اجتماعی

ارزش پول چیست و از کجا آمده است؟

ارزش پول تحت تاثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تقاضا است. تقاضا به میزان نیاز و خواست مردم به پول اشاره دارد.

محمد آصف عارفی

ارزش پول تحت تاثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تقاضا است. تقاضا به میزان نیاز و خواست مردم به پول اشاره دارد. هنگامی که تقاضا برای پول افزایش می‌یابد، یعنی مردم بیشتر به پول نیاز دارند. این امر باعث افزایش قیمت کالاها و خدمات می‌شود، چرا که مردم آماده‌اند برای خرید آن‌ها بیشتر بپردازند. که به این وضعیت تورم می‌گویند.

پول در حقیقت، فقط تکه‌هایی از کاغذ یا اعدادی بر روی یک تکه کاغذ است که خود به خود هیچ ارزش ذاتی ندارد. اما موتر، به عنوان مثال، دارای ارزش ذاتی است زیرا می‌توان از آن برای حمل و نقل و جابجایی از مکانی به مکان دیگر استفاده کرد.

اما چرا پول ارزش دارد؟ پول به عنوان یک وسیله تبادل در تمام جوامع پذیرفته شده است. ما می‌توانیم پول را برای خرید کالاها و خدمات استفاده کنیم. بنابراین، ارزش پول در واقع نشان‌دهنده قدرت خرید آن است. به عبارت دیگر، با چقدر پول می‌توان چه مقدار کالا یا خدمات خرید.

پس در حقیقت، افزایش ارزش پول بستگی به چگونگی استفاده‌ای دارد که از آن می‌شود ، چه مقدار کالا یا خدماتی که می‌توان با آن خرید. این همان دلیلی است که تورم  باعث کاهش قدرت خرید پول می‌شود و درنتیجه می‌تواند منجر به کاهش ارزش پول شود.

محاسبه ارزش پول چگونه است

ارزش پول در حقیقت به این صورت نمود پیدا میکند که پول به عنوان یک کالا تلقی می گردد و تمامی قوانین مربوط به تقاضا و عرضه بر ارزش پول حاکم می باشد. در حالت کلی در اقتصاد ارزش پول به عنوان یک کالا به وسیله عرضه و تقاضایی که برای سایر کالاها به وجود میآید محاسبه می شود.

یا می توان این طور عنوان کرد که ارزش هر نوع کالا و یا جنسی به مقدار ارزش پول گفته میشود که یک فرد آن را پرداخت کرده تا کالای مورد نظر را به دست بیاورد.

در مباحث مربوط به ارزش پول باید بگوییم که تورم زمانی به وجود میاید که قیمت کالاها و اقلام مختلف افزایش پیدا می کند، به عبارت دیگر می توان گفت که ارزش پول نسبت به سایر کالاها کم شده که مهمترین دلیل آن را می توان زیاد شدن عرضه پول به حساب اورد .

دلیل ارزش پول چیست؟

شاید برای شما نیز این سوال پیش بیاید که ارزش پول چیست و از کجا آمده است. باید به صورت خلاصه و عامیانه اعلام کنیم و باید بگوییم که ارزش پول به این دلیل به وجود میاید که مردم عقیده دارند که با استفاده از ارزش پول خود بتوانند کالا و خدمات مختلف را هر زمان که بخواهند در اختیار داشته باشند.

این عقیده در مورد ارزش پول تا زمانی که مردم از تورمی که در آینده ممکن است به وجود بیاید هراسی نداشته باشند ادامه پیدا می کند.

برای جلوگیری از هر گونه تورم دولت این اطمینان را برای شهروندانش ایجاد مینماید که پول با سرعت بالایی عرضه نگردد از جمله مهمترین دلایلی که باعث کاهش ارزش پول در کشور می شود تورم می باشد.

ارزش پول چگونه محاسبه می گردد؟

در حالت کلی برای محاسبه ارزش پول پارامترهای مختلفی تحت تاثیر قرار میگیرند که از جمله مهمترین آنها می توان به خدمت ارز و ارتباط نزدیک اهمیت پول با تقاضای آن اشاره کرد.

اولین مورد که بر ارزش پول اثر می گذارد این است که چه مقدار از دالر و ارزهای خارجی خریداری میشوند که به روش نرخ تبادل معروف می باشد. معمولاً افرادی که در بازار فارکس و همچنین ارز های دیجیتال در حال فعالیت هستند نرخ تبادل را تعیین میکنند.

این افراد معمولاً تقاضا عرضه و انتظارات خود در آینده را مد نظر قرار داده و نرخ تبادل را مشخص میکنند. با توجه به این موضوع اهمیت پول در طول روز در بازارهایی نظیر فارکس دچار نوسان می گردد.

روش دیگری که با استفاده از آن ارزش پول محاسبه میگردد ارزش گذاری است که توسط خزانه دولت مشخص می شود، اسناد خزانه در حقیقت پارامتری است که ارزش پول را مشخص می نماید که میتوان این اسناد را از طریق بازارهای ثانویه و خزانهداری کشف نمود و به دالر تبدیل کرد.

زمانی که تقاضا برای دریافت اوراق خزانه رشد داشته باشد دالر نیز به صورت مستقیمبه سیر صعودی پیدا می کند. یکی دیگر از پارامتر هایی که ارزش پول با استفاده از آن تعیین میگردد ذخایر ارز خارجی می باشند که به میزان دالرهایی گفته می شود که مربوط به یک کشور بوده و در اختیار دولت های خارجی قرار گرفته است.

در این میزان هرچه تعداد دالرها بیشتر باشد به همان مقدار ارز نیز کاهش پیدا می کند که در نتیجه باعث افزایش ارزش دالر کشور آمریکا می گردد. همچنین اگر دولت های خارجی دالرهای خود را بفروشند قیمت دالر سقوط خواهد کرد.

اگر بخواهیم مثال بزنیم میتوانیم به اسکناس های ۱۰ هزار تومانی اشاره کنیم که خود دارای هیچ گونه ارزش ذاتی نیستند ولی به عنوان وسیله های برای معامله به حساب میایند.

به عنوان مثال زمانی که شما به یک فروشگاه مراجعه میکنید و قصد خرید کالایی را دارید هم شما و هم فروشنده توافق دارید که برای مبادله خود از پول استفاده کنید و یک اسکناس را در واحد مشخص دارای ارزش می پردازید تا زمانی که تقاضا برای اسکناس وجود داشته باشد این اسکناس دارای ارزش می باشد.

تاثیرات تغییر ارزش پول بر زندگی

ارزش پول دائما دارای نوسان بوده و هر روزه ارزش پول دچار نوسان می گردد. به عنوان مثال زمانی که شما به یک فروشگاه مواد غذایی و یا فروشگاه پوشاک مراجعه می کنید می توانید این تغییر و نوسانات را به عینه ببینید.

افراد همیشه تقاضا برای تهیه اقلام خوراکی و پوشاک و بسیاری موارد دیگر این چنینی را دارند. تولیدکنندگان نیز به خوبی آگاه هستند که شما همیشه مجبور هستید تا این مواد و کالاها را تهیه کنید و نمی توانید خرید خود را در این زمینه ها عقب بیندازید.

در نتیجه شما مجبور هستید تا برای مدتی با قیمت های جدید کالاهای مورد نظر خود را خریداری نمایید تا بعد از گذشت مدتی بتوانید با قیمت های جدید عادت کنید.

معایب کاهش ارزش پول چیست؟

زمانی که قیمت کالاهای مختلف دچار افزایش می شود مطمئناً ارزش پول کاهش پیدا میکند که در نتیجه کاهش ارزش پول، تورم به وجود میاید و متاسفانه یک باور غلط وجود دارد و آن این است که مردم فکر میکنند زمانی که قیمت ها افزایش پیدا کرده بهترین زمان برای خرید کردن است چرا که از قبل از اینکه اجناس گران تر شوند مقدار مورد نظر خود را تهیه کنند .

در نتیجه پدیده افزایش تقاضا صورت میگیرد که در نتیجه تولیدکنندگان با خیال راحت هزینه های بیشتری برای کالاها و خدمات خود اعمال کرده و در نتیجه قیمت ها افزایش پیدا میکند که در نتیجه تورم میشود یک ابزار برای آن که بازار به سمت و سویی که تولیدکنندگان و بازاری ها میخواهند هدایت شود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن