سیاسی

نهاد پژوهشی بریتانیایی ‹السیس › : کشت خشخاش در افغانستان کاهش پیدا کرده است

یافته‌های نهاد پژوهشی بریتانیایی “السیس” نشان می‌‌دهد که کشت خشخاش در جنوب افغانستان در مقایسه با سال گذشته‌ی میلادی تا ۸۰ درصد کاهش یافته است.

یافته‌های نهاد پژوهشی بریتانیایی “السیس” نشان می‌‌دهد که کشت خشخاش در جنوب افغانستان در مقایسه با سال گذشته‌ی میلادی تا ۸۰ درصد کاهش یافته است.

در گزارش آمده است: کشت خشخاش در هلمند که زمانی متهم بود پنجاه درصد تریاک افغانستان را تولید می‌کند، ۹۹ درصد کاهش داشته است.

این نهاد بریتانیایی، در پژوهش خود بیش‌تر به میزان کشت خشخاش در ولایت‌های هلمند، نیمروز و قندهار پرداخته است، ولایت هایی که در گذشته از آنها به عنوان مرکز کشت خشخاش در افغانستان یاد می‌شد، بربنیاد یافته‌های این گزارش، کشاورزان به‌جای خشخاش، به کشت گندم و هینگ رو آورده‌اند.

امارت اسلامی‌ افغانستان از این گزارش استقبال کرده است.

بلال کریمی‌ معاون سخنگوی امارت اسلامی‌ یافته‌های این پژوهش را می‌‌ستاید و می‌‌افزاید که امارت اسلامی‌ متعهد به اجرای فرمان منع کشت خشخاش در سراسر افغانستان است.

وی در ادامه گفته است: «خوب است که ما از همچون نهادها در عرصه اعتراف به پیش‌رفت‌های امارت اسلامی‌، شاهد باشیم ولی کارکردهای امارت اسلامی‌ در عرصه مواد مخدر در تمام کشور بسیار اثرگذار بود و طبق فرمان امیرالمؤمنین‹ حفظه الله› کشت، تولید، قاچاق و پروسس مواد مخدر ممنوع قرار داده شده است.»

از طرف دیگر توماس وست نماینده ویژه امریکا برای افغانستان گزارش نهاد بریتانیایی در مورد کاهش کشت تریاک در افغانستان را معتبر خوانده‎است.

وی در تویتی نوشته است: منافع کشورهای منطقه و فرا منطقه در افغانستان عاری از مواد مخدر است.

وی افزوده است ‹گزارش‌ها مبنی بر کاهش چشمگیر تولید تریاک به سبب تطبیق راهکار امارت اسلامی‌ در سال جاری، معتبر و مهم‌اند… . ›

آگاهان مسایل سیاسی و اقتصادی به این باور اند اگر امکانات بیشتر شود و جنبه های تشویقی برای کشاورزان ازدیاد یابد بدون شک معضل کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان سریع‌تر حل خواهد شد.

این آگاهان بیشتر به تشویق زارعین به کشت بدیل تاکید دارند، زعفران، هینگ… نباتاتی اند که به آسانی  می‌توان آن را جاگزین خشخاش در افغانستان کرد، مگر لازمی‌ است به مشکلات کشاورزان و مشکلات نهاد های دولتی که باید روند کشت بدیل را نظارت کنند توجه شود.

زراعین می‌گویند که با دریافت کشت بدیل به آب بیشتر نیاز است در حالی که شبکه های آبرسانی منظم در کشور وجود ندارد و در عین حال مشکل خشکسالی و کاهش نگران کننده آب های زیر زمی‌نی مشکل عمده است، در کنار آن کشاورزان برای کشت بدیل خشخاش به تخم های اصلاح شده، انبار ها و سرد خانه های معیاری نیاز دارند

به گونه مثال سید ولی، کشاورز در هلمند، به خبرنگار یک شبکه تلویزیونی گفته است: «تریاک که ممنوع شد، مردم نمی‌‌توانند مصرف خود را به دست بیاورند. مردم پشت آب خیلی سرگردان اند. در گذشته در عمق ده متری زمی‌ن آب بود، حالا با حفر بیست متر چاه هم آب پیدا نمی‌ شود»

سید ولی مشکلی را بازگو کرد که هزاران کشاورز دیگر در افغانستان با آن مواجه اند.

فراموش نشود که معضل کشت و قاچاق مواد مخدر به آدرس افغانستان، یک معضل داخلی نیست، ابعاد پیچیده بیرونی دارد و حل کلی آن به کمک های بیرونی نیارمند است، وقت که دیگران از معضل کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان می‌گویند، لازمی‌ است که به مشکلات کشاورزان افغان هم توجه داشته باشند، در کنار انتقاد و ایراد، جنبه های کمک با دهقان افغان و حکومت افغانستان را هم سنجش نمایند، امارت اسلامی‌ تعهد به حل کلی معضل مواد مخدر در افغانستان دارد و این تعهد زمانی عملی شده می‌تواند که این تعهد در سطح ملی و بین المللی حمایت شود. تحلیل سیاسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *