سیاسی

امارت اسلامی ثابت کرده که در مسایل داخلی کشورها دخالت نمی‌کند

مقامات کشور همسایه پاکستان در طی چند مدت اخیر، مواضع تعجب‌برانگیزی نسبت به امارت اسلامی داشتند.

ابویحیی بلوچی

مقامات کشور همسایه پاکستان در طی چند مدت اخیر، مواضع تعجب‌برانگیزی نسبت به امارت اسلامی داشتند.

اخیراً اظهاراتی که آمیخته با اتهامات‌اند، از مقامات ارشد پاکستان از جمله: رییس ستاد ارتش پاکستان و وزیر داخله آن کشور در رسانه ها نشر شده، که ناامنی‌های کشورشان را به امارت اسلامی نسبت داده و به وجود افراد تی تی پی و پایگاه‌های آنان در افغانستان اشاره کرده‌اند.

در حقیقت، نا امنی‌های موجود در پاکستان حتما دلالت بر وجود مشکلات و نارضایتی‌های ملت از همان دولت دارد. امنیت و ثبات با تلاش‌های گستردهٔ در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی به وجود می‌آید، نه با متهم کردن کشورهایی هم‌چون افغانستان که شب‌وروز مشغول تلاش برای حفظ امنیت موجود و پیشرفت آن در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است.

در حالی مقامات پاکستان این اتهامات را متوجه امارت اسلامی می‌کنند که جان کربی؛ سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در یک نشست خبری گفته است:« هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که مهاجران افغانستان در پاکستان و یا مناطق سرحدی در فعالیت‌های هراس‌افگنی دخیل باشند.»

در این شکی نیست که افراد ناراضی تی تی پی در مناطق کوهستانی ایالت‌های پاکستان از قدیم الایام بوده و هستند و از همان‌جا فعالیت‌‌های خود را به پیش می‌برند.

امارت اسلامی افغانستان کمافی‌السابق ثابت کرده که در مسائل داخلیِ کشورهای همسایه دخالت نمی‌کند و بارها سخنگویان امارت اسلامی افغانستان در رسانه‌ها سیاست خارجی این حکومت را بیان داشته‌اند که: با کشورهای همسایه خواستار روابط دو جانبهٔ خوبی هستند و کشورهای همسایهٔ مسلمان را برادر می‌نامند و نمی‌خواهند که کشورشان با چالش‌هایی هم‌چون بی‌ثباتی و ناامنی روبرو شود.

همچنین در سیاست امارت اسلامی این نکتهٔ برجسته بوده که: امارت اسلامی در مسائل داخلی هیچ کشوری دخالت نمی‌کند و دیگر کشورها نیز از دخالت‌های بی‌جا در سیاست افغانستان بپرهیزند.

پس مقامات عالی رتبهٔ پاکستان سعی و تلاش در راضی‌ساختن افراد ناراضی خود کنند و از اتهامات‌ کاملاً بی‌اساس بپرهیزند، تا روابط میان دو کشور مکدر نشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *