اجتماعی

تکنالوژی ارتباطات مسافه ها را کوتاه ساخته است

17 می مطابق 27 ثور هر سال به اساس فیصله کنفرانس نمایندگان مختارسال 1959 میلادی در مانتروی کشور سویس به نام روز جهانی تیلی کمونیکیشن در سراسر جهان تجلیل می‌شود وهمه ساله از سوی اداره های مخابراتی وموسسات علمی در سکتور تیلی کمونیکیشن استقبال از این روزمی گردد.

ضرابی

17 می مطابق 27 ثور هر سال به اساس فیصله کنفرانس نمایندگان مختارسال 1959 میلادی در مانتروی کشور سویس به نام روز جهانی تیلی کمونیکیشن در سراسر جهان تجلیل می‌شود وهمه ساله از سوی اداره های مخابراتی وموسسات علمی در سکتور تیلی کمونیکیشن استقبال از این روزمی گردد.

مردم جهان در سال های اخیر شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در ساحه تیلی کمونیکیشن میباشند. پرتاب اقمار مخابراتی در مدارهای مختلف وبرقراری ار تباطات تیلفونی، فکس واز طریق آن خدمات زیادی را به سویه جهانی فراهم نموده است، پیشرفت در تحقیقات فضایی تا اندازه زیادی مدیون تجهیزات سیستم های عصری تیلی کمونیکیشن می‌باشد.

تیلی کمونیکیشن،مسافه هارا در روی زمین کوتاه ساخته، تماس وارتباطات را از یک قاره به قاره دیگر به لحظات مبدل ساخته است.این همه تسهیلات

تیلی کمونیکیشن مستلزم شبکه های پیچیده مخابراتی است که تدویر سالم آن هماهنگی را به داخل مقرره ها ودستور العمل ها ایجاب می‌نماید.

اتحادیه بین المللی تیلی کمونیکیشن  به حیث یک مرجع اختصاصی سازمان ملل متحد از سال 1947 شناخته شد. مقرآن که هشتاد سال در برن پایتخت سویس بود در سال 1949 به ژنیویکی از شهرهای دیگر سویس انتقال داده شد وتعداد اعضای آن به 179 کشور میرسد.

افغانستان به تاریخ 12 اپریل 1928 عضویت این اتحادیه را حاصل نموده وبه حیث یک عضو فعال در کارکرد های آن سهم گرفته واز کمک تخنیکی آن پیوسته مستفید شده است. هکذا در همان سال افغانستان عضویت اتحادیه بین المللی تلگراف را حاصل نمود در سال 1309هـ . ش هفت دستگاه موج کوتاه تلگراف وتیلفون ساخت کمپنی مارکونی وارد افغانستان شد. که یکی از آن دستگاه ها در کابل ومتباقی در شهر های هرات،مزارشریف، میمنه، دایزنگی وخوست نصب گردید.

ریاست تیلی کمونیکیشن مسئولیت انجام خدمات مخابراتی از قبیل تأسیس وتامین ارتباطات مخابره وی به سطح ملی  وبین المللی،تمدید وایجاد شبکه های تیلفون در کابل وسایر ولایت‌های کشور ،نصب وترمیم کمپیوتر در وزارت مخابرات وسایرارگان‌های دولتی،ارسال بل‌های تیلفون به مشترکین،تطبیق مقررات ملی وبین المللی مخابرات در سطح کشور بوده.وهدف مهم آن عبارت از متحد ساختن وارتباط افغانستان با جهان نیز می‌باشد.

وزارت مخابرات، افغانستان درخشان و قوی را کارگزاری نموده ودر مطابقت باپالیسی انکشاف سکتورمخابرات علاوه براعطای پنج جواز ملی برای شرکت های خصوصی تیلفون های موبایل و جواز عرضه خدمات انترنت فعالیت های مهم در جهت انکشاف زیر بنا ها  وتوسعه خدمات مخابراتی وانترنتی عنعنوی از جمله تیلفون های سیمدار دی اس ال مایکروویف، ستلایت،شبکه فایبر نوری را در امتداد شاهراه های کشور که از مراکز بزرگ ولایات می‌گذرد باکشورهای همجوار وصل می‌گردد،عملأ فعال ساخته است.در بخش عرضه خدمات مهم ملی دیگر؛مانند: جا بجا ساختن قمر‌مصنوعی  مخابراتی «افغان ست‌1» در فضأ،سیستم نشراتی دیجیتال تلویزیون ها وایجاد سیستم تذکره الکترونیکی طی چند سال موفقانه کارهای خود را انجام داده است.

وزارت مخابرات وتکنا لوژی معلوماتی کشور، اساس سیاست انکشافی دولت از طریق سرمایه‌گذاری های خصوصی وانکشاف سریع سکتور مخابراتی را با در نظر داشت عرضه خدمات با کیفیت  وباقیمت‌های مناسب در کشور به پیش برده که این امر باعث گردیده تا این وزارت دست آوردهای عظیمی داشته باشد.

به گفته مقامات مسئول وزارت مخابرات وتکنالوژی معلوماتی درافغانستان بیشتر تراز دوونیم میلیارد دالر در بخش سکتور مخابرات وتکنالوژی معلوماتی سرمایه‌گذاری شده است والبته با استفاده از همین سرمایه‌گذاری است که توانستیم خدمات مخابرات تیلفون وانتر نت را در سراسرکشور خود توسعه بدهیم.                                                                                                                    در حال حاضر در کشور شرکت‌های مختلف مخابراتی روشن، افغان‌بیسیم، ام تی ان، اتصلات، افغان تیلی کام وسلام فعالیت دارند که مردم از این خدمات مخابراتی درکشور استفاده می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن