اخبارافغانستان

امارت اسلامی می‌خواهد یک‌ مرکز لوجستیکی تجارتی را در غرب افغانستان طراحی کند

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که امارت اسلامی افغانستان با قزاقستان و ترکمنستان برای ایجاد یک مرکز لجستیکی مشترک برای صادرات کالا در منطقه توافق کرده است.

براساس این گزارش، این مرکز لجستیکی در غرب افغانستان ایجاد خواهد شد و نفت روسیه را به جنوب آسیا صادر خواهد کرد.

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت به خبرگزاری رویترز گفته است پس از نشست هفته گذشته با مقام‌های ترکمنستان و قزاقستان در کابل، توافق شده است که گروه‌های فنی در جریان دو ماه، توافق‌نامه کتبی را در مورد طرح‌های رسمی برای ساخت این مرکز لجستیکی آماده کنند. عزیزی گفته است که پس از شش ماه گفتگو روی طرح ایجاد این مرکز تصمیم گرفته شده که هر سه کشور در ساخت این مرکز مشترک سرمایه‌گذاری کنند.

عزیزی افزوده است که مرکز لجستیکی جدید، بخشی از تلاش‌های گسترده‌ برای استفاده از موقعیت استراتژیک افغانستان است که زمانی گذرگاهی بود برای تجارت جاده ابریشم. وزیر صنعت و تجارت گفته است: «براساس گفتگوهایی که ما انجام داده‌ایم، قرار است این مرکز لجستیکی در هرات ایجاد شود و می‌تواند شمال آسیا را به جنوب آسیا وصل کند.»

وی گفت این مرکز لجستیکی در یک زمان ظرفیت یک میلیون تُن نفت را خواهد داشت. با این حال این مقام امارت اسلامی درباره تاریخ آغاز عملی این پروژه چیزی نگفته است.

رویترز به نقل از عزیزی نوشته است امارت اسلامی با مقام‌های چینی در مورد ساخت جاده واخان که افغانستان را به چین وصل می کند، در حال مذاکره است. این مقام ابراز امیدواری کرده است که افغانستان به مسیر تجارت میان چین و ایران تبدیل شود.

حکومت ترکمنستان به سوال‌های خبرگزاری رویترز در این رابطه پاسخ نگفته و روسیه نیز تا حالا چیزی نگفته است. پاکستان که شریک بزرگ تجاری افغانستان است و قراردادهای منطقه‌ای را در بخش انرژی امضا کرده است، نیز به سوال‌های رویترز در این رابطه تا حالا پاسخ نگفته است.

اسلام آباد در سال‌های اخیر روابط پرتنشی با حکومت سرپرست افغانستان داشته و همواره امارت اسلامی را به پناه دادن به شورشیان پاکستانی متهم کرده است، اما امارت اسلامی این اتهامات را بارها رد کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *