گزارش

مردم افغانستان به هیچ زورگو یی سر تسلیم خم نکرده است

افغانستان کشوری است که از لحاظ موقعیت ستراتیژیک در میان سایر کشور های جهان به قلب آسیا معروف است .

شبیر احمد
افغانستان کشوری است که از لحاظ موقعیت ستراتیژیک در میان سایر کشور های جهان به قلب آسیا معروف است . اما این قلب در طول قرن ها بار بار مورد تاخت و تاز قدرت های جهان قرار گرفته است و برای مدتی در چنگال اشغال بوده و سرانجام با فدا کاری ها و جان فشانی های زیادی با ریختن خون میلیونها انسان، کشور از تاخت و تاز و اشغال رها گردیده است ، اما هیچگاهی نخواسته تا از این قلب خون آلود درد سری برای سایرین باشد ، در طول چندین دهه گذشته یک تعداد از کشور های مغرض بالای خاک و میهن ما لشکر کشی نموده و بالاخره دیده شد ه که با بسیار پشیمانی این سرزمین را ترک و فرار کرده اند .هموطنان عزیزمان در جریان اند که در این اواخرآقای رئیسی، رئیس جهمور اسلامی ایران برای دریافت حق آبه آب دریای هلمند، به جانب دولت افغانستان یک سری حرف های تند، غیر مسئولانه و به دور ازعرف دیپلوماتیک روا داشته و گفته که باید حق آبه ایران تا یک ماه آینده توسط دولت افغانستان به جانب ایران داده شود. این موضوع نه تنها باعث رنجش مسئولین کشور ما شد بل قلب میلیون ها افغان را درداخل و خارج از کشور جریحه دار ساخته و خون هزاران افغان را به جوش آورده است ،برای وضاحت بیشتر موضوع گزارشکر روز نامه ملی انیس صحبتی را با چند تن از هموطنان ما انجام داده که خدمت خوانندگان روز نامه تقدیم می گردد .
استاد محمد اسلم در رابطه به سخنان اخیر رئیس جمهور اسلامی ایران گفت: با تأ سف که سخنان زشت و خارج از ارزش های دیپلوماسی رئیس جمهور ایران را در مورد حق آبه شنیدم ، در حالی که افغانستان در صد سال گذشته هیچگاهی با همسایه های خود وارد درگیری نشده همیشه یک کشور بی طرف در قضایای جهانی بوده است ، جمهوری اسلامی ایران یک کشور دوست و همسایه ما بوده میلیون ها افغان در ایران رفت و آمد دارند ایران از اثر دستان پر توان افغان ها آباد و مترقی شده است، به نظر من شاید همین اکنون بیش از سه میلیون افغان در ایران زندگی نمایند ، حتی دیده شد ه که هزاران جوان افغان با ایرانی ها خانوداه ها را تشکیل داد ه اند، تجارت ایران با افغانستان سالانه تا چهار صد میلیون دالر می رسد . پس دولت ایران باید از راه تعامل ، برادری و همسایه گی نیک با دولت افغانستان وارد گفتگو شود تا این که برای دولت اخطاریه صادر می نماید .این اخطاریه از برای دولت ما نه بل برای مردم افغانستان صادر شده است، در حالیکه افغانستان تازه از یک اشغال بیست ساله آزاد شده است به عوض اینکه برای دولت و ملت افغانستان ترحم و دوستی بیشتر صورت گیرد ما را وادار می کنند تا بازهم وارد یک مناقشه دیگری شویم ، چه دولت ایران باشد و یا همسایه های دیگراین ها باید افغانستان را درک کنند که طی بیست سال ملت افغانستان این قدر فدا کاری ها را کرده اند تنها برای آزاد سازی افغانستان نه بل برای آزادی همسایه های ما هم بود چون اشغالگران با آن ها هم میانه خوبی نداشتند ، از این صورت دولت و مردم ایران از این موضوع باید درک بیشتر داشته باشند. بعد از پیروزی امارت اسلامی افغانستان سیاست دولت سیاست بی طرفی و صلح آمیز با کشور ها منجمله همسایه های ما ن اعلام شده است، بار ها وزیر امورخارجه امارت اسلامی افغانستان در سطح جهان و منطقه سیاست عدم مداخله در امور کشور ها منجمله همسایه ها را اعلام کرده است . وقتی چنین سیاست بی طرفی و عدم مداخله در امور کشور ها و همسایه گان اعلام شده پس به کدام قانون و روش دولت مردان ایران با دولت ما پیش آمد می کنند ،خواست ملت افغانستان از مسئولان جمهوری اسلامی ایران این است تا از خرد سیاسی کار گرفته از در دوستی و محبت با دولت و مردم افغانستان پیش آمد کنند.
در افغانستان دولتی وجود دارد تا خواسته های معقول ایران را مورد نظر قرار داده و برای حل مشکلات اقدامات مقتضی نماید .
داکترمحمد عوض گفت : من طی 78 سال عمرم هیچگاهی به یاد ندارم تا دولت های افغانستان با کشور های جهان و از جمله کشور های همسایه بالای موضوعاتی که راه حل دارد، وارد یک مناقشه شود،از زمان حکومت محمد ظاهر شاه ، افغانستان در جریان جنگ های اول و دوم جهانی سیاست بی طرفی را اختیارکرده بود به هیچ پیمان جنگی قرار نگرفت و این روحیه تا به حالا وجود دارد، مردم افغانستان همیشه صلح دوست بوده در امور داخلی هیچ کشوری مداخله نکرده این قدرت های مظالم جهان بوده که طی چهل سال آخیر بالای افغانستان لشکرکشی نموده که خوشبختانه بعد از مدتی با تحمل شدن ضربات زیادی دو باره فرار کردند ،ما شاهد رسوایی فرار امریکا و ناتو بودیم که به چه شدد ووحشت کشور ما را اشغال و دو باره به چه رسوایی فرار کردند . من سخنان رئیس جمهور ایران را در مورد آب شنیدم بسیار تاسف نمودم که افغانستان و مردمش بعد از بیست سال اشغال امریکا و ناتو نفس راحت می کشند ،چرا دولت ایران به خود حق میدهد تا دو باره ملت افغانستان را در یک منازعه دیگر سوق دهد در حالیکه امارت اسلامی افغانستان و وزارت خارجه اولین بار سیاست خویش را درعدم مداخله در مورد دیگران اعلام کرده و روی همین سیاست با همسایه ها و کشورهای جهان می خواهد وارد تعامل نیک شود، این دیگران اند که نمی خواهند با دولت افغانستان با وارد تعامل شوند ، ما نمی خواهیم با همسایه های خویش وارد مناقشه شویم اما اگر بالای ما تحمیل شود در آن صورت همه ملت در برابر جنگ افروزان استادگی خواهند کرد.
حاجی بصیری یک تن از استادان سابقه وزارت معارف می گوید : تاریخ ثابت کرد ه که افغان ها مهمان نواز ومهربان بوده و این مهربانی نیاکان ما نسل به نسل انتقال نموده اند همیشه خواسته اند تا با سایرین به خصوص همسایه گان کشور شان از درمهربانی و انسانی دوستی ورفتار نمایند ، چون حدیث پیامبر محبوب اسلام حضرت محمد( ص) است که همیشه از خداوند همسایه نیک بخواهید از این رو ملت مسلمان افغانستان پیروی از حدیت رسول الله( ص )نموده ،برخورد نیک با همسایه گان خود داشته اند ،پس به آنها است که از حدیث پیامبر اسلام( ص)پیروی نموده مشکل پیش آمده که میان ایران و افغانستان از درک حق آبه است را حل نمایند ، چون ضرورت به اخطار نیست در صورت که از رویه اسلامی و همسایگی رفتار جانب مقابل بالا رود این کشور شیران است هیچ گاه از اخطار کسی سرخم نکرده بل با یک روحیه عالی و اتحاد با ملت در برابر ظلم و استبداد استادگی کرده است و دولت مردان جمهوری اسلامی ایران نیز تاریخ چهار دهه افغانستان را به خوبی درک کرده اند که ملت غیور افغانستان در برابر زور و اشغال چه گونه رفتار نمودند و متجاوزین را به چه شکل از کشور خویش اخراج کرده و دشمن چه گونه فرار نموده است مثل زنده آن شکست و فرار ناتو و امریکا است که آنان با چشم سر این شکست را مشاهده کردند. . حالا از دولت ایران که همسایه مسلمان ما است و در حدود بیش از سه میلیون افغان در آن کشور زندگی دارند مشکل پیش آمده خویش را با دولت افغانستان از راه گفتگو حل نماید چون سیاست امارت اسلامی افغانستان ، سیاست صلح دوستی و همسایه گی نیک با تمام کشور های همسایه ما و جهان می باشد . از این رو دولت ایران نیزاین برخورد را با دولت افغانستان پیشه نماید .
موصوف افزود : ملت ما از نیرو های امنیتی ایران زجر های فراوانی را دیده اند اما هیچگاهی ما نخواسته ایم تا از درجنگ و اخطار با نیروهای امنیتی ایران پیش آمد داشته باشیم همه مظالم ایرانی ها را تحمل کردیم تا دوستی میان دولت و ملت خراب نشود . پس اخلاقاً ایرانی ها هم مشکلات ما را قبول و پذیرا شوند . امروز ایران مترقی همه از بازان پرتوان همین افغان ها اعمار شده و همین اکنون میلیون ها افغان در کار و ساخت ایران مصروف کار و سازند گی در ایران استند ،امید است تا رئیس جمهور اسلامی ایران حرف های زشست و اخطاریه خویش را دوباره پس گیرد ،سر دوستی و برادری رابا دولت و ملت افغانستان به صورت دایمی پیشه نماید .
حاجی منگل که مصروف تکسی رانی در شهر کابل است در این مورد گفت : من 15 سال می شود که از ایران به کشور خویش عودت نموده ام ، مدت 11 سال در بندرعباس کار کردم . تمامی کارگران در بندرعباس افغان ها استند 11 سال تمام در آن شهر کار کردم، عرق ریختاندم ،بندر عباس آتش است آن قدر گرم است که انسان پوست می دهد تمام این مشکلات دررا ایران سپری کردیم اما در آخرین مرحله پولیس ایران تمام زند گی 11 ساله کار کرد مرا ضبط کرد و از آن کشور مرا اخراج نمودند. هر افغان ازنیرو های امنیتی ایران درد های بی شماری را حس می نمایند من از امارت اسلامی افغانستان می خواهم تا در برابر آن کشور کوتاه نیاید همه مسایل را از راه سیاسی و قانونی آن حل نماید، در صورتی که ضرورت دفاع ازکشور احساس شود تمام مردم کشور و به خصوص بنده حاضرم تا در مقابل ظلم ایرانی ها از کشور و مردم خویش دفاع نمایم .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *