گزارش

طبق حکم خاص عالیقدر امیرالمومنین (حفظه الله)، تسهیلات لازم در موضوعات مهم مالیاتی ایجاد گردید

مولوی عبدالسلام حنفی معاون اداری ریاست الوزرای امارت اسلامی افغانستان، دیروز دو شنبه مورخ ۲۵ ثور سال روان طی نشستی در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت، پیرامون حکم خاص عالیقدر امیرالمومنین (حفظه الله)، در خصوص ایجاد تسهیلات لازم در موضوعات مهم مالیاتی معلومات ارائه کرد.‏

معاذ
مولوی عبدالسلام حنفی معاون اداری ریاست الوزرای امارت اسلامی افغانستان، دیروز دو شنبه مورخ ۲۵ ثور سال روان طی نشستی در مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت، پیرامون حکم خاص عالیقدر امیرالمومنین (حفظه الله)، در خصوص ایجاد تسهیلات لازم در موضوعات مهم مالیاتی معلومات ارائه کرد.‏
در این نشست، نور الدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت، قاری دین محمد حنیف سرپرست وزارت اقتصاد، مولوی نجیب الله حقانی سرپرست وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، مولوی احمد جان بلال نماینده دفتر عالیقدر امیرالمومنین (حفظه الله) و شماری از اعضای سکتور خصوصی نیز حضور داشتند.
آقای حنفی افزود: بنا به حکم شماره (۳۰۲۹) مورخ ۲۵/۸/۱۴۴۴ عالیقدر امیرالمؤمنین (حفظه الله)، جلسات متعدد کاری میان اعضای کمیسیون‌های اقتصادی و معاشات و تشکیلات، نماینده دفتر عالیقدر امیرالمومنین، مسئولان ادارات ذیربط امارتی و نمایندگان سکتور خصوصی برگزار گردید که در این جلسات پیرامون اصول مالیاتی بحث همه جانبه صورت گرفت و پیشنهاد مشخص از جانب هیئت موظف در خصوص مشکلات مالیاتی و دریافت راه های حل به دفتر عالیقدر امیرالمومنین ارائه شد. معاون اداری ریاست الوزرا اضافه کرد، بنا به حکم عالیقدر امیرالمومنین (حفظه الله)، ۴ در صد مالیه انتفاعی ربعوار سکتور صنعتی به ۲ در صد کاهش یافت، ۷ در صد مالیه موضوعی قراردادی سکتور های زراعت، صنعت و تجارت معاف و همچنان ۴ در صد مالیه انتفاعی ربعوار پوهنتون‌ها، مدارس و مکاتب خصوصی برای سال ۱۴۰۲ نیز معاف گردید.
به گفته مسئولان، بررسی پمپ‌استیشن‌های تیل و گاز که در اداره قبلی انجام شده بود، معاف گردید و سکتور متذکره پس از این در هر لیتر مبلغ (۰،۶) افغانی مالیه ثابت به حساب امارت اسلامی پرداخت خواهد کرد.
همچنان، بر اساس این حکم، وزارت های امور خارجه و صنعت و تجارت موظف گردیده تا مشکل ویزه تاجران و صنعت کاران کشور را با سفرای ممالک ذیدخل مطرح و به این معضل راه حل دریافت نمایند. برعلاوه، در سطح هر زون دفاتر توزیع پاسپورت برای تاجران و صنعت کاران ایجاد و تسهیلات لازم در این خصوص نیز فراهم شود.
مسئولان می‌افزایند، طبق حکم عالیقدر امیرالمومنین (حفظه الله)، ادارات امارتی مکلف اند تا در سطح تمام بنادر کشور، مراکز آسان خدمت را فعال و اوقات کاری خویش را مطابق اوقات کاری گمرکات تنظیم نمایند.
همچنان، وزارت مالیه و چهار اتاق سکتور خصوصی مکلف اند، کمیته مشترک کاری را برای حل مشکلات مالیاتی و گمرکی ایجاد و در صورت نیاز برخی از مشکلات عمده را با دفتر عالیقدر امیرالمومنین (حفظه الله) شریک سازند.
به همین ترتیب، در این حکم به وزارت زراعت، آبیاری و مالداری وظیفه سپرده شده تا در همکاری با سکتور خصوصی سردخانه‌های موجود در ولایات را مجدداً فعال و در احداث سردخانه های جدید نیز اقدام نماید.
متعاقباً، قاری دین محمد حنیف سرپرست وزارت اقتصاد گفت: اکنون که اشغال در کشور خاتمه یافته ما تلاش به باسازی و عمران کشور داریم، امارت اسلامی همواره حامی رشد سکتور خصوصی بوده و صدور این حکم مبین این امر می‌باشد.
سپس، یونس مهمند رئیس اتاق تجارت و سرمایه گذاری ضمن قدردانی از حکم عالیقدر امیرالمومنین (حفظه الله)، اضافه کرد: پیشرفت یک کشور زمان مساعد است که حکومت و سکتور خصوصی دوشادوش با هم کار کند و توجه خاص به رشد تجارت، صنعت، زراعت و ترانزیت مبذول گردد.
به همین ترتیب، شیرباز کمین زاده رئیس اتاق صنعت و معادن افغانستان، به نمایندگی از یک و نیم میلیون صنعت‌کار در کشور، از صدور حکم عالیقدر امیرالمومنین (حفظه الله) اظهار سپاس و تشکر کرد و تاکید ورزید که امارت اسلامی افغانستان به آبادی کشور تعهد جدی داشته و صدور این حکم نقش بسزای در خصوص خودکفایی سکتور خصوصی ایفا خواهد کرد.
در اخیر، نور الدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت صدور حکم عالیقدر امیرالمومنین (حفظه الله) را به ملت افغانستان و اعضای سکتور خصوصی مبارک باد گفته افزود: قوانین فعلی کشور طبق خواست و نیازمندی ملت و سکتور خصوصی تدوین و وضع شده و از سکتور خصوصی خواست تا در تطبیق قوانین با امارت اسلامی همکاری همه جانبه نماید.
در خاتمه، نشست با دعای اختتامیه به پایان رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *