مقالات

مسلمان هرگز برادرش را هنگام پریشانی تنها نمی‌گذارد

نویسنده: أخ الشهید قال رسول الله صلی‌الله علیه وآله وسلم: «المسلمُ أخو المسلمِ لا يظلِمُه ولا يُسلِمُه؛ مسلمان برادر مسلمان است و به او ستم نمی‌کند و او را در چنگال ستمگر رها نمی‌سازد». صحیح بخاري (۲۴۴۲)، و صحیح مسلم (۲۵۸۰).

نویسنده: أخ الشهید

قال رسول الله صلی‌الله علیه وآله وسلم: «المسلمُ أخو المسلمِ لا يظلِمُه ولا يُسلِمُه؛ مسلمان برادر مسلمان است و به او ستم نمی‌کند و او را در چنگال ستمگر رها نمی‌سازد». صحیح بخاري (۲۴۴۲)، و صحیح مسلم (۲۵۸۰).

شرایط به وجود آمده در هرات باستان و قریه‌های مجاور آن، بسیار بحرانی و پریشان کننده است؛ هزاران نفر از مردم ملکی که از زلزله اخیر جان سالم به در برده‌اند، اکنون آواره و پریشان هستند، نه جای مناسبی برای ماندن دارند و نه سرپناه خوبی برای استراحت دارند، نه آب زلالی برای نوشیدن و نه غذای گرمی برای خوردن گیر می آورند.

آنان در شرایط بسیار سختی قرار دارند که از تامین نیازهای اولیه خود عاجز و ناتوان هستند.

در چنین شرایطی تاجران، بازاریان و دکان داران و همه افراد خیّر و متدین و انسان دوست باید به یاری و کمک نیازمندان بشتابند و در این بحران با عرضه‌ی مایحتاج مردم آسیب دیده و نیازهای اولیه زلزله زدگان به مسؤلیت انسانی و اسلامی خود در برابر برداران مصیبت زده خود عمل کنند بلکه با یک حرکت و تلاش آنان چند نفر آسیب دیده آرامش پیدا کنند و قلب های مجروحی تسکین یابند و چشمان منتظری خنک و سرد شوند.

طبق فرموده رسول خدا صلی الله علیه و الهی وسلم :«هر مسلمان برادر مسلمان دیگر است و هیچ برادری حق ندارد در هیچ حالتی به برادر خود ستم کند یا در هنگام نیاز برادرش را در برابر دشمن یا مصیبت تنها رها سازد».

این بخش از حدیث رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم که توسط امام بخاری و امام‌ مسلم روایت شده است به یک نکته بسیار ظریف و دقیق اشاره می کند و آن این است که تمام اقشار مردم بدون در نظر گرفتن زبان، مکان، نژاد و … باید همانند برادر با یکدیگر رفتار کنند و احترام همدیگر را داشته باشند و از قدرت، شهرت، ثروت و جایگاه خود نباید سوء استفاده نموده و بالای برادر دینی اش ستم کند و او‌ را تحت فشار قرار دهد، همچنین نباید هنگام پریشانی، گرفتاری و مشکلات و یا در برابر دشمن، برادر مسلمانش را تنها بگذارد، بلکه همواره دوشادوش برادرش به جنگ مشکلات و گفتاری‌ها برود و با فداکردن جان و مال و اعتبار خودش، برادر مسلمانش را کمک و دستگیری کند.

در شرایط امروز که مردم نجیب و فرهیخته هرات و قریه‌های اطراف آن گرفتار زلزله و پس لرزه‌های وحشتناک آن شده اند و بسیاری از بازماندگان این حادثه ناگوار همه هستی و دارایی خود را از دست داده اند و ممکن است قدرت و توان تامین ‌لقمه نان یا جرعه آبی را هم نداشته باشند، همه تاجران و دکان داران باید به داد مردم مصیب زده و آسیب دیده بروند و اجناس و کالاهای اساسی و به ویژه کالای خوراکی را به صورت گسترده و با قیمت مناسب عرضه کنند تا اخلاق اسلامی و فضایل انسان بودن خود را به همگان نشان دهند

مبادا فریب منافع دنیا را بخورند و برای به دست آوردن مال دنیا دست به احتکار و پنهان کردن ارزاق عمومی بزنند یا قیمت‌ها را به صورت ظالمانه بالا ببرند و از شرایط وخیم مردم رنجدیده سوء استفاده نموده و دست به گران فروشی بزنند و فقط و فقط به دنبال گردآوردن پول باشند.

این روزهای پس از حادثه در واقع بزرگترین امتحان برای همه است و تاریخ عملکرد همه را ثبت خواهد کرد که چه کسانی عرق ریختند و زحمت کشیدند و به داد مردم رسیدند و چه کسانی همانند زالو به جان مردم آسیب دیده افتاده و خون شان را نوشیدند.

خداوند عزوجل همه درگذشتگان این حادثه را بیامرزد و رفع درجات عنایت کند و همه بازماندگان را از درد و رنج و پریشانی نجات دهد.

و کمک های و اعانات همه مردم مسلمان را بپذیرد و آینده کشور و ملت را به بهترین شکل ممکن ترسیم کند و کشتی طوفان زده امت را به ساحل امن برساند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *