افغانستان

مشکلات مردم با بانکنوت‌های فرسوده درکندز

شماری از باشندگان و فروشندگان در کندز از افزایش پول‌های مندرس و فرسوده در بازار شکایت دارند. به گفتۀ آنان، باآنکه بانکنوت‌های جدید توزیع شده، اما هنوز پول‌های فرسوده در بازار در حال گردش است و هنگام داد و ستد مردم را با مشکل مواجه می‌کند.

شماری از باشندگان و فروشندگان در کندز از افزایش پول‌های مندرس و فرسوده در بازار شکایت دارند. به گفتۀ آنان، باآنکه بانکنوت‌های جدید توزیع شده، اما هنوز پول‌های فرسوده در بازار در حال گردش است و هنگام داد و ستد مردم را با مشکل مواجه می‌کند.

شماری از باشندگان ولایت کندز  از افزایش پول‌های مندرس و فرسوده در بازار شکایت داشته و می‌گویند که این پول‌ها هنگام داد و ستد مردم را با مشکل دچار می‌کند.

الطاف امیری، یکی از باشندگان کندز می‌گوید، مسئولان باید پول‌های کهنه را جمع‌آوری و بجای آن پول جدید توزیع کنند.

“پول‌هایی را که از بانک یا صرافی می‌گیریم، فرسوده و کهنه استند، دکاندارن آنرا در بدل مواد اولیه،  نمی‌گیرند. مسئولان باید پول جدید عرضه کنند و این پول‌ها را جمع‌آوری کنند.”

از سوی دیگر شماری از فروشندگان می‌گویند که آنان نیز به خاطر پول‌های فرسوده با مشتریان در جنجال هستند، زیرا این پول‌ها باعث می‌شود که آنان مشتریان شان را از دست بدهند.

آنان می‌افزایند که هنگام خرید جنس، مجبورند پول افغانی را به دالر تبدیل کنند و صرافان پول‌های کهنه را  نمی‌گیرند ویا با تفاوت بیشتری آنرا خریداری می‌کنند.

حاجی اکرم، یکی از فروشندگان می‌گوید:”با پول کهنه خیلی در جنجالیم. اگر آنرا از مشتری نگریم با ما جنجال می‌کنند، اگر  بگیریم صرافان هنگام تبادله پول از ما ۲۰۰ تا ۳۰۰ افغانی بیشتر می‌خواهند.”

محمد حسن، یکی دیگر از فروشندگان می‌گوید:”پول‌های که مشتریان به ما می‌دهند از استفاده بیرون است. اگر پس بدهیم ناراحت می‌شوند، درحالیکه ما اجناس را به دالر خریداری می‌کنیم و هنگام تبادله، در هر دالر ۲۰ تا ۳۰ افغانی ضرر می‌کنیم.”

با این حال شماری از صرافان در کندز می‌گویند، در سال‌های گذشته پول‌های مندرس و فرسوده جمع‌آوری نشده است، درحالیکه بیشتر این پول‌ها دیگر قابل استفاده نیست.

آنان می‌افزایند تا زمانی‌که بانک‌ها پول‌های مندرس را جمع‌آوری نکند، جنجال میان صرافان، فروشندگان و مردم ادامه می‌یابد.

حاجی عبدالاحد، رییس اتحادیه صرافان کندز می‌گوید:”باآنکه بانکنوت‌های جدید از طریق بانک مرکزی به بانک‌های خصوصی توزیع شده، اما پول‌های مندرس در بازار خیلی زیاد است.”

این صرافان تاکید دارند که پول‌های مندرس و فرسوده باید بر اساس یک برنامه منظم، از طریق صرافی‌ها و بانک‌ها از نزد مردم جمع‌آوری بجای آن پول‌های جدید توزیع گردد.

آنان همچنان از مردم می‌خواهند که در حفظ ونگهداری پول‌ها تلاش به خرچ دهند.

خواستیم نظر بانک مرکزی را نیز در این مورد داشته باشیم، اما تماس‌های ما با مسئولان این بانک بی‌پاسخ باقی ماند.

این درحالیست که بانک مرکزی دو ماه پیش در یک اعلامیه، از توزیع ۱۰۰ میلیون بانکنوت‌های جدید خبر داده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *