اجتماعی

مادر بزرگترین گوهری است که باید ارجمندش داشت

بیست وچهارم جوزا به پاس احترام به مقام والای مادر،بنام این موجود سراسر عاطفه ومحبت نام گذاری شده است. 

ضرابی

بیست وچهارم جوزا به پاس احترام به مقام والای مادر،بنام این موجود سراسر عاطفه ومحبت نام گذاری شده است.

هرکس در این روز به گونه ای اراده قلبی خود را با ابرازاحساسات وعواطف به مقام والای مادر نشان  می دهد،فرزندان احساسات خودرا با دادن تحفه‌ای، اندیشمندان احساسات شان را  درقالب کلمات و جملات  زیبا ودل نشین بیان می کنند.

اما  سوال اصلی این است آیا به راستی تنها با ادای کلمات، واعطای دسته گلی به مادر ویا برگزاری محافل وابراز احساسات آنهم تنها در یک روز معین و به فراموشی سپردن مادر در روز های دیگر، می توان آنچه شایسته مقام مادر است را ادأ نمود؟

نه تجلیل از روز مادردرروز بیست وچهارم جوزا خلاصه نمی گردد،دولت ها ونهادهای اجتماعی به طوری مسئولیت  دارند که به بهانه روز مادر،مقام بلند مادر را به خوبی بشناسند وجایگاه اورابه عنوان انسان درزندگی درک نمایند تا بتوانند آن طوری که شایسته است از منزلت انسانی او، درچهره مادر تجلیل کنند.

وقتی که می گویند «بهشت زیرپای مادران است» واقعأ هم همین طوراست.به این مفهوم اگرانسان می خواهد بهشت برین را نصیب شود باید آن را دروجود مادر جستجو کند. خداوند«ج» یکی از راه های رسیدن به بهشت را از طریق احترام وعزت نمودن به مادر دانسته است.

دانشمندان گفته اند مردان از دامن زن به معراج می‌رسند یعنی اگر پیامبر اسلام محمد مصطفی( ص)به معراج الهی قدم نهاد، یکی از فلسفه هایش دامن پر مهر مادر بود.

بزرگترین اندیشمندان،فیلسوفان،مخترعان،عرفای بزرگ، نویسندگان مشهور، شاعران توانا،انقلابیون   وزنان تاریخ  که هر کدام درحد خود نقش آفرینی نموده وتحولات شگرف در تاریخ بشری به وجود آورده اند ،از دامن مادر برخاسته اند، پس مادر بزرگترین گوهری است که باید اورا شناخت وبه مقام ارجمندش احترام گذاشت.

موضوع دیگری که به مقام مادر اهمیت فراوان می دهد نقش معلم بودن مادر است. آغوش مادر اولین مکتب تربیتی فرزند است .مادر اولین معلمی است که می تواند فرزندش را پرورش دهد واورا باسلامت جسمی وروانی به جامعه تقدیم نماید.لالای مادر در خواب وبیداری در شب وروز،اولین سرود روح  بخشی است که باترنم دل نشین از زبان مادر جاری شده وبه ذهن وروح فرزند نقش جاودانه می بندد.

از آنچه  که تا اکنون گفته آمدیم این نتیجه بدست می آید، پس از تولداست که مادرتوانسته است مقام اولین معلم و دروازه بانی بهشت را ازآن خود نماید.

پس ای مادر! گرامی باد برشما این توصیف واجر معنوی .

از سوی هم  در حالی از روز مادر بزرگداشت می کنیم که مادران در این کشور با چالش های زیادی مواجه اند.ناداری، تقریبأ بر زندگی  اکثر مادران در این کشور سایه افگنده است.مادرانی که با مشکل اقتصادی روبرو هستند نخست از این روز خبر ندارند وبرخی دیگرکه خبر دارند می گویند شماری از مادران شوهران و همه دار وندارشان رادر اثرنا امنی های گذشته ازدست داده اند وحالا مجبوراند برای این که شکم کودکان شان راسیر کنند دست به کارهای شاقه می زنند.

در دودهه گذشته پول های زیادی در افغانستان به مصرف رسید اما به دلیل فساد وضعیت خانواده ها تغییر نکرد واین پول ها بیشتر منجر به سرمایه دارشدن افراد وحلقات فاسد درکشور شد.

این در حالیست که روز مادر و مقام مادر در تمامی نقاط جهان گرامی داشته می‌شود. در هر فرهنگ و زبان هر قوم و نژادی که نگاهی بیندازید خواهید دید که جایگاه والایی را برای مقام مادر قایل شده‌اند. هر فرهنگی براساس آداب و رسوم خاص خودش ،روز مادر را گرامی می‌دارد و آن را جشن می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن