مصاحبه

حق‌شناس: هموطنان، می‌توانند از مسیر دوشی و خاواک پنجشیر عبور و مرور نمایند

وزارت فواید عامه امارت اسلامی افغانستان، وظیفه پیشرفت و گسترش افغانستان در بخش جاده سازی، طرح خدمت رسانی و طراحی پروژه ها، حفظ و مراقبت شاهراه های کشور را دارد. خبرنگار روزنامه های دولتی پیرامون کار و فعالیت این وزارت مصاحبه یی را با محمد اشرف حق شناس سخنگوی این وزارت انجام داده که تقدیم خوانندگان می گردد.

نخست حق شناس در رابطه به فعالیت های عمده وزارت فواید عامه گفت:

وزارت فوایدعامه یکی از وزارت های سکتوری افغانستان می باشد که در قسمت عملی کردن اهداف و پالیسی امارت اسلامی افغانستان در بخش تطبیق پروژه های انکشافی و حفظ و مراقبتی، تطبیق پروژه های ملی، ولایتی و ولسوالی و همچنان حفظ و مراقبت سرکها را مسوولیت دارد.

این وزارت همیشه به منظور رفع مشکلات ترانسپورتی هموطنان عزیز و انتقال اموال تجارتی و ارائه تسهیلات در ترانزیت امن و ترانزیت سریع با توجه به اولیت ها توسعه متوازن در نقاط مختلف کشور پروژه ها را تطبیق می نماید.

دست آوردهای مهم آن قرار ذیل است: وزارت فوایدعامه در سال گذشته ۱۴۰۱در بخش سروی: ۵۲۷،۸ کیلومتر سرک را سروی، ۲۰۹ کیلومتر سرک را دیزاین، همچنان ۶۳۶ متر پل و ۱۴۵۰ متر دیوار های استنادی را سروی و دیزاین نموده. برعلاوه سروی و دیزاین شماری از سرکها، پل ها و پلچک ها به ارزش بیشتر از  ۴۲۱ میلیون افغانی ۱۲۵ پروژه را ساختمانی، حفظ و مراقبتی، اجناس و خدمات غیرمشورتی تطبیق نموده است، که درنتیجه آن۲۸۰ کیلومتر سرک، ۲۵۹ متر، ۱۳۸ پایه پلچک ها، ۱۰۰ متر معبر یا واش، ۳۲۱۰ متر دیوار استنادی و ۴۰ متر دیوار گبیونی اعمار ترمیم و بازسازی نموده است.

 

همچنان این وزارت توانسته در سال گذشته، کار ترمیم اساسی پُل بسکی ولایت زابل را به طول ۲۴ متر، تکمیل کارهای باقیمانده پل سرشیله ولایت نیمرزو به طول ۳۰۰ متر، ترمیم و بازسازی پل (باغ پل) شاهراه کندهار – هرات به طول ۱۵۳ متر را ترمیم و بازسازی نماید.

پرسش : وزارت در سال روان کدام پروژه ها را آغاز نموده است؟

پاسخ: این وزارت در جریان سال روان؛ توانسته است که کار ترمیم و باز سازی سرک های مهم ملی و شاهراه های عمومی کشور را که راه تزانزیت و بنادر تجارتی و حلقه وصل کشور با کشور های همسایه و منطقه است آغاز نماید که می توان از آغاز کار ترمیم اساسی شاهراه سالنگها در دو بخش به طول ۸۰ کیلومتر و شاهراه عمومی کابل – کندهار، تحت ۷ لات به طول ۴۸۰ کیلومتر، سرک کندهار – ارزگان ۱۱۰ کیلومتر، سرک ترینکوت – دهراود به طول ۵۰ کیلومتر، سرک معروف – ارغستان به طول ۵۰ کیلومتر و آغاز کار سرک میل (۷۸) ولایت فراه در  دو بخش به طول ۲۳ و ۳۴ کیلومتر یاد آوری نمود که بطور مجموعی در حدود بیشتر از ۸۰۰ کیلومتر سرک تحت کار قرار دارد. که با تطبیق پروژه های متذکره فرصت های کاری به هموطنان عزیز ما نیز مهیا شده است.

پرسش: برای رفع مشکلات حمل ونقل شهروندان چه تسهیلات را درنظر گرفته اید؟

پاسخ: به منظور رفع مشکلات حمل و نقل شهروندان و ارائه تسهیلات در ترانزیت امن و ترانزیت سریع با توجه به اولویت ها و توسعه متوازن در نقاط مختلف کشور از سوی این وزارت پروژه های بزرگ و عام المنفعه را که شامل (سرکها، پل ها و پلچک ها) می شود تطبیق شده است، تا هموطنان عزیز ما بتوانند به سهولت رفت و آمد نمایند.

پرسش: وزارت فواید عامه کار ترمیم  شاهراه سالنگ را از چه وقت شروع کرده وتاچه وقت به بهره برداری می سپارد؟

پاسخ: این وزارت در سال جاری کار ترمیم و بازسازی اساسی ۸۰ کیلومتر شاهراه سالنگ ها را آغار نموده که کار بازسازی آن در دو بخش با دو شرکت ساختمانی و سرک سازی قرارداد شده و اکنون کار آن عملاً به شدت در داخل تونل و گالری ۱۶جریان دارد.

پرسش: راه بدیل شاهراه سالنگ کدام است ؟

پاسخ: بمنظور رفت و آمد هموطنان عزیز ما راه بدیل شاهراه سالنگ دو راه وجود دارد یکی راه دوشی – بامیان است و مسیرها دیگر خاواک ولایت پنجشیر است که هموطنان ما میتوانند همه روزه از این مسیرها عبور و مرور نمایند.

پرسش: اگر لطف کنید کارترمیم شاهراه کابل – کندهاربیشترمعلومات دهید چگونه است؟

پاسخ: وزارت فواید عامه توانسته است تا در سال ۱۴۰۱ شاهراه کابل _ کندهار را آغاز نماید. این شاهراه دارای، ۴۸۰ کیلو متر طول، ۷ متر عرض و چهار متر شانه های سرک ميباشد، در طول این شاهراه ۴۶ پایه پل و ۱۷۱۶ پایه پلچک نيز شامل میباشد، اکنون کار ترمیم و باز سازی این شاهراه در ۷ بخش جریان دارد. بخش اول: این شاهراه؛  ۲۷ کیلومتر طول دارد که از ارغندی کابل الی بازار درانی ولایت میدان وردک می رسد و بودجه آن از سوی امارت اسلامی، پرداخت می شود.  بخش دوم اين شاهراه از بازار درانی الی غزنی به طول ۸۰ کيلومتر است و بودجه آن از طریق محصول تال پلازا پرداخت می شود. بخش سوم این شاهراه از مرکز ولایت غزنی الی ولسوالی مقر به طول ۹۶ کيلومتر میباشد، بودجه آن از سوی امارت اسلامی پرداخت می شود. بخش چهارم اين شاهراه از مقر الی قلات که به طول ۱۱۲ کيلو متر می‌باشد که بودجه آن در بدل معادن قرارداد شده است. بخش پنجم آن ۶۰ کیلومتر طول دارد، که از شهر قلات آغاز و تا شهر صفا امتداد می‌یابد که در مقابل معادن قرار داد شده است. بخش ششم آن از شهر صفا الی مانجه که به طول ۳۷.۵ کیلومتر می‌باشد و بودجه آن در بدل معادن قرارداد شده است. بخش هفتم: از باغ پل ولایت کندهار آغاز الی دوراهی هلمند که به طول ۸۰ کیلومتر می‌باشد و بودجه آن دربدل معادن و تال پلازا پرداخت می شود.

پرسش: راه های حل حفاظت سرک ها چیست؟

پاسخ: دراین زمینه وزارت فوایدعامه به منظور تطبیق باکیفیت پروژه ها و حفاظت از سرک ها؛ وسایل و ماشینری غیر فعال ریاست لابراتوارها را ترمیم و دو باره فعال نموده است و برای تجهیز بیشتر لابراتوار این وزارت بعضی وسایل و تجهیزات از خارج کشور خریداری نموده است که در نتیجه آن تست مواد از ۴ نوع به ۴۰ نوع افزایش یافته است.  بر علاوه تست مواد در زون مرکز (کابل)، قرار است در پنج زون کشور لابراتوارها را فعال نموده است. اکنون در لابراتوار های وزارت فواید عامه تست مواد ساختمانی مانند؛ قیر، سمنت، خاک، اسفالت، کانکریت، جغل، سنگ و دیگر مواد ساختمانی آزمایش می‌شود.

پرسش: کار پروژه ترمیماتی و حفظ و مراقبتی  این وزارت از چه قراراست؟

پاسخ: در سال گذشته ( ۱۴۰۱ ) به ارزش بیشتر از  ۴۲۱ میلیون افغانی۱۲۵ پروژه تطبیق گردید. در سال جاری ۱۴۰۲ هجری شمسی به ارزش ۲ میلیارد و ۱۷۱ افغانی در نقاط مختلف افغانستان در حدود ۹۰ پروژه حفظ و مراقبتی را که شامل شاهراه ها، سرکها، پل ها، پلچک ها، معبرها و دیوار های استنادی می باشد؛ ترمیم و بازسازی می نماید که کار شان آغاز و عملاً جریان دارد.

همچنان، ریاست نقاط آسیب پذیر و اضطرار وزارت فوایدعامه، در۳۴ ولایت کشور ۱۲۵۴۸ کیلومتر سرک حفظ و مراقبت دوامدار نموده است. همین طور؛ در زمستان گذشته در نقاط مختلف کشور۸۵۰۰ کیلومتر سرک را از وجود برف پاک کاری شده؛ که از این جمله ۶۵۰۰ کیلومتر آن توسط ریاست های ولایتی وزارت فوایدعامه و بقیه ۲۰۰۰ کیلو متر آن با سکتور خصوصی قرار داد و پاک کاری شده است. ضمن فعالیت های فوق،  ۳۶۵ نقطه آسیب پزیر در کشور وجود دارد، که در فصل زمستان در حالت های اضطراری از سوی این ریاست پاک کاری و بروی ترافیک باز شده است.

پرسش: به منظور کنترول وزن وسایط بلند تناژ و جلوگیری از تخریب سرک ها چه اقدام کرده اید؟

پاسخ: بمنظور  کنترول وزن وسایط بلند تناژ  و جلوگیری از تخریب سرک ها شماری زیاد ترازو ها در کشور نصب و فعال شده است، در سال گذشته در ۲۱ ولایت کشور ۴۱ پایه ترازو فعال بود ودر سال روان این رقم افزایش داده می شود که در ۳۱ ولایت کشور ۷۶  پایه ترازو شامل پلان است که شماری از آنها فعال گردیده است و شماری هم در حالت فعال شدن است.

بودجه پروژه های حفظ و مراقبتی وزارت فواید عامه چقدر بوده ودرکدام بخش های عمده به مصرف میرسد وچگونه پروژه ها قرارداد میشود؟

پاسخ: وزارت فوایدعامه در سال ۱۴۰۲ هـ ش بیشتر از ۹۰ پروژه حفظ و مراقبتی دارد که از بودجه انکشافی ۶۸ پروژ به ارزش را ۱٫۸۵۵ میلیارد افغانی و از بودجه عادی ۲۱ پروژه به ارزش بیشتر از ۳۱۶ میلیون افغانی تطبیق می نماید که با تطبیق و عملی شدن ۱۱۷۱ کیلومتر سرک، ۲۶۴۰ متر پل، ۷۶۱ پایه پلچک، ۴۴۲۴ متر معبر، ۱۴۹۶ متر دیوار گابیونی و ۴۵۴۸ متر دیوار سنگ کار و کانکریتی اعمار، ترمیم و بازسازی می نماید.  پروژه های متذکره را که با سکتور خصوصی قرارداد نموده است و قرار است در سال جاری تکمیل نماید و پروژه های که زمان تطبیق آن طویل المدت است در سال آینده تکمیل نماید.

پیام شما برای هموطنان چیست؟

پاسخ: شاهراه ها و سرک ها سرمایه ملی است، حفظ و مراقبت آن وجیبه ملی و مسوولیت همه ای ما است، از اینکه تطبیق پروژه های وزارت فوایدعامه طویل المدت و زمانگیر است از هموطنان عزیز و عابرین تقاضا می نمایم، با وزارت فوایدعامه همکار باشند، از حوصله مندی کار بگیرند، پروژه های که تحت کار هستند، برای شان مسیر های بدیل مشخص شده است، رفت و آمد نمایند،  هنگام رفت قوانین ترافیکی مراعات نمایند، سبقت جویی نکنند چون بعضی مسیرها صعب العبور می باشد که خدای نخواسته کدام حادثه ای ترافیکی رخ ندهد.

محمد رفیع تیموری- اطلاعات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *