اجتماعی

نیازمندی‌ها، ویژگی‌ها و راه حل مشکلات جوانان درکشور

جوانی فصل پاکدامنی، آزادگی، پیشرفت و دوران تجربه های جدید برای آبادانی مادی و معنوی فرد و جامعه و فصل بروز خوبی ها و استعدادهاست، لذا در این گزارش به نیازمندی ها، ویژگی های راه حل مشکلات جوانان درکشورمی بپردازیم.

جوانی فصل پاکدامنی، آزادگی، پیشرفت و دوران تجربه های جدید برای آبادانی مادی و معنوی فرد و جامعه و فصل بروز خوبی ها و استعدادهاست، لذا در این گزارش به نیازمندی ها، ویژگی های راه حل مشکلات جوانان درکشورمی بپردازیم.

جوانی، چون رودی است جاری و بی بازگشت؛ ستاره ای است که تنها یک بار در آسمان عمر آدمی طلوع می کند. پس اینک می توانی، دامنی از گل سرخ پر کن! چراکه عقاب کهنسال زمان، همچنان در پرواز است و این گُل که امروز به روی تو می خندد، فردا همه بر باد خواهد رفت. از عمر آدمی، جوانی بهترین بخش آن است. آن هنگام که خون گرم جوانی در تن جاری است و چون این دوران سپری شود، ایامی سخت تر و ناخوش تر، آن روزگار خوش را در پی خواهد بود. پس، شرم و ناز و بهانه را رها کن و فرصت غنیمت شمار که چون جوانی را بی بهره پشت سر نهادی، جز آه و حسرت پیش رو نخواهی داشت.  درزمینه خبرنگار آمریت اطلاعات روزنامه ها گزارش  را تهیه کرده است که تقدیم میگردد.

محمد کریم حسینی باشنده اصلی ولایت میدان وردک ولسوالی جلریز وفعلا باشنده کابل است  19 سال سن دارد  به این پرسش؛ که نیازهای جوانان در افغانستان چگونه است؟ درجواب چنین پاسخ گفت:

اگر نیاز‌های جوانان و دوره جوانی را در افغانسان مورد تحلیل قرار دهیم. دیده می‌شود که جوانی و ویژگی‌های جوانی در جوانان افغانستان به آسیب‌ها و نارسایی‌های زیادی رو برو است؛ که ریشه در سطح تکامل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه افغانستان دارد و این عوامل و نارسایی‌ها نقش جوانان و باور جوان‌گرایی را در جامعه افغانستان متاثر ساخته است.

وی ادامه داده علاوه کرد: گفته شد که جوانی یک مرحله مهم سنی و زندگی انسان می‌باشد و این مرحله دارای ویژگی و نیازهای می‌باشد. مهم‌ترین نیازهای مرحله جوانی، تکمیل دوره‌های آموزشی، همسر گزینی و اشتغال‌یابی می‌باشند. ویژگی‌های مهم این مرحله، نوگرایی و خوش ذوقی، پویایی و توانایی است. اگر به این دو موضوع ( نیاز و ویژگی دوره جوانی) جوانان افغانستان را مورد توجه قرار دهیم. دیده می‌شود که جوانان افغانستان در زمینه نیاز های جوانی دچار مشکل و محدودیت‌های فراوان می‌باشند.

اول؛ فرهنگی جامعه‌ی افغانستان یک جامعه سنتی می‌باشد؛ در باور و فرهنگ سنتی عقلانیت و شعور بر بزرگی سن محک زده می‌شود. از این لحاظ جوانان در جامعه افغانستان در مقایسه به افراد میان‌سال و سالخورده‌ از احترام و شان کم‌تری بر خوردار می‌باشند؛ از این‌رو بی باوری و تردید بالقوه‌ا‌ی در فرهنگ و جامعه سنتی جامعه افغانستان نسبت به جوانان و جود دارد. این مشکل باعث گردیده که جوانان در زمینه ایفای  نقش‌های اجتماعی و سیاسی شان در جامعه به مشکل و کارشکنی‌های زیادی مواجه شوند.

دوم، محرومیت جوانان از تحصیل؛ و بر آورده نشدن نیازهای زندگی شان که ریشه در نارسایی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی جامعه دارد از عواملی می باشند که روی وضعیت زندگی، فکری و شیوه‌ی زندگی جوانان تاثیرگذار می‌باشند و باعث آن شده که جوانان مطابق به شرایط زمان، پرورده نشوند و در دام اعتیاد و ناهنجاری‌های اخلاقی و مورد سوء استفاده‌ی باندهای مافیایی و افراط‌گرایان مذهبی قرار گیرند.

محمد داوود پوپلزی یک تن از محصلین صنف سوم پوهنتون کابل وجوان 22 ساله است به این پرسش؛ که اوصاف وویژه گی های جوانان چیست؟ درپاسخ چنین بیان داشت: من من جوان 22 ساله ام، با عمر کمی که دارم باز چند اوصاف و ویژگی جوان به نظرمیرسد ارایه میکنم که خدا کند مورد قبول همه قرار گیرد.

اول، جوان و پاک فطرتی جوان؛ از ضمیر خود که کانون خواسته های فطری اوست، تنها ندای پاکی و دوستی را می شنود و با بهره مندی از صفای باطن و پاکی روح، به رفتار همگان، عادلانه و نیک می نگرد. جوان، شیفته پاکی مطلق است و به آسانی به ناراستی ها تن نمی دهد.

دوم، از ویژگی های مهم دوران جوانی، پاکی روح و صفای باطن است؛ و این که آمادگی برای انجام کار خیر در او، بیش از دیگران است.

سوم، جوان و زیبایی طلبی؛ زیبایی دوستی و آراستگی از ویژگی های فطری جوان است. آنان به دلیل داشتن روحیه ای پاک، شاداب هستند. هرجا جوانان هستند، تر و تازگی، طراوت و صفا و نشاط و خوبی است. وقتی با جوانان هستم و در محیط جوانان قرار دارم، احساس من مثل احساس کسی است که در هوای صبح گاهی تنفس می کند، احساس طراوت و تازگی می کنم. ودراخیر باید گفت که خداوند، زیباست و زیبایی را دوست دارد.

چهارم، جوان، خلاقیت، نوآوری و پرسشگری؛ در دوره جوانی که رشد عمومی به درجه تکامل می رسد، هوش نیز در بیشترین سطح خود قرار دارد. ازاین سبب، جوان به یادگیری هر چیزی علاقه نشان می دهد. قدرت خیال پردازی و تفکر، در جوانان بسیار بالاست و در پرتو این نیرو، بسیاری از دشواری ها حل می شود. قدرت اندیشه، توان نظریه پردازی به جوانان می دهد و او می تواند جنبه های گوناگون یک قضیه را بکاود و پی آمدهای مثبت و منفی آن را بیان کند. جوان در پرتو تخیل می تواند، دنیای زیبا را در آینده‌ی نزدیک برای خود تصویر می کند و به خلاقیت و شکوفایی روی می آورد. «این حالت روانی، قوه تخیل را توسعه می دهد و به ذهن جوانان نیروی خلاقه می بخشد، حس ابداع و ابتکار را در ضمیر جوانان بیدار می سازد و آنان را برای نوسازی و به دست آوردن کمال تازه تری، آماده می کند».

پنجم، پرسشگری، ویژگی دیگر جوان است؛ جوان دوره بلوغ را پشت سر گذاشته است، ولی همچنان پرسش های آن دوره را با خود دارد، بی پاسخ گذاشتن آنها، جوان را به بیهودگی و ازخودبیگانگی دچار می کند.

ششم، جوان خود اتکا و استقلال طلب است؛ جوانی حد فاصل میان نوجوانی و میان سالی است. یکی از اساسی ترین ویژگی های کودک و حتی نوجوان احساس وابستگی او به اطرافیان است. این وابستگی تنها عاطفی نیست و حتی در بروز رفتارها نیز نوعی تقلید و وابستگی مشهود است. در تصمیم گیری ها مستقل عمل نمی شود و در ابراز نظر و دیدگاه نیز استقلال و خود اتکایی به چشم نمی آید.

اما جوان وابسته خو نیست و از تعلق و وابستگی گریزان است. او خوداندیش و خود رفتار است. با آن که ممکن است تصمیمات و رفتارهای او نادرست باشد، اما به دلیل حس استقلال طلبی و خود بسندگی همه عوارض گریز از تعلق را می پذیرد و بر پای خود می ایستد.

اگر والدین و معلمان به دلیل استقلال طلبی همواره او را به خود وانهند، جوان دچار مشکل و گسیختگی می شود. از سویی لجاجت با او، مراقبت های پلیسی و افراطی و دخالت در ریز و درشت امور او، نه تنها اثر مثبت بر جای نمی نهد، بلکه او را عصیان گر و گریزان خواهد ساخت .

هفتم، جوان برتری جو و رقابت طلب است؛ احساس خوداتکایی، جوان را برای حضور در میدان رقابت ها آماده و او را برتری جو می سازد. استقلال طلبی حس استعلا و برتری طلبی را در جوان که سرشار از انرژی و نیروهای پراکنده و انتظام نایافته است، تزریق و تقویت می کند.

معین امورجوانان کشور دربخش ریاست مصؤنیت و آموزش جوانان اضافه کرد: فعال سازی دوباره مراکز تعلیمی جوانان در 14 ولایت . ترتیب و تنظیم ۲۶ طرح  برای ظرفیت سازی جوانان. معرفی و حل مشکلات  (۶۹۴) تن از جوان در پوهنتون ها و دیگر مراکز آموزشی . هماهنگی با نهاد ها و شورا های اجتماعی جوانان. راه اندازی مسابقۀ ملی سیرت النبی»ص» در 34 ولایت کشور. معرفی ۱۲ تن از جوانان به لیلیۀ خصوصی هدف. شناسایی و معرفی حدود ۱۷ تن از نو جوانان بی سرپرست کابل به مرکز تربیت و اصلاح . توزیع ۵۰ جلد کتاب نماز کامل به نو جوانان در ناحیه چهارم. تنظیم برنامه حکومت داری اسلامی. ترتیب برنامۀ (جوانان برتر سال و راه اندازی آن در ۳۴ ولایت کشور).معرفی به تعداد (۵۰) تن از جوانان به مراکز خصوصی و مراکز فنی و حرفوی آموزشی. ترتیب کانسپت آموزش های فنی و حرفوی در۳۴ ولایت کشور. برگزاری برنامۀ(سمینارمدیریت و رهبری) برای رؤسای و آمرین وزارت اطلاعات و فرهنگ. نشست هماهنگی موسسه های YHDO, MMCC & SFCG جهت راه اندازی برنامه های مؤثر و مفید برای جوانان.

مولوی محمد یونس درقسمت ریاست هماهنگی برنامه ها تصریح کرد: نظارت از (۲۰) مرکز تعلیمی در مرکز و ولایات. ترتیب (۲۹) پرسشنامه به (۲۹) وزارت خانه و ادارات مستقل و ادارات غیر دولتی جهت شناسایی مشکلات اجتماعی جوانان و فعالیت های جوانان. تطبیق سه برنامه مرتبط به جوانان در همکاری با مؤسسه اکتید. چاپ (۳۰۰) جلد پالیسی ملی جوانان و چاپ (۳۰۰) جلد استراتیژی ملی جوانان و همچنان دسترسی جوانان به این سند. ایجاد هماهنگی با (۴۰) نهاد تحصیلی و فرهنگی جهت معرفی جوانان و ارتقای ظرفیت آنان،  ترتیب کتاب شناسایی مشکلات اجتماعی جوانان برای چاپ . ترتیب طرزالعمل کمیته های جوانان در ادارات دولتی و همچنان افتتاح کمیته جوانان در ادارات دولتی. هماهنگی و تدویر مجالس با ۳۳ پوهنتون غرض تجدید تفاهمنامه های همکاری.

معین امورجوانان فعالیت های عمده پلان شده معینیت امور جوانان را در سال مالی ۱۴۰۲  چنین بیان کرد: تدویر سیمنار و ورکشاپ برای ۳۰۰ تن جوان در هر ولایت. ایجاد شورا در 34 ولایت به اشتراک ۸۰۰ تن جوان جهت آموزش جوانان در دومرحله.  تدویر برنامه های مختلف اصلاح فکری برای جوانان طبق شریعت اسلامی در  ۳۴ ولایت برای ۳۴۰۰ جوان. ایجاد شوراها در  ۴۰۰ ولسوالی و ناحیه.  ایجاد یک مرکز آموزشی برای ۵۰۰ جوان. ایجاد یک مرکزکار آزاد در جهان آنلاین ماهوار برای ۳۴۰ تن جوان.

معین امور جوانان تأکیدکرد: اطاعت یک اصلی از دین است. ما باید امر عالی‌قدر «امیرالمؤمنین حفظه الله» را به جا آوریم. این خدمت به حیث امتیاز نه؛ بل که مسئولیت بزرگی است که خداوند بزرگ نیز می‌پرسد که برای جوانان کشور چه خدماتی را انجام داده ‌اید. روی همین دلیل، من با همکارانم تلاش خود را می‌کنیم که برای تمام جونان کشور خدمت بیشتری را نماییم.

اما شماری از جوانان کشورمیگویند: امنیت تامین شده در کشور در چندین دهه گذشته نظیر ندارد و ما از مسئولین حکومت امارت اسلامی افغانستان میخواهیم تا زمینه اشتغال زایی بیشتر و تحصیل را برای تمام جوانان کشورمساعد سازند.

امارت اسلامی افغانستان مسئولیت دارد؛ تا باید به تمام نیازها ومشکلات جوانان کشور رسیدگی لازم نموده و حمایت ازجوانان کشور را اولویت کاری خویش قراردهند.                توفیق

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *