گزارش

روند توقف وسایط نقلیه‌ی دودزا در هرات و پروان آغاز شد

مسئولان محلی در هرات و پروان، می‌گویند که روند توقف وسایط نقلیه‌ی دودزا در این ولایت‌ها آغاز شده است.

مسئولان محلی در هرات و پروان، می‌گویند که روند توقف وسایط نقلیه‌ی دودزا در این ولایت‌ها آغاز شده است.

مسئولان در ریاست حفاظت محیط زیست هرات، تأیید می‌کنند که روند توقف وسایطی که سبب ایجاد آلودگی‌های صوتی، هوا و نور می‌شود را روز (دوشنبه، ۱ عقرب) آغاز کرده اند و به گفته‌ی آن‌ها، این روند ادامه می‌یابد.

حامد الهام، مدیر اطلاعات و آگاهی عامه‌ی ریاست حفاظت محیط زیست هرات، می‌گوید که از یک ماه به این سو، روند اطلاع‌رسانی برای ترمیم وسایطی که سبب ایجاد آلودگی‌های مختلف می‌شود، در این ولایت آغاز شده است. او، می‌افزاید: «هدف ما تطبیق قوانین، به‌وجودآوردن تغییر و تأمین آسایش مردم و حفاظت از محیط زیست است.»

از سویی هم، مسئولان در مدیریت ترافیک هرات، از باشندگانی که وسایط نقلیه‌ای که سبب ایجاد آلودگی‌های مختلف می‌شود، می‌خواهند آن را ترمیم کنند.

خان‌‌آقا اچکزی، آمر تأسیسات مدیریت ترافیک هرات، می‌گوید: «از تمام وسایطی که فرسوده و دودزا است یا از سیستم صوتی استفاده می‌کنند، جلوگیری می‌کنیم و جداً کنترل می‌شود. توصیه‌ی ما به مردم این است که در شب از چراغ‌های شکاری، لیزری و فول استفاده نکنند و موترهایی که دودزا است، آن را ترمیم کنند.»

شماری از باشندگان هرات، با استقبال از طرح جمع‌آوری موترهای فرسوده و دودزا، می‌گویند که این یک اقدام کم‌پیشینه در این ولایت است.

عبدالله اخلاقی، باشنده‌ی هرات، می‌گوید: «چشم‌دید ما این را نشان می‌دهد که ۵۰ تا ۶۰ درصد وسایط در هرات کهنه و فرسوده است و قشر فقیر جامعه از این وسایط استفاده می‌کنند، پیشنهاد می‌کنم که علاوه بر طرح جمع‌آوری، یک سری اقدامات برای حمایت از افرادی که بسیار فقیر اند، داشته باشند.»

بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی مدیریت ترافیک هرات، اکنون حدود ۸۴ هزار واسطه‌ی نقلیه‌ی شخصی، هفت هزار تکسی، ۴۲ هزار واسطه‌ی نقلیه‌ی باربری و ۳۷ هزار موتر نوع «ویشی» در هرات گشت‌وگذار می‌کنند.

هم‌زمان، روند توقف وسایط نقلیه‌ی دودزا در پروان نیز از آغاز شده است.

حفیظ‌الله منصور، رئیس حفاظت محیط زیست پروان، می‌گوید که برنامه‌ی توصیه و گرفتن تعهد کتبی از نزد مالکان وسایط نقلیه‌ی دودزا، از جاده‌ی «هوفیان» در این ولایت آغاز شده است.

به گفته‌ی مسئولان ریاست حفاظت محیط زیست پروان، تا کنون به مالکان ۵۰ واسطه‌ی نقلیه، توصیه‌ شده و هم‌چنان از نزد مالکان ۱۰ واسطه‌ی نقلیه تعهد کتبی گرفته شده است که تا ۲۱ روز پیش رو، مشکلات وسایط نقلیه‌ی شان را حل کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *