اجتماعی

حل منازعات از طریق جرگه‌های قومی درنیمروز

باشندگان شهر زرنج؛ مرکز ولایت نیمروز جرگه‌های قومی را در حل منازعات موثر دانسته و تاکید دارند که این جرگه‌ها باید از سوی حکومت حمایت شوند. در عین حال برخی از متنفذین قومی تاکید دارند که جرگه‌های قومی ریشه در فرهنگ مردم افغانستان دارد و کسانی که در این جرگه‌ها اشتراک می‌کنند، باید عملکرد بی‌طرفانه و عادلانه داشته باشند.

باشندگان شهر زرنج؛ مرکز ولایت نیمروز جرگه‌های قومی را در حل منازعات موثر دانسته و تاکید دارند که این جرگه‌ها باید از سوی حکومت حمایت شوند. در عین حال برخی از متنفذین قومی تاکید دارند که جرگه‌های قومی ریشه در فرهنگ مردم افغانستان دارد و کسانی که در این جرگه‌ها اشتراک می‌کنند، باید عملکرد بی‌طرفانه و عادلانه داشته باشند.

جرگه‌های قومی یکی از رایج‌ترین شیوه‌ها برای حل منازعات و مشکلات محلی است که از سوی بزرگان و متنفذین مدیریت می‌شود.

شماری از شهروندان در ولایت نیمروز نقش این جرگه‌ها را در جلوگیری از حوادث ناگوار و پایان دادن خصومت‌های دیرینه میان مردم، مهم می‌دانند.

اینکه شهروندان به چه دلیل جرگه‌های قومی را در حل منازعات مهم می‌دانند، برای پاسخ این سوال به سراغ فردی می‌روم که چندی  قبل بزرگان از طریق جرگه دعوایش را با طرف مقابل حل و فصل کرده است.

این شخص که احمد نام دارد جریان را چنین توضیح می‌دهد:”دعوای زمین داشتیم، همه ساله دست به گریبان هم بودیم، فکر می‌کردیم که حل نمی‌شود، اما خوشبختانه توانستم از طریق شورای مردمی این مشکل چندین ساله را حل کنیم.”

محمود، طرف دیگر دعوا نیز تایید می‌کند که این جنجال از سال‌ها ادامه داشت، اما به تازگی از سوی جرگه حل و فصل شده است.

“دوسال بود که جنگ برسر زمین‌های میراثی دوباره تازه شده بود، حتی احتمال داشت که منجر به قتل و خونریزی شود. وقتی به شورای علما مراجعه کردیم با دلایل شرعی و اسلامی بحث شد، آنان ما را قناعت دادند و از یک درگیری ناسالم جلوگیری صورت گرفت.”

وی افزود که از سالیان زیاد این منازعه جریان داشت، در حالی که اکنون دوطرف پی برده‌اند که این یک موضوع پیش پا افتاده بوده و نباید برسر آن جنگ و درگیری رخ می‌داد.

درعین حال برخی از آگاهان در ولایت نیمروز نقش جرگه‌های قومی را در حل منازعات قابل قدر دانسته و می‌گویند اختلافاتی که در بسیاری از مناطق کشور وجود دارد، مسئولیت بزرگان قومی است که در این زمینه نقش مثبت شان را ایفا کنند.

عبدالله هوشمند یک تن از فعالان اجتماعی در نیمروز  می‌گوید:”اختلافات در نیمروز نیز مثل دیگر ولایت‌ها وجود دارد، در برخی موارد دشمنی‌ها شدید تر و خطرناکتر هم شده است، چه حکومت قبلی و چه حکومت فعلی از حل آن عاجز مانده و آن را به جرگه‌های قومی راجع می‌کنند. از این رو خیلی از موضوعات از طریق جرگه‌های قومی حل و فصل شده است.”

وی افزود که شوراهای مردمی باید در جامعه بیشتر فعال شوند و بزرگان قومی هم نقش مثبت شان را در حل منازعات ایفا کنند.

با این حال برخی از متنفذین قومی به این نظر می‌باشند که جرگه‌های قومی ریشه در فرهنگ مردم افغانستان دارد و کسانی که در این جرگه‌ها اشتراک می‌کنند باید منازعات را بی‌طرفانه و عادلانه حل وفصل کنند.

حاجی عبدالبصیر از متنفذین قومی می‌گوید:”در طول بیست سال گذشته، جرگه‌های قومی توانسته‌که موضوعات و مشکلات زیادی را حل و فصل نماید. کسانی که برای حل منازعات شان به شورا ها مراجعه کرده‌اند، به نتیجه خوبی دست یافته‌اند.”

وی افزود که جرگه‌های قومی در ولایت نیمروز نیز توانسته مشکلات خانوداه‌های زیادی را حل نماید.

از نظر بزرگان قومی جرگه‌ها بیشتر نتایج مثبت در پی داشته و حتی نهادهای عدلی و قضایی نیز حل و فصل بعضی قضایا را به جرگه‌ها و شوراها راجع می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *