افغانستان

کمپاین مبارزه علیه کنه برای کنترول تب کانگو در کابل

کمپاین مبارزه علیه کنه برای کنترول بیماری تب کانگو طی مراسمی در کابل افتتاح گردید. مسئولان صحی اعلام کردند که این کمپاین به هدف آگاهی‌دهی برای مردم در مورد تب کانگو و چگونگی جلوگیری از مبتلا شدن به این مرض راه‌اندازی شده است. 

کمپاین مبارزه علیه کنه برای کنترول بیماری تب کانگو طی مراسمی در کابل افتتاح گردید. مسئولان صحی اعلام کردند که این کمپاین به هدف آگاهی‌دهی برای مردم در مورد تب کانگو و چگونگی جلوگیری از مبتلا شدن به این مرض راه‌اندازی شده است.  آنان بیماری تب کانگو را خطرناک و کشنده خوانده و از مردم خواستند که هنگام ذبح حیوانات، حفظ الصحه را رعایت کنند.

کمپاین مبارزه علیه کنه جهت کنترول مرض تب کانگو در کابل طی مراسمی آغاز گردید. مسئولان صحی در این مراسم اعلام کردند که در آستانه فرارسیدن عید سعید قربان، جهت کنترول تب ‌کانگو در کشور کمپاین‌های دوا پاشی به گونۀ جدی آغاز شده است.

احمد مختار محسنی، رییس ریاست صحت حیوانی وزارت زراعت می‌گوید که تب کانگو یک مرض ویروسی، خطرناک و کشنده است که نگهدارنده و انتقال دهنده آن کنه می‌باشد.

“تب کانگو از چهار طریق انتقال می‌یابد؛کشتن کنه توسط دست برهنه، تماس با خون و مایعات بدن شخص مصاب، تماس با خون، مایعات و بدن حیوانات آغشته به این بیماری در جریان ذبح و تماس بعد از ذبح به حیوان و کنه حیوان.”

وی همچنان به مردم توصیه می‌کند که در هنگام ذبح حیوانات از دستکش، ماسک و لباس‌های محافظ کار بگیرند تا بتوانند خود را از خطر آلوده شدن به تب کانگو نجات دهند.

در عین حال صدراعظم عثمانی، معین زراعت و مالداری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری با تاکید بر خطر مرض تب کانگو می‌گوید که در راستای جلوگیری از پخش بیشتر این مرض، باید آگاهی عامه بلند برده شود و این اداره تیم‌های مشخصی را در این راستا تشکیل داده است.

“ما تصمیم گرفتیم که انتشار تب کانگو را به گونۀ درست مدیریت و نظارت کنیم تا از سرایت بیشتر آن جلوگیری شود. چون عید قربان نزدیک است، بدین لحاظ پروگرام دوا پاشی را در چهار دروازه کابل آغاز کردیم.”

وی در پاسخ به این سوال که اکنون آمار مبتلایان تب کانگو به چه تعداد رسیده، گفت:”تعداد مبتلایان تب کانگو دقیق معلوم نیست، اما در مزار شریف، شبرغان، هلمند و کندهار مبتلایان این بیماری تشخیص شده‌اند.”

گفتنی است که این کمپاین در حالی آغاز می‌گردد که براساس گزارش‌های اخیر، در جریان یک هفته در افغانستان ۹۱ تن به مرض تب کانگو مبتلا شده‌اند. به گفتۀ مسئولان صحی، تاکنون 7  تن از مبتلایان این بیماری جان‌های شان را از دست داده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *