افغانستان

روز جهانی انترنت و عدم دسترسی مردم افغانستان به آن

بیست و نهم اکتوبر روز جهانی انترنت است و براساس تقویم جهانی، هدف از نامگذاری این روز بررسی انترنت و ارتباطات و توجه به نیاز‌های روزمره مردم می‌باشد. اما در افغانستان شماری از مردم از کیفیت پایین، قیمت بالا و حتی عدم دسترسی به انترنت شکایت دارند. در عین حال مسئولین در وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می‌گویندکه قیمتها تاحدی کنترل شده و در بهتر شدن کیفیت خدمات مخابراتی نیز تلاش‌ها جریان دارد.

بیست و نهم اکتوبر روز جهانی انترنت است و براساس تقویم جهانی، هدف از نامگذاری این روز بررسی انترنت و ارتباطات و توجه به نیاز‌های روزمره مردم می‌باشد. اما در افغانستان شماری از مردم از کیفیت پایین، قیمت بالا و حتی عدم دسترسی به انترنت شکایت دارند. در عین حال مسئولین در وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می‌گویندکه قیمت‎ها تاحدی کنترل شده و در بهتر شدن کیفیت خدمات مخابراتی نیز تلاش‌ها جریان دارد.

بیست و نهم اکتوبر به عنوان روز جهانی انترنت شناخته می‌شود. این روز به منظور بررسی پیشرفت‌های انترنت و ارتباطات جهانی و توجه به نیازهای روزمره افراد در سراسر جهان نام‌گذاری شده است.

امروزه انترنت یکی از بزرگترین و مهمترین پایگاه اطلاعاتی در جهان است، اما در افغانستان مردم از عدم دسترسی به انترنت قابل قبول شکایت دارند.

آنان می‌گویند با وجودی که انترنت در افغانستان با گران‌ترین قیمت عرضه می‌گردد، اما از کمترین کیفیت برخوردار است.

طاهر مهدوی، یکتن از شهروندان می‌گویدکه انترنت جهان را تبدیل به یک دهکده کوچک کرده و در بسیاری موارد دسترسی به اطلاعات را آسان کرده است. اما او از کیفیت پایین و قیمت بالای انترنت در کشور شکایت دارد.

“انترنت باعث سهولت‌های زیادی شده است. ارتباطات را آسان کرده، اما دسترسی ما به انترنت در کشور بسیار محدود است. ما به انترنت قابل قبول دسترسی نداریم، قیمت بالا و کیفیت هم خیلی پایین می‌باشد.”

ناجیه، شهروند دیگر می‌گویدکه کیفیت ضعیف انترنت باعث کاهش سرعت در کار‎های روزمره او شده است.

“کیفیت پایین انترنت مشکل جدی مردم است. باید به این مشکل توجه شود، چون در بسیاری موارد باعث سکتگی در امور روزمره می‌شود. من صنف آنلاین دارم و در بسیاری موارد اتفاق افتاده که دروس را از دست داده‌ام.”

با این حال عنایت‌الله الکوزی، سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می‌گوید که افغانستان جغرافیای پیچیده و کوهستانی دارد و زمانی‌که آنتن یک شبکه در یک محل نصب می‌شود، نمی‌تواند تمام ساحات را تحت پوشش قرار دهد.“افغانستان به بحر دسترسی ندارد و ما نمی‌توانیم به انترنت تحت‌البحری که هم ارزان و هم باکیفیت است، دسترسی پیدا کنیم. درکشور ما شبکه‌های مخابراتی انترنت شان را از طریق فایبر نوری از کشور‌های همسایه تامین می‌کنند و قیمت تمام می‌شود.”الکوزی می‌افزایدکه قیمت‌های خدمات شبکه‌های مخابراتی تاحدی کاهش داده شده، ولی در زمنیۀ بلند بردن کیفیت تلاش‌ها جریان دارد.

“در اکثر نقاط افغانستان، برای جاهایی که کیفیت مخابرات ضعیف است، ما سایت‌های جدید مخابراتی را در نظر گرفته‌ایم تا بتوانیم هم کیفیت را بلند ببریم و هم ساحه پوشش مخابراتی را گسترش دهیم.”به گفتۀ کارشناسان، اینترنت به عنوان یک منبع بزرگ اطلاعاتی و آموزشی شناخته شده است و یکی از دستاورد‌های مهم بشر در عرصه علم و تکنالوژی شناخته می‌شود.اما در افغانستان با وجود قیمت بالای آن شهروندان همواره از کیفیت ضعیف آن شکایت دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *