گزارش

افغانستان در زمینه تولید سمنت به خودکفایی می‌رسد

مقام‌ها در وزارت معادن و پترولیم در نشست خبری برنامه «حساب‌دهی دولت به ملت» می‌گویند که در سال گذشته ۱۰۸ قرارداد گوناگون استخراج معادن کوچک در ۱۶ ولایت با سرمایه‌گذاران داخلی امضا شده است.

مقام‌ها در وزارت معادن و پترولیم در نشست خبری برنامه «حساب‌دهی دولت به ملت» می‌گویند که در سال گذشته ۱۰۸ قرارداد گوناگون استخراج معادن کوچک در ۱۶ ولایت با سرمایه‌گذاران داخلی امضا شده است. آنان می‌افزایند که افغانستان در آینده در زمینه تولید سمنت به خودکفایی می‌رسد و به خارج نیز صادرات خواهد داشت که در آن صورت بهای سمنت نیز در افغانستان به نصف می‌رسد.

این نشست خبری که در روز دوشنبه (۲ اسد) در مرکز رسانه‌های حکومت برگزار شده بود، مقام‌ها از وزارت معادن و پطرولیم در آن اشتراک ورزیده بودند.

شهاب الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پترولیم در نشست خبری این وزارت در برنامه «حساب دهی دولت به ملت» می‌گوید که کارمندان دولت قبل در این وزارت سرگرم کار هستند و هیچ فردی از این وزارت براساس این‌که کارمند دولت پیشین بوده اخراج نشده است.

وی افزود که معادن ثروت همه مردم است، امارت اسلامی متعهد به برقراری «عدالت، شفافیت و مسلکی‌گرایی» در بخش معدن است و عواید این وزارت در اجرای «پروژه‌های اساسی و ملی» با هدف ارایه تسهیلات به مردم استفاده می‌شود.

دلاور بیان داشت که معادن کشور مربوط تمام مردم افغانستان است و حق مردم افغانستان است تا در بخش‌های عام المنفعه از آن استفاده شود، وی اطمینان داد که در این بخش هیچ‌گونه خیانتی صورت نخواهد گرفت.  سرپرست وزارت معادن و پترولیم اضافه کرد، سرک در مقابل معادن ساخته نمی‌شود و معادن مطابق اصول از سوی وزارت معادن و پترولیم به قرارداد سپرده می‌شود، تا از عواید آن در ساخت سرک مصرف گردد.

دلاور تصریح کرد که این وزارت از سراسر کشور بیش از ۱۰۰ انجنیر مسلکی را که در بخش معادن به سویه ماستری و دوکتورا تحصیل کرده‌اند، جمع‌آوری و به کار گماشته است.

وی گفت که امروزه کار در بخش های متفاوت توسط امارت اسلامی افغانستان راه اندازی شده است و از این رو، وزارت معادن نیز کار های اساسی را برای استخراج معادن روی دست گرفته است.

وی در ادامه همچنین افزود که وزارت معادن و پترولیم زمینه را برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در بخش معادن روی دست داشته است و ملاقات های زیادی در این زمینه همه روزه صورت میگیرد.

سرپرست وزارت معادن و پترولیم همچنین تصریح کرد، افغانستان در آینده در زمینه تولید سمنت به خودکفایی می‌رسد و به خارج نیز صادرات خواهد داشت، در آن صورت بهای سمنت نیز در افغانستان به نصف می‌رسد.

شهاب‌الدین دلاور گفت: قرارداد ساخت یک کارخانه تولید سمنت در شوراندام کندهار، در مساحت ۱۰۰ جریب زمین امضا شده که این کارخانه، ظرفیت تولید یک میلیون تُن یا ۲۰ میلیون بوجی سمنت را در سال خواهد داشت.

دلاور در ادامه افزوده که معدن طلا در ولایت بدخشان دارای ۷۵ کیلومتر مربع مساحت میباشد و در این زمینه از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی خواست تا در داوطلبی آن اشتراک کنند.

در همین حال، همایون افغان، سخنگوی وزارت معادن و پترولیم در نشست خبری این وزارت می‌گوید که این وزارت در سال گذشته ۱۰۸ قرارداد گوناگون استخراج معادن کوچک را در ۱۶ ولایت با سرمایه‌گذاران داخلی امضا کرده است.آقای افغان اضافه کرد که فعالیت زرشویی که در گذشته به‌گونه غیرقانونی صورت می‌گرفت، اکنون وزارت معادن و پترولیم طرزالعملی برای فعالیت حرفه‌ای آن تهیه کرده است.

به گفته همایون افغان مطابق این طرزالمعل، ۹۹ ساحه زرشویی در تخار سروی و برای ۷۳ ساحه اجازه‌نامه حرفه‌ای داده شده که از این طریق ۱۳۰.۷ میلیون افغانی عواید جمع‌آوری شده است. آقای افغان هم‌چنان از سروی ۵۰۰ ساحه زرشویی در بدخشان خبر داد.  افغان ادامه داد که برای جلوگیری از قاچاق و استخراج غیر قانونی معادن در ۲۵ ولایت افغانستان کمیته‌هایی تحت مدیریت ریاست‌های این وزارت در همکاری با سایر نهاد های زیربط ایجاد شده است و از استخراج معادن به شکل غیر قانون جلوگیری

می‌کنند.           صهیب کریمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *