صحت

اچ پایلوری معده

هلیکوباکتر پایلوری (Helicobacter pylori, H. Pylori) یک باکتری شایع ساکن دستگاه گوارش انسان است که تمایل دارد به مخاط معده حمله کند. از اینرو این باکتری به عنوان باکتری بیماریزای معده انسان شناخته شده است. در حالی که عفونت با این باکتری به طور معمول علایمی ایجاد نمیکند، در برخی از افراد میتواند منجر به بیماری شود.

مبشر
هلیکوباکتر پایلوری (Helicobacter pylori, H. Pylori) یک باکتری شایع ساکن دستگاه گوارش انسان است که تمایل دارد به مخاط معده حمله کند. از اینرو این باکتری به عنوان باکتری بیماریزای معده انسان شناخته شده است. در حالی که عفونت با این باکتری به طور معمول علایمی ایجاد نمیکند، در برخی از افراد میتواند منجر به بیماری شود.
اکثریت افراد آلوده به هلیکوباکتر پایلوری هیچ علامتی ندارند و هرگز دچار مشکل نخواهند شد. با این حال، هلیکوباکتر پایلوری قادر به ایجاد تعدادی از مشکلات گوارشی، از جمله زخم و بصورت نادر سرطان معده است.
عوامل خطر هلیکوباکتر پایلوری
هلیکوباکتر پایلوری احتمالاً با مصرف غذا یا آب آلوده به مواد مدفوع منتقل شده و باعث تغییراتی در معده و (اولین قسمت روده کوچک) می شود. این باکتری بافت محافظی، که معده را می پوشاند، را آلوده می کند که منجر به آزاد شدن انزایم ها و سموم خاص و فعال شدن سیستم ایمنی بدن می شود. این عوامل با هم ممکن است به طور مستقیم یا غیرمستقیم به سلول های معده یا دوازدهه آسیب برساند و باعث التهاب مزمن در دیواره های معده (گاستریت) یا دوازدهه (دئودنیت) می شود.
در نتیجه این تغییرات، معده و دوازدهه در برابر آسیب های ناشی از شیره های گوارشی مانند اسید معده آسیب پذیرتر هستند.
ebnesinahospital H pylori
علایم هلیکوباکتر پایلوری
اکثر افراد مبتلا به گاستریت مزمن یا دئودنیت هیچ علامتی ندارند. با این حال، برخی افراد دچار مشکلات جدی تری از جمله زخم معده یا دوازدهه می شوند.
زخم ها می توانند علائم مختلفی ایجاد کنند یا اصلاً علایمی نداشته باشند، که شایع ترین علایم زخم عبارتند از:
درد یا ناراحتی (معمولا در قسمت بالای شکم)
نفخ
احساس سیری پس از خوردن مقدار کمی غذا
از دست دادن اشتها
تهوع یا استفراغ
مدفوع تیره یا قیر رنگ
زخمی که خونریزی میکند میتواند باعث کاهش شمارش خون و خستگی شود
ebnesinahospital H pylori
علاوه بر این، به محض مشاهده علایم نگرانکننده زیر لازم است که بیمار در اسرع وقت به داکتر مراجعه کند، علایمی همچون:
درد شدید یا مداوم شکم
مشکل در بلعیدن
مدفوع قیر مانند، خونی یا سیاه
استفراغ یا استفراغ خونی یا سیاه
به ندرت، گاستریت مزمن باعث تغییرات غیرطبیعی در پوشش معده می شود که می تواند منجر به انواع خاصی از سرطان شود. ایجاد سرطان در نتیجه عفونت هلیکوباکتر پایلوری غیر معمول است. با این وجود، از آنجایی که افراد زیادی در جهان به هلیکوباکتر پایلوری مبتلا هستند، به عنوان یکی از عوامل مهم سرطان معده در نظر گرفته می شود. افرادی که در کشورهایی زندگی می کنند که عفونت هلیکوباکتر پایلوری در آنها در سنین پایین رخ می دهد، در معرض بیشترین خطر ابتلا به سرطان معده هستند.
تشخیص هلیکوباکتر پایلوری
راه های مختلفی برای تشخیص هلیکوباکتر پایلوری وجود دارد. متداول ترین آزمایشات مورد استفاده شامل موارد زیر است:
آزمایش خون یا سرولوژی (IgM) و (IgG)
آزمایش مدفوع یا آنتی ژن مدفوعی (Antigen Stool Test, AST)
روشهای مولکولی (PCR)
بافت شناسی یا هیستوپاتولوژی (هماتوکسیلین و گیمسا)
کشت نمونه بافت معده و تعیین حساسیت آنتیبیوتیکی هلیکوباکتر پایلوری
ebnesinahospital H pylori4
سایر روشهای تشخیصی:
آزمایش تنفس یا تست تنفسی اوره (Urea breath test, UBT)
آندوسکوپی
چه کسی باید برای هلیکوباکتر پایلوری آزمایش شود؟
اگر علائم دارید یا زخم معده یا دوازدهه فعال دارید یا سابقه زخم در گذشته داشتید، آزمایش تشخیصی عفونت هلیکوباکتر پایلوری توصیه می شود.
اگرچه عفونت هلیکوباکتر پایلوری شایع ترین علت زخم است، اما همه بیماران مبتلا به زخم به هلیکوباکتر پایلوری مبتلا نیستند. برخی داروها مانند آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن نیز می توانند باعث زخم معده شوند.
اگر علائمی ندارید و سابقه قبلی بیماری زخم پپتیک را ندارید، معمولاً آزمایش هلیکوباکتر پایلوری توصیه نمی شود.
درمان هلیکوباکتر پایلوری
افراد با سابقه بیماری زخم معده، زخم معده فعال یا زخم دوازدهه فعال مرتبط با عفونت هلیکوباکتر پایلوری باید تحت درمان قرار گیرند. درمان موفقیت آمیز هلیکوباکتر پایلوری می تواند به بهبود زخم، جلوگیری از عود زخم و کاهش خطر عوارض زخم (مانند خونریزی) کمک کند. دستورالعمل ها در ایالات متحده و سایر کشورها توصیه می کنند که بیمارانی که به داروهای ضد التهابی طولانی مدت مانند آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن و داروهای مشابه برای درمان آرتریت و سایر شرایط داکتری نیاز دارند، باید برای هلیکوباکتر پایلوری آزمایش شوند و در صورت ابتلا تحت درمان قرار گیرند. برای از بین بردن عفونت هلیکوباکتر پایلوری.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *