افغانستان

ایجاد رشته های جدید در اداره تعلمیات  تخنیکی و مسلکی

غلام‌حیدر شهامت سرپرست اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی‌امارت، در یک نشست‌خبری از کارکرد‌های اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی و مهم بودن این اداره برای افغانستان صحبت نمود.

غلام‌حیدر شهامت سرپرست اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی‌امارت، در یک نشست‌خبری از کارکرد‌های اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی و مهم بودن این اداره برای افغانستان صحبت نمود.

‌شهامت‌ در این نشست‌ خبری در حضور مهمانان داخلی و خارجی گفت که پیش‌از فتح در سنگر جهاد حضور فزیکی داشته و اکنون‌، منحیث سرپرست اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی مصدر خدمت برای‌کشور و جوانانِ آن روی دو اهداف تربیه افراد مسلکی و فقر زدایی می‌باشد.

وی ګفت:«اگر امارت‌اسلامی‌ افغانستان تا دیروز در راهِ‌ برچیدن بساط کُفر و اِشغال مبارزه می‌کرد. اکنون اما درمیدان دیگری بنام فقر زدایی و فقرِ تحمیلی که بر ملت ما به اساس تجاوز بی‌گانه‌گان تحمیل شده بود مبارزه می‌ کند»

‌شهامت می‌گوید که کشور عزیز ما افغانستان در وقتِ اِشغال‌ دچارِ فقر فرهنگی، اقتصادی و نظامی شده و در جریانِ دو سال تمام وزارت‌ها و اداراتِ‌ امارت اسلامی افغانستان در راهِ ریشه کن نمودنِ  فقر مبارزه کرده و فقر زدایی را عین کُفر زدایی یکی از اهدافِ جهاد و متمم آن می‌دانیم.

سرپرست اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی در ارتباط به‌این اداره اشاره نمود و افزود که این اداره افراد ماهر و مسلکی را برای نیاز بازارِ کار تربیه می‌نماید. وی با اشاره به وجود امنیت سرتاسری در تمام نقاط کشور افزود: «درافغانستان‌امنیت سرتاسری وجود دارد و مردم ما می‌توانند شب و روز بدون کدام مشکل امنیتی به تمام‌ ولایات کشور سفر نمایند، بناءً رشته‌ی هوتل داری و سیاحت را نیاز دانستیم و اداره ما در صدد ایجاد رشته‌ی هوتل داری و سیاحت می‌باشد»

وی‌ همچنان با اشاره به مهم بودن کانال قوش‌تیپه می‌گوید که این کانال نیاز به افراد مسلکی در بخش زراعت دارد و اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی در جریانِ ام‌سال توانست که لیسه‌ی زراعت را دراطراف این کانال ایجاد نماید تا افراد ماهر را در بخش زراعت تربیت نماید.

این‌مقام امارت اسلامی از افتتاح رشته‌ی خطِ ریل و آهن که قرار است در روزهای نه چندان دور افتتاح گردد نیز خبر داد.

«کشور ما در  بخش خط ریل و آهن نیاز به افراد ماهر و مسلکی دارد و بخاطر مهم بودنِ این رشته نصاب خط ریل و آهن ترتیب شده و قرار است‌ انستیتوت آن در آینده‌های نزدیک افتتاح‌گردد»

این‌درحالیست که اداره تعلیمات تخنیکی و مسلکی‌از صنف نهم الی چهاردهم در تمام نقاط افغانستان‌ افراد مسلکی تربیت می‌نماید و این‌اداره در حدود( ۷۰۰۰) تشکیل  داشته و در (۳۷۳) مرکز فعالیت و در (۲۵۶) ولسوالی‌افغانستان نیز افراد ماهر در رشته‌ های‌ مختلف را تربیت می‌نماید.

ببرک قیومی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *