صحت

پیاده گردی  یا رمزصحتمندی

پیاده گردشی روزانه توانایی آدم‌ها را برای حرکت بدون دردسر افزایش می‌دهد. این فایده‌ی پیاده گردشی می‌تواند از زمین خوردن آدم‌های مسن که ممکن است منجر به مشکلات بیش‌تری شود، جلوگیری کند.

حمیدالله

بخش دوم

-پیاده گردشی روزانه توانایی آدم‌ها را برای حرکت بدون دردسر افزایش می‌دهد. این فایده‌ی پیاده گردشی می‌تواند از زمین خوردن آدم‌های مسن که ممکن است منجر به مشکلات بیش‌تری شود، جلوگیری کند. توانایی حرکت کردن آسان و راحت در آدم‌ها در هنگام بالا رفتن سن‌شان کاهش می‌یابد، بنابراین برای حفظ ثبات، حرکت و فعالیت ضروری است.

بسیاری از آدم‌های مسن بسیار بی‌تحرک می‌شوند و این باعث می‌شود که بدن‌شان به تحلیل برود و از قوه‌ی بدنی‌شان کم شود. وقتی آنها تلاش می‌کنند راه بروند و حرکت کنند، ممکن است زمین بخورند، و این می‌تواند منجر به شکستگی استخوان‌ها و حتی مشکلات بدتر شود.

-پیاده گردشی شما را از خانه بیرون می‌کشد و زمانی را برای فکر کردن در اختیار شما می‌گذارد. شما می‌توانید تلفن همراه خود را خاموش کنید و از تلویزیون، کامپیوتر و سایر وسایلی که حواس‌تان را پریشان می‌کنند، دور شوید. شما وقت دارید که به فعالیت‌های روزانه‌تان فکر کنید، به دنبال راه‌حلی برای برخی از مشکلات باشید. بسیاری از آدم‌ها فقط برای دور شدن از همه چیز پیاده گردشی می‌کنند تا به این ترتیب بتوانند فکر کنند و تازه شوند. هنگامی که شما در حال راه رفتن هستید، ذهن می‌تواند آرام شود، بنابراین پاسخ‌ها به مشکلات فرصتی برای پدیدار شدن پیدا می‌کنند.

-بشر برای راه رفتن آفریده شده است. راه رفتن تقریباً یک ضرورت برای بدن است. بدون آن، بدن بسیار افت می‌کند. جنبش و تحرک بخشی مهم در تنظیمات بدن انسان است. ما مفاصلی داریم که می‌توانند آزادانه حرکت کنند. عضلاتی داریم که از ما پشتیبانی می‌کنند. عدم استفاده از این بخش‌های بدن باعث می‌شود که آنها همه با هم دست از کار بردارند.

-هنگامی که به طور روزانه پیاده گردشی می‌کنید، خلاقیت شما افزایش می‌یابد. پیاده گردشی نه تنها بدن شما را به حرکت وامی‌دارد، بلکه مغزتان را نیز بیدار می‌کند. پیاده گردشی قبل از اتخاذ تصمیمات مهم کمک‌تان می‌کند که به نتایج بهتری برسید. پیاده گردشی ایده‌ها را در مغزتان به جریان می‌اندازد، بنابراین تفکر خلاقانه را افزایش می‌دهد. پیاده گردشی و انواع دیگر ورزش‌های سبک باعث تحریک اتصال عصبی و انعطاف‌پذیری در هیپوکمپوس مغز می‌شود. فیلسوفان و بسیاری از نویسندگان متوجه شده‌اند که رابطه‌ای شهودی میان راه رفتن، فکر کردن و نوشتن وجود دارد. از آن‌جایی که راه رفتن نیاز چندانی به فکر کردن ندارد، آزادی این را داریم که فکر کنیم. این حالت ذهنی است که با ایده‌های نوآورانه و بینش مرتبط است.

-هنگامی که شما به مدت دست کم ۳۰ یا ۴۰ دقیقه در روز فعال هستید، بدن شما اندورفین (نوعی ماده‌ی شیمیایی) آزاد می‌کند که به بهبود خلق و خوی شما کمک می‌کند. اندورفین به همراه دیگر انتقال‌دهنده‌های عصبی به مغز شما سیگنال ارسال می‌کنند و سبب می‌شوند که شما احساس خوبی پیدا کنید.

-اگر احساس خوبی داشته باشید، چشم‌انداز شما نسبت به زندگی بهبود خواهد یافت. پیاده گردشی روزانه سطح کورتیزول را نیز در بدن کاهش می‌دهد. کورتیزول یک هورمون مرتبط با بروز استرس و خلق و خوی بد است. ورزش حال و هوای شما را بهتر خواهد کرد. این امر سبب می‌شود که شما در مورد زندگی و در مورد خودتان احساس بهتری داشته باشید.

-قدم زدن به صورت روزانه به زیبا شدن پاهای شما کمک می‌کند و سبب می‌شود که آنها ظاهری عالی  داشته باشند و قوی‌تر شوند. پیاده گردشی منظم کمک‌تان می‌کند از شر ناصافی پوست پا خلاص شوید و همین‌طور پوست‌تان را سخت می‌کند، و به این ترتیب سبب می‌شود که پاهای‌تان هم زیباتر شوند و هم قوی‌تر. همان‌طور که بزرگ‌تر می‌شویم، بدن ما تونوس ماهیچه‌ای را از دست می‌دهد. پیاده گردشی یک راه خوب برای افزایش میزان عضلات پاها است. همچنین می‌توانید دست‌های خود را به عقب و جلو حرکت بدهید تا تونوس ماهیچه‌ای دست‌های‌تان هم افزایش بیابد.

-هنگامی که شما یک برنامه‌ی پیاده گردشی منظم به طور روزانه دارید، خیلی زود متوجه خواهید شد که حوزه‌های دیگر زندگی شما نیز منظم‌تر می‌شوند، ‌به خصوص حمام رفتن‌تان. منظم شدن حرکات روده نیز یکی دیگر از مزایای پیاده گردشی است. پیاده گردشی هضم را تسریع می‌بخشد و بنابراین باعث می‌شود که مواد زائد مرتباً از بدن حذف شوند. کسانی که سبک زندگی‌شان بدون تحرکی است، معمولاً سیستم گوارشی بسیار کندی دارند. هنگامی که روده‌ی شما کند می‌شود، مواد زائد سخت می‌شوند و عبور آنها در روده دشوارتر می‌شود و به این ترتیب دچار قبضیت می‌شوید. راه رفتن را شروع کنید و از شر داروهای رفع قبضیت خلاص شوید. تمام جریان خونی که به عضلات شما می‌رود، از طریق ورزش سبک، می‌تواند مواد زائد را از بدن‌تان خارج کند.

-پیاده گردشی منظم روزانه یک نوع ورزش است که می‌تواند سایز مغز شما را افزایش دهد. این ورزش سبک سایز هیپوکمپوس را افزایش می‌دهد، ناحیه‌ای در مغز که برای حافظه مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی لازم نیست تمرینات سنگین انجام دهید، هر روز ۳۰ تا ۴۰ دقیقه پیاده گردشی منظم تمام چیزی است که شما نیاز دارید.

-با گذشت زمان، حافظه‌ی ما گاهی اوقات تنبل می‌شود. به علاوه که در عصر اطلاعات امروز، ما چیزهای زیادی را باید به ذهن‌مان بسپاریم. برای این‌که از شر مغز مه‌آلود خلاص شوید و قادر باشید به توانایی یادآوری خود اعتماد کنید، هر روز از خانه خارج شوید و راه بروید. پیاده گردشی سریع می‌تواند مغز شما را از خواب عمیق خود بیدار کند. شما قادر خواهید بود به سرعت رویدادها را به خاطر بیاورید و اطلاعات را بسیار راحت‌تر به ذهن بسپارید.

-پیاده گردشی سریع فشار روی ریه‌ها را افزایش می‌دهد. اعصاب سمپاتیک عضلات تنفسی را تحریک می‌کنند تا سرعت تنفس شما افزایش یابد. محصولات جانبی عضلات شما (هیدروژن، دی اکسید کربن و اسید لاکتیک) باعث تحریک اعصاب تنفسی در مغز می‌شود. این امر دوباره ماهیچه‌های تنفسی را تحریک می‌کند. کمی فشار خون را افزایش می‌دهد و جریان خون را به کیسه‌های هوایی بیش‌تری در ریه‌ها هدایت می‌کند. کل این فرآیند، اکسیژن بیش‌تری را در خون تولید می‌کند. هنگامی که ریه‌ها اکسیجن بیش‌تری دریافت می‌کنند، تمام بدن شما اکسیجن بیش‌تری دریافت می‌کند.

ادامه دارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *