صحت

علت و درمان نفس تنگی

تنگی نفس یکی از مشکلاتی است که ممکن است هر کدام از ما با آن مواجه شویم. این علامت می‌تواند نشان‌دهنده‌ی بیماری‌های مخلتفی باشد که برخی از آنها خطرناک و برخی دیگر بی‌خطر هستند. برای اینکه بررسی کنیم کدام یک خطرناک هستند، باید به این علامت بی‌توجهی نکنیم.

مبشر

تنگی نفس یکی از مشکلاتی است که ممکن است هر کدام از ما با آن مواجه شویم. این علامت می‌تواند نشان‌دهنده‌ی بیماری‌های مخلتفی باشد که برخی از آنها خطرناک و برخی دیگر بی‌خطر هستند. برای اینکه بررسی کنیم کدام یک خطرناک هستند، باید به این علامت بی‌توجهی نکنیم. زیرا ممکن است که عوارض توجه نکردن به این علامت، بعداً گریبانگیر ما شود. بنابراین باید بدانید که تنگی نفس چیست! علت تنگی نفس چیست و علامت‌های همراه آن کدامند؟ همچنین برای تشخیص علت و درمان آن به کدام داکتر باید مراجعه کنیم.

در صورتیکه شما یا نزدیکان‌تان به علامت تنگی نفس دچار شده‌اید، نیازی به نگرانی نیست و برای تشخیص علت آن می‌توانید به داکتر عمومی یا داکتر ریه مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از مشاوره تلفنی با داکتر عمومی یا مشاوره تلفنی ریه کمک بگیرید و سوالات خود را بپرسید.

تنگی نفس چیست؟

اگر تا‌به‌حال احساس کرده‌اید که در هوای کافی و مناسب نمی‌توانید نفس بکشید، وضعیتی را تجربه کرده‌اید که به آن تنگی نفس می‌گویند. تنگی نفس می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های قلبی ریوی باشد. همچنین می‌تواند موقتاً پس از یک فعالیت شدید بدنی اتفاق‌بیفتد. همچنین درمان‌های نفس تنگی می‌توانند کارهای بسیار ساده‌ای باشند.

اگر تا‌به‌حال احساس کرده‌اید که در هوای کافی و مناسب نمی‌توانید نفس بکشید، وضعیتی را تجربه کرده‌اید که به آن تنگی نفس می‌گویند.

علایم تنگی نفس چیست؟

مهمترین علامت تنگی نفس، تقلای تنفسی و نفس کشیدن با سختی است که می‌تواند ناشی از یک مشکل مزمن باشد، یا به =‌صورت حاد و ۱ تا ۲ دقیقه پس از فعالیت شدید بدنی ایجاد شود. در تنگی نفس، شما ممکن است احساس کنید که به اندازه کافی هوا وارد ریه‌های خود نمی‌کنید و در موارد شدیدتر و جدی، ممکن است احساس خفگی کنید. همچنین تنگی نفس ممکن است باعث ایجاد احساس فشار و تنگی در قفسه سینه شود. سرفه هم ممکن است بروز کند.

درد بین دو کتف و تنگی نفس

یکی از علایم بیماری‌های قلبی تنگی نفس است. هنگامی که بدن ما به بیماری های قلبی دچار می‌شود، ممکن است که درد بین دو کتف را تجربه کنیم و همراه با آن به تنگی نفس هم دچار شویم. در مواقعی ممکن است که درد به دنده‌های ما هم برسد. در این موارد حتماً باید سریعاً به داکتر مراجعه کنیم یا در صورتیکه داروهای قلبی مانند قرص زیر زبانی داریم، از آنها استفاده کنیم.

دلایل تنگی نفس

تنگی نفس علت‌های مختلفی دارد که در ادامه به هر کدام از این موارد به طور جداگانه پرداخته‌ایم. ابتدا تمامی این موارد را به صورت لیستی آورده‌ایم و سپس در بخش‌های جداگانه موارد مهمتر را توضیح داده‌ایم.

اگر تا‌به‌حال دویده یا شنا کرده‌باشید، می‌دانید که ممکن است چند دقیقه طول بکشد تا بتوانید به‌راحتی نفس بکشید. ممکن است در تنفس آکسیجن کافی برای برآورده‌کردن نیاز‌های بدنی خود مشکل پیدا‌کنید. اگر شما فرد سالمی هستید، پس از گذشت مدت زمان کوتاهی تنفس شما به حالت معمول باز‌خواهد‌گشت و ظرف چند دقیقه به‌طور طبیعی نفس خواهیدکشید.

ورزش معمولا باعث نفس تنگی کوتاه‌مدت می‌شود.

اگر شما در ارتفاعات بالا مانند قله کوه هستید و به کمبود آکسیجن عادت ندارید، ممکن است نفس تنگی موقتی را تجربه‌کنید.

سیگار کشیدن، آلودگی هوا و مواد شیمیایی و آلرژن‌ها می‌توانند منجر به مشکلات ریوی و تنگی نفس

شوند.

تنگی نفس می‌تواند گاهی به علت ریفلاکس اسید معده باشد.

این موارد می‌تواند باعث نفس تنگی ناگهانی شود که باید درمان شوند: نارسایی قلبی، فشار خون پایین، پنومونی (ذات‌الریه یا عفونت ریه)، آمبولی ریه (لخته  شدن خون در ریه‌ها)، مسمومیت با کاربن مونواکساید، استرس و اضطراب.

اگر یک تکه غذا یا شی دیگری راه‌های هوایی شما را مسدود کند، ممکن است دچار تنگی نفس ناگهانی شوید.

صدمه‌ای که منجر به آسیب ریوی یا از‌دست‌دادن سریع خون شود، می‌تواند تنفس شما را دشوار سازد.

تنگی نفسی که بیش از ۴ هفته طول بکشد را تنگی نفس مزمن می‌نامند. علت تنگی نفس مزمن شامل این موارد است:

بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) که شامل آمفیزم و برونشیت مزمن است

بیماری اینترستیشیال یا بینابینی ریوی (زخم ریه)

تهویه ضعیف ریه

بیماری‌های قلبی

چاقی و افزایش وزن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *