صحت

استرس چیست؟

استرس احساس تنش عاطفی یا جسمی است. این عارضه می تواند ناشی از هر واقعه یا فکری شود که موجب بروز ناامیدی، عصبانیت و عصبی شدن در شما می شود.

احمد ساحل

استرس احساس تنش عاطفی یا جسمی است. این عارضه می تواند ناشی از هر واقعه یا فکری شود که موجب بروز ناامیدی، عصبانیت و عصبی شدن در شما می شود.

استرس واکنش بدن در برابر یک چالش یا تقاضا است. در لحظات حساس ، استرس می تواند مثبت باشد ، مانند زمانی که به شما کمک می کند تا از خطر جلوگیری کنید.

بدن شما با ترشح هورمون به استرس واکنش نشان می دهد. این هورمون ها سبب افزایش هوشیاری مغز شما می شوند و همچنین موجب تنش عضلات و افزایش نبض می شوند. در کوتاه مدت ، این واکنش ها خوب هستند زیرا می توانند به شما کمک کنند تا شرایط ایجاد کننده استرس را کنترل کنید. این روش بدن شما برای محافظت از خود است ولی در صورتی که بصورت مزمن درآید می تواند سلامتی جسمی و روحی شما را تأمین کند.

دو نوع اصلی استرس وجود دارد :

استرس مزمن

این استرس است که برای مدت زمان طولانی تری ادامه دارد. در صورت داشتن مشکلات مالی ، ازدواج ناموفق یا مشکل در کار ممکن است دچار استرس مزمن شوید. هر نوع استرسی که هفته ها یا ماه ها ادامه داشته باشد ، استرس مزمن است. شما می توانید آنقدر به استرس مزمن عادت کنید که متوجه نشوید این یک مشکل است. اگر راهی برای کنترل استرس پیدا نمی کنید ، ممکن است منجر به مشکلات اساسی در وضعیت سلامت روحی و حتی جسمی شما شود.

استرس حاد

این استرس کوتاه مدت است که به سرعت از بین می رود. وقتی روی ترمز می کوبید، با شریک زندگی خود دعوا می کنید یا در یک شیب تند اسکی می کنید، این احساس را دارید. این به شما کمک می کند تا موقعیت های خطرناک را مدیریت کنید. همچنین هنگامی که کار جدید یا هیجان انگیزی انجام می دهید اتفاق می افتد. همه افراد در یک زمان استرس حاد دارند.

عوارض استرس چیست ؟

اغلب عوارض استرس زمانی که بصورت مزمن درآید دیده می شوند که رایج ترین آن ها عبارتند از

فشار خون بالا

بیماری های قلبی

سکته مغزی

دیابت

چاقی

افسردگی یا اضطراب

مشکلات پوستی ، مانند آکنه یا اگزما

احتلالات قاعدگی

علائم استرس چیست ؟

استرس می تواند انواع مختلفی از علائم جسمی و عاطفی را ایجاد کند. بعضی اوقات ، ممکن است متوجه نشوید که این علائم ناشی از استرس است. در اینجا برخی علائم وجود دارد که استرس ممکن است برای شما ایجاد کند:

اسهال یا یبوست

درد مزمن

سردرد

کمبود انرژی

اختلال تمرکز

مشکلات جنسی

سختی گردن

خستگی

اختلال خواب

مشکلات گوارشی

کاهش یا افزایش اشتها

کاهش یا افزایش وزن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *