گزارش

یوناما باید واقعبین باشد

یوناما به عنوان نهادی که به هدف کمک و همکاری با مردم افغانستان فعالیت دارد باید دربرخورد با مسایل واقعبین بوده و با قضایا در اینکشور برخورد مسؤلانه داشته باشد.

یوناما به عنوان نهادی که به هدف کمک و همکاری با مردم افغانستان فعالیت دارد باید دربرخورد با مسایل واقعبین بوده و با قضایا در اینکشور برخورد مسؤلانه داشته باشد.

روز گذشته دفتر سیاسی سازمان ملل در کابل گزارشی را در مورد وضعیت افغانستان در یک‌ماه گذشته به نشر رسانیده است که در آن روی موارد مختلف تمرکز شده است، گزارش که در آن، از وضعیت زنان و بانوان گرفته تا وضعیت زندانیان، کار رسانه ها… تمرکز شده است، مگر آنگونه که باید می‌بود نیست، در گزارش واقعیت ها مدنظر گرفته نشده است، گزارش بیشتر با فرضیه ها همراه است و زیاد تر از شایعات و گفته هایی که بنیاد و اساس ندارند کار گرفته شده و می‌توان گفت، که این گزارش، یک گزارش معیوب است، منبع و بنیاد ندارد در تهیه و ساخت آن نظر و دیدگاه منابع معتبر شریک نیست، آگنده از مایوسی، گلایه‌ها و شکایات است که نمی‌تواند باز گو کننده واقعیت ها در افغانستان باشد.

یوناما باید که برخورد امارت اسلامی با زنان، مبتنی بر واقعیت های جامعه افغانی و دساتیر دینی است و برای ادامه تحصیل دختران در صدد دریافت یک راه حل منطقی است، در حالی که زنان در نهاد های صحی، مکاتب ، بانک ها و رسانه ها و بسیار ادارات دیگر حضور فعال دارند و کار می‌کنند.

یوناما در گزارش خود همچنین گفته است: آزادی رسانه‌ها در افغانستان محدود شده است، در اینجا باز هم یوناما دچار اشتباه شده است، رسانه هایی که در نظام گذشته فعالیت داشتند، همچنان فعال اند، شبکه های تلویزیونی خصوصی به فعالیت شان ادامه داده اند، همچنان رسانه های دیگر بدون محدودیت کار می‌کنند و آن رسانه های که فعالیت شان بعد از استقرار دو باره امارت اسلامی متوقف شده است بیشتر به دلایل مالی و عدم دریافت حمایت مالی از سوی نهاد های خارجی بوده است که نشان می‌دهد، چنین رسانه وابسته بودند و با متوقف شدن حمایت مالی بیگانگان، فعالیت آنها متوقف شده است در حالی که امارت اسلامی کار رسالتمندانه رسانه ها را ارج گذاشته و از آنان حمایت کرده است.

یاوه گویی های دیگر در این گزارش، افزایش زندانیان در کشور است، افغانستان با داشتن یک جمعیت سی و چند میلیونی، مانند کشورها و جوامع دیگر مشکلات خود را دارد، هر کشوری برای مقابله با عوامل جرم و جنایت زندان، دادگاه و پولیس دارد در افغانستان هم چنین است، بدون شک شماری از مجرمان در زندان های کشور برای محافظت جامعه زندانی اند مگر یوناما در ارائه ارقام دچار اشتباه شده است، گراف جرايم و مجرمين نسبت به ماقبل رو به تنزيل است، تعداد زندانيان به دليل فرامين عفو رهبر امارت اسلامی، اميرالمؤمنين شيخ هبة الله آخندزاده حفظه الله، با فرارسيدن روزهای مبارکه هر دو عيدين کاهش يافته. به همین ترتیب در سایر مسایل گفته های در این گزارش نادرست و ناقص است.

اگر گزارش یوناما را دنبال کنیم و آن را موشگافی کنیم در میابیم که این گزارش بر اساس فرضیه ها، شایعات و اطلاعات نادرست و حتی مغرضانه تهیه است که نمی‌تواند مسئولیت را متوجه امارت اسلامی سازد و یا اتهامی را علیه آن مستند سازی کرده باشد.

بهتر است که یوناما از گزارش تازه خود چیز های آموخته باشد و در آینده در تهیه چنین گزارش ها مسؤلانه برخورد کند، گزارش شان را بر بنیاد اطلاعات درست و از منابع معتبر و با گنجانیدن دید گاه و نظر امارت اسلامی تهیه کنند، نه با اتکاء به شایعات و دیدگاه افراد و نهاد های مغرض که می‌تواند کار این نهاد معتبر را به بیراهه کشاند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *