.

نمونه‌‌ای از کارهای بنیادی و اساسی امارت اسلامی را اینک مرور می‌کنیم

در بخش امنیت

امارت اسلامی به فضل الهی توانست تمام جغرافیای افغانستان را زیر کنترول بگیرد و امنیت را در تمام بخش‌های کشور فراهم بسازد.

قبل از  حاکمیت امارت اسلامی امنیت بکلی   در کشور دیده نمی‌شد و مردم  بخاطر یک مبایل و حتی برای صد افغانی جان‌های خویش را از دست می‌دادند، اما امارت اسلامی توانست ریشه‌های این نا امنی‌ها را بخشکاند و فضای امن و سالمی را برای مردم فراهم کند.

امارت اسلامی، با عملیات‌های سریع و حکم قاطع محاکم و نیروهای عملیاتی خود، توانست تا ریشهٔ اختطاف، آدم‌ربایی و جرایم جنایی را بخشکاند و بستری مناسب و امن را برای سرمایه‌داران عزیز ما تهیه بدارد.

چنانچه قبل از این، هیچ سرمایه‌داری نمی‌توانست آزادانه گشت و گذار نماید، زیرا تحت مراقبت و کمین دزدان و رهزنان واقع می‌شد!

همچنان امارت اسلامی توانست تا در کمترین وقت ممکن، اردویی قوی و مجهز، با اشتراک متقاضیان غیر قابل پیش‌بینی ایجاد کند و عملاً امنیت سرحدی و داخلی خود را تأمین کند.

در بخش اقتصاد

امارت اسلامی افغانستان در این ۱۷ ماه، کارهای بزرگ و بنیادی را در بخش اقتصاد انجام داد و توانست چرخ اقتصاد کشور را به حرکت درآورد.

یکی از کارهای بزرگ و بنیادی، افتتاح کانال قوش‌تیپه می‌باشد

کانال قوش‌تیپه؛

این کانال که بیش از نیم قرن می‌شد برنامه‌ها روی آن جریان داشت و لی هیچ‌کسی موفق نشد تا این پروژه بزرگ و حیاتی را افتتاح و عملاً کار آن را آغاز کند، اما امارت اسلامی این پروژه بزرگ را افتتاح کرد. این پروژه حیاتی در دهم ماه حمل سال ۱۴۰۱ هـ.ش با سرپرستی و تلاش‌های الحاج ملا عبدالغنی برادر آخند معاون اقتصادی ریاست الوزراء افتتاح شد. این کانال که از بدنه دریای آمو جدا می‌شود، بخش‌های از سه ولایت را آبیاری خواهد نمود.

کانال آبی قوش‌تیپه که ۲۸۵ کیلومتر طول، ۸،۵۰ الی ۱۲،۵ متر عمق و ۱۵۲ متر، پهنا دارد، یکی از بزرگ‌ترین کانال‌ها در سطح کشور بوده و ازولسوالی کلدار بلخ آغاز و با عبور از دشت‌های حیرتان، دولت‌آباد و آقچه ولایت جوزجان، به ولسوالی اندخوی فاریاب پایان می یابد.

این کانال ۶۵۰ متر مکعب آب را در یک ثانیه انتقال داده و ازین کانال بزرگ، ۵۸۰ هزار هکتار زمین خواهد شد. این کانال که دارای دو فاز می‌باشد، فاز اول آن  ۱۰۸ كيلومتر طول دارد و در ۱۱۴ نقطه آن، کار در دو شفت روز و شب به شدت جریان دارد.

در این کانال فعلاً به تعداد ۳۳۸۶ ماشینری و ۵۵۰۰ تن بطور مستقیم و هزاران تن دیگر به شکل غیر مستقیم مصروف کار اند.

بخش اول این کانال که ۱۰۸ کیلومتر را در بر می‌گیرد در جریان یک‌سال آینده و بخش دوم و سوم آن که ۱۷۷ کیلومتر را شامل می‌شود، در پنج سال تکمیل و به بهره‌برداری سپرده می‌شود.

بودجه اختصاص شده برای فاز اول این کانال ۸،۲ ميليارد افغانی تخمين شده است.

امضای قرار داد با شرکت گاک

امارت اسلامی افغانستان در ۱۷ سنبله سال جاری قرارداد خدمات رهنمود هوایی میان وزارت ترانسپورت و هوانوردی و شرکت “گاک” امارات متحده عربی را امضاء کرد.

 

این قرارداد طی مراسمی در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت، در حضور ملا عبدالغنی برادر آخند به امضاء رسید.

ملا عبدالغنی برادر در این مراسم گفت: «رُشد اقتصادی و خود کفایی افغانستان از اولویت‌های اساسی ما است و برای رسیدن به این هدف، چند ماه قبل دو قرارداد مهم در بخش خدمات امنیت هوانوردی و خدمات زمینی با شرکت گاک به امضاء رسید که منتج به جمع‌آوری عواید هنگفت و ایجاد اشتغال به هموطنان ما گردید.»

به گفته معاون اقتصادی ریاست الوزرا، با عقد این قرارداد پروازهای بین‌المللی به افغانستان بیش‌تر خواهد شد و بر افزایش تجارت و ترانزیت در کشور، اثرات مثبت خواهد داشت.

ملا حمید الله آخندزاده، وزیر ترانسپورت و هوانوردی گفت: «با عقد این قرارداد در بخش معیاری سازی بخش‌های میدان‌های هوایی، تربیه متخصصین، تأمین مصئونیت پروازها و جمع‌آوری عواید، گام‌های اساسی برداشته خواهد شد.»

همچنان، ابراهیم معروفی، رئیس شرکت گاک در این مراسم گفت:« جای مسرت است که امروز قرارداد خدمات رهنمود هوایی با امارت اسلامی افغانستان به امضاء رسید و برمبنای مفاد این قرارداد، در بخش ظرفیت‌سازی، تجهیز بخش‌های مورد نیاز و تصدیق دهی به کارکنان افغان، تلاش خواهیم کرد و مصمم استیم، ضمن افزایش پروازهای بین‌المللی، تسهیلات و خدمات معیاری طبق کنوانسیون‌های جهانی را به صادر کنندگان و وارد کنندگان فراهم سازیم.»

براساس معلومات، ماهیت این قرارداد به گونه مشارکت عامه و خصوصی بوده که برمبنای آن، شرکت گاک، مجموعاً مبلغ ۳۱۹ میلیون دالر سرمایه گذاری خواهد کرد.

میعاد مجموعی این قرارداد مدت ده سال بوده که در شش ماه اول شرکت گاک، در بخش ظرفیت سازی و تجهیز بخش‌های مورد نیاز کار نموده و سپس، خدمات رهنمود هوایی را عرضه خواهد کرد.

جمع‌آوری گداها

کار بزرگ و دستاورد دیگری برای امارت اسلامی، جمع‌آوری گداها از سطح شهر کابل است.

در جریان همین ۱۷ ماه که گذشت، به اساس فرمان امیرالمؤمنین شیخ الحدیث والتفسیرهبت‌الله آخوندزاده و فیصله کابینه امارت اسلامی جمع‌آوری گدایان در شهر کابل از سوی هلال احمر افغانی، وزارت‌های امور داخله و کار و امور اجتماعی آغاز شد.

در مراسم گشایش روند جمع‌آوری گدایان ملا نورالدین ترابی معاون جمعیت هلال احمرافغانی گفت: مطابق طرزالعمل منظور شده از سوی کابینه، تمام گدایان از سوی ادارات موظف جمع‌آوری و آنان بایومیتریک می‌شوند و پس از شناسایی افراد مستحق، به گدایان غیر حرفوی مصارف ماهانه و زمینه‌های کار مساعد می‌شود.

او گفت جمع آوری آنان ادامه دارد و قرار است این روند در ولایت های بزرگ نیز آغاز شود.

روند جمع‌آوری گدایان از طرف ادارات مؤظف به شدت ادامه پیدا کرد و مورد استقبال گرم مردم قرار گرفت.

گدایان شهر کابل بیش از حد زیاد شده بود و این  جریان برای اکثریت مردم آزار دهنده بود.

طبق آخرین گزارش که از سوی معاونیت اقتصادی ریاست‌الوزراء نشر شد، تا ۲۸ قوس سال روان به تعداد ۲۰ هزار تن گدا از مناطق مختلف شهر کابل جمع‌آوری گردیده است و این روند بعد از کابل، در  ولایت هرات نیز آغاز شد و بگفته مقامات، تا آینده‌های نزدیک این روند در سراسر ولایات دیگر نیز آغاز خواهد شد.

استرداد زمین از کام غاصبین

در گذر همین سال، فرمان عالیقدر امیرالمؤمنین حفظه الله، در رابطه به انفاذ مقررۀ جلوگیری ازغصب زمین و استرداد زمین های غصب شده، در سمیناری به بحث گرفته شد.

در این سمینار که با حضور شماری از مقامات و مسئولان بلند رتبه امارت اسلامی و نمایندگان ۱۶ ولایت کشور حضور داشتند، فرمان عالیقدر امیرالمؤمنین در رابطه به انفاذ مقررۀ جلوگیری از غصب زمین و استرداد زمین های غصب شده که در ۴فصل و ۲۱ ماده ترتیب شده است را به خوانش گرفتند و روی عملی سازی آن کار صورت گرفت.

و بعد از فرمان امیر المؤمنین تا ایندم هزاران جریب زمین غصب شده از سوی زورمندان، دوباره مسترد گردیده و امارتی ثابت شده است.

این کار امارت اسلامی با استقبال گرم مردم قرار گرفته است و مردم ازین ناحیه ابراز خورسندی می‌کنند.

مردم می‌گویند، در طی بیست سال گذشته، افراد زورمند، زمین‌های مردم را به زور می‌گرفتند و کسی حق نداشت که در مقابل آن‌ها بی‌استد.

امضای قرار داد نفت حوزه دریای آمو

امارت اسلامی تلاش همه‌جانبه دارد تا بتواند، برای خودکفایی افغانستان،گام‌های مؤثری بردارد و کشور را بسوی ترقی و تعالی سوق دهد.

در ۱۵ جدی سال روان قرارداد استخراج نفت حوزه دریای آمو با کمپنی چینایی (CPEIC) به امضاء رسید.

روی این قرارداد از مساحت ۴۵۰۰ کیلو مترمربع، که درسه ولایت شمال (سرپل، جوزجان و فاریاب) موقعیت دارد، استخراج نفت صورت خواهدگرفت.

مقدار استخراج روزمره از۱۰۰۰  الی بیست هزار تن بلند خواهد شد.

کمپنی (CPEIC) در ظرف یک سال ۱۵۰ میلیون دالر و در ظرف ۳ سال آینده ۵۴۰ میلون دالر سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

در این قرارداد، امارت اسلامی افغانستان ۲۰ فیصد شریک خواهد بود که این سهم و اندازه الی ۷۵ فیصد بلند خواهد رفت.

دراین پروژه برای حدود ۳۰۰۰ افغان، زمینه کار ایجاد خواهد شد.

یک ماده بسیار مهم دراین قرارداد که با کمپنی (CPEIC) به امضاء رسید این است که اگر کمپنی مذکور تا یک سال تمام مواد و مواردی را که در قرارداد تذکر داده شده، به جا نیاورد، قرارداد به گونه اتومات فسخ می‌گردد.

مدت مجموعی این قرارداد الی ۲۵ سال خواهد بود.    ادامه دارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *