گزارش

تداوی 22 شخص روانی از سوی جمعیت هلال احمر در هرات

به تعداد 22 فرد مبتلا به بیماری روانی درمرستون(مرکز رفاه اجتماعی) هرات تحت تداوی قرار گرفته و پس از صحت یاب شدن به خانه‌های شان برگشتند.

به تعداد 22 فرد مبتلا به بیماری روانی درمرستون(مرکز رفاه اجتماعی) هرات تحت تداوی قرار گرفته و پس از صحت یاب شدن به خانه‌های شان برگشتند. مسئولان دفتر جمعیت هلال احمر در هرات می‌گویند که در میان این افراد 4 زن نیز شامل اند. داکتران بخش صحت روانی جمعیت هلال احمر می‌گویند که روز به‌روز آمار بیماران روانی نزد این نهاد افزایش پیدا می‌کند.

مسئولان دفتر جمعیت هلال احمر در هرات می‌گویند که به تعداد 22 فرد مبتلا به بیماری روانی پس از تداوی در مرستون هرات، صحت یاب شده و روز(چهارشنبه 10 جوزا) به خانه‌های شان برگشتند.

آنان می‌افزایند که به تعداد 22 کودک، 64 زن و 228 مرد درحال حاضر در مرستون ولایت هرات تحت درمان قرار دارند.

شیخ یار محمد فاروفی، مسئول جمعیت هلال احمر زون غرب کشور می‌گوید که به تعداد 18 مرد و 4 زن پس از تداوی در مرستون هرات، صحت یاب شده و به خانه‌های شان برگشتند.

“در اوایل روی کار آمدن امارت اسلامی مرستون تنها درهرات و کابل وجود داشت، اما حال در ولایات کندز، جلال آباد، کندهار و بلخ نیز ایجاد شده تا برای مردم خدمات ارائه کنند. همچنان کوشش‌ها جریان دارد تا به دیگر ولایات نیز مرستون ایجاد شود.”

موصوف علاوه نمود که درحال حاضر به تعداد 314 فرد مبتلا به بیماری روانی از  ولایات مختلف کشور در مرستون هرات تحت درمان قرار دارند.

در همین حال شماری از داکتران صحت روانی در جمعیت هلال احمر هرات می‌گویند که روز به‌روز آمار بیماران روانی در بخش مرستون افزایش پیدا می‌کند و افرادی‌که صحت یاب شده‌اند در مدت 2 سال تحت درمان قرار داشتند.

داکترعبدالعظیم سلجوقی، مسئول تداوی بیماران روانی می‌گوید:”بیشتر افرادی‌که در مرستون هرات حضور دارند، به دلیل فقر، مهاجرت‌ها، آفات طبـیعی، صدمات فزیکی و بیکاری به بیماری روانی مبتلا شده‌

اند.”

از سویی هم شماری از افرادی که صحت یاب شده‌اند، از اینکه دوباره با خانواده‌های شان یکجا می‌شوند خرسند هستند.

عبدالرحمن، یکی از این افراد که از ولایت بدخشان برای تداوی به هرات آمده، در صحبت با کلید می‌گوید که پس از برگشت به خانه، در همکاری با اعضای خانواده، برای خود کار و باری خواهد ساخت.

“قبلاً در اکادمی نظامی در کابل درس می‌خواندم. پس از اتمام تحصیل مریض شدم و پدرم مرا به شفاخانه مرستون هرات آورد و مدت زیادی اینجا تحت تداوی قرار گرفتم.”

حکمت‌الله، یکی دیگر از این افراد گفت که تمام امکانات تداوی در مرستون هرات برای بیماران فراهم است.

“بسیار خوشم که مدت یک سال در مرستون بودم و حال خوب شدم. وقتی به خانه بروم مصروف کشت و کار می‌شوم.”

این افراد در حالی از بیماری روانی صحت یاب می‌شوند که چندی پیش نیز به تعداد 20 تن دیگر در مرستون هرات صحت یاب شده و با خانواده‌های شان یکجا شده بودند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *