اجتماعی

سرمایه گذاری 10میلیارد دالری چین درمعادن لیتیم افغانستان

مسئولان در وزارت معادن و پترولیم می‌گویند که چین و برخی از کشورهای دیگر به سرمایه‌گذاری در بخش لیتیم افغانستان علاقه‌مندی دارند.

ضرابی
مسئولان در وزارت معادن و پترولیم می‌گویند که چین و برخی از کشورهای دیگر به سرمایه‌گذاری در بخش لیتیم افغانستان علاقه‌مندی دارند.
به گفته همایون افغان، سخنگوی وزارت معادن و پترولیم که «در بخش لیتیم نه ‌تنها چینایی‌ها بلکه شمار زیادی از کشورها و سرمایه‌گذاران مراجعه کرده‌اند و در بخش لیتیم علاقه‌مندی نشان داده‌اند. چینایی‌ها حتی گفتند که آماده هستیم تا ده میلیارد دالر سرمایه‌گذاری کنیم.» روند سپردن قرارداد معادن، از سوی کابینه امارت اسلامی انجام خواهد شد.
ارنظر کارشناسان اقتصادی «اگر به فرصت‌های سرمایه‌گذاری نگاه کنیم، افغانستان می‌تواند یک مکان مناسب برای سرمایه‌گذاری چین، به‌خصوص در سکتور معادن باشد، زیرا ذخایر بالقوه محدودی استخراج شده است.
افغانستان همیشه علاقمند سرمایه‌گذاری چین در بخش‌های مختلف، مخصوصاً در بخش معادن بوده است. در میان معادن، مناطقی‌اند که برخی مواد استراتژیک مانند لیتیم در آن وجود دارند.
چین توسعه‌ی پایدار اقتصادی به‌شمول توسعه در سکتور معادن را برای ثبات افغانستان «ضروری» می‌داند.
منابع معدنی به‌عنوان پتانسیل گذار برای افغانستان شناخته می‌شود، کلیدی برای بیرون کشیدن آن از فقر و ارمغان ثروت بزرگ برای توسعه.
چین در بخشی از برنامه‌ی توسعه‌ای خود طرح هدف‌های بلندمدت برای سال ۲۰۳۵به‌منظور ایجاد زمینه برای تعامل سازنده و بسط منفعت‌های اقتصادی دوجانبه با کشورهای در حال رشد، خود را مکلف کرده است که این کشورها را جهت رسیدن به «توسعه‌ی پایدار» همکاری کند؛ هدفی‌که می‌تواند برای افغانستان در توسعه‌ی رابطه با چین دل‌خوش‌کننده و اطمینان‌بخش باشد. چین پول کافی برای همکاری مالی درازمدت با کشورهای نیازمند در اختیار دارد که افغانستان می‌تواند یکی از آن کشورها باشد.
چین یکی از متحدین عمده افغانستان بوده ودربخش های اقتصادی با افغانستان کمک های زیادی کرده است. چینی ها پیش از این بیشتر درعرصه اقتصادی تمرکز کرده اند .آن ها سرمایه گذاری های هنگفتی روی معادن مس عینک ولایت لوگر ومعدن آهن وزغال سنگ کردند.
توجه به معادن افغانستان به‌شکل مشخص به‌واسطه‌ی گزارش سال ۲۰۰۷ سروی زمین‌شناختی امریکا وحکومت پیشین افغانستان جلب شد که دریافتند ذخایر طیف گسترده‌ی معادن افغانستان به‌مراتب بیشتر از آنچه توسط سروی شوروی دهه‌ها قبل شناخته شده بود، می‌باشد.
کشور محاط به خشکه و کوهستانی با ذخایر بزرگ، عمدتاً دست‌نخورده‌ی مس، سنگ آهن، کرومت، سرب، سنگ‌های قیمتی از جمله یاقوت و زمرد و همچنان طلا و نقره. از همه جذاب‌تر، ذخایر لیتیم است که برای بطری‌های لپ‌تاپ و مبایل اهمیت حیاتی دارد.
ذخایر عمده‌ی لیتیم در سه منطقه قرار دارد و تا حد زیاد در ولایت‌های کنر، نورستان و هلمند این ذخایر وجود دارد.
بنابراین دولت‌مردان افغانستان باید با جدیت از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در بستر گسترش همکاری‌های بیشتر اقتصادی، تجارتی و سیاسی جهت بهبود وضعیت اقتصادی در کشور و در منطقه استفاده نمایند. باتوجه به شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی یقیناً موفقیت در این راستا کاری ارزشمند است و بدون سرمایه‌گذاری خارجی هیچگونه بهبودی در بخش‌های مختلف اقتصادی مثل زراعت و مالداری، صنعت و خدمات بدست نخواهد آمد.
این در حالیست که در اولین روزهای قدرت گیری امارت اسلامی در افغانستان، چین اولین دولتی بود که حمایت خود را از امارت اسلامی اعلام کرد و از جهان خواست که از امارت اسلامی حمایت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *