اجتماعی

نگاهی به مدیریت و اهمیت آن

انجام امور در هر اداره و نهادی بصورت بهتر نیاز به مدیریت بهتر دارد، بدون مدیریت نمی توان نظم را در یک اداره یا نهادی بوجود آورد، زیرا در نبود مدیریت وظایف و مسئولیت های کارمندان را نمی توان بخوبی مشخص کرد.

عبدالحلیم باخرد
انجام امور در هر اداره و نهادی بصورت بهتر نیاز به مدیریت بهتر دارد، بدون مدیریت نمی توان نظم را در یک اداره یا نهادی بوجود آورد، زیرا در نبود مدیریت وظایف و مسئولیت های کارمندان را نمی توان بخوبی مشخص کرد، همین گونه لوازم و وسایل مورد نیاز در یک اداره را نمی توان بخوبی برشمرد، آن را در وقت معین تهیه نمود و بدسترس کارمندان قرار داد که این خود می تواند باعث گردد تا کارمندان نتوانند وظایف و مسئولیت های خویش را به وجه احسن انجام دهند، در نتیجه می توان گفت که یک نوع هرج و مرج و بی نظمی در اداره بوجود خواهد آمد و کارمندان نخواهند توانست به مشکلات مراجعین خویش در اسرع وقت رسیدگی نمایند، پس گفته می توانیم که مدیریت در هر نهاد و اداره ای می تواند یک اصل مهم بحساب آید، زیرا در موجودیت مدیریت است که وظایف، مسئولیت ها و صلاحیت های کارمندان در یک اداره مشخص می گردد و کارمندان براساس آن وظایف خویش را انجام می دهند و در برابر اجراآت خویش به مراجع بالاتر پاسخگو می باشند، با مشخص شدن حدود صلاحیت ها و مسئولیت ها، هرکارمند می تواند تلاش نماید تا به بهترین وجه وظایف و مسئولیت های خویش را انجام دهد و دربرابر آن مزد بهتری را بدست آرد. از اینجاست که گفته می توانیم موجودیت افرادی که توانایی مدیریت امور را داشته باشند در رأس هر نهاد یا اداره ای، خیلی ها مهم است که باید در هر اداره یا نهادی در نظر گرفته شود. زیرا این افراد با قرار گرفتن در رأس یک اداره خواهند توانست منابع بشری را به خوبی مدیریت نموده و از امکانات موجود در اداره در جهت عرضه ی بهتر خدمات به مراجعین بنحوی احسن استفاده نمایند.
ازجانب دیگر، افرادی که توانایی مدیریت امور را دریک اداره داشته باشند می توانند جمع آوری عواید را نیز بگونه ای شفاف انجام دهند، این می تواند یک دورنمای خوبی را به همراه داشته باشد و شهروندان از عرضه خدمات راضی باشند در نتیجه می توان گفت که رضایت شهروندان می تواند یک بستر اعتماد را میان شهروندان و دولت بوجود آورد.
گذشته از این، اهمیت مدیریت و استفاده از اصول آن در امور تجارت نیز خیلی ها مهم بحساب می آید، درصورتی که، یک سرمایه دار نتواند سرمایه خود را بوجه احسن آن مدیریت نماید، احتمال آن وجود دارد که سرمایه ی وی به هدر رود. برعکس،اگر سرمایه دار با اصول مدیریت آشنایی کامل داشته باشد و توانایی مدیریت سرمایه ی خود را داشته باشد، در این صورت است که وی به آسانی خواهد توانست سرمایه گذاری نموده و مفاد بیشتری بدست آرد. بنابراین گفته می توانیم که سرمایه گذاری در هر بخش چه تولید کالا چه اعمار بناها یا زراعت… نیاز به مدیریت دارد. درصورتی که یک مدیر در رأس هرم یک شرکت تجارتی یا تولیدی قرار گیرد می توان گفت که شرکت مذکور بخوبی خواهد توانست به فعالیت خویش ادامه دهد، حتا در شرایط بحرانی هم می تواند به فعالیت خویش ادامه دهد و ورشکست نگردد و سرپای خود بی ایستد.
خلاصه این که، نمی توان مدیریت را در اجرای هرکاری نادیده گرفت، بل در سایه ی مدیریت است که می تواند همه امور سر و سامان یابد و مشکلات از ریشه برچیده شود، زیرا مدیران می توانند با برنامه ریزی دقیق و جستجوی راه های حل مشکلات در بهبود عرضه ی خدمات و حصول مفاد بیشتر یک نهاد یا شرکت را از ورشکست شدن در حالات بحرانی نجات دهد. یکی از مهم ترین عناصری که می تواند در امور کشور داری مؤثر تمام شود ، نرخ بیکاری را پایین بیارد ، از افزایش دامنۀ فقر بکاهد و سطح درآمد خانواده ها را بالا ببرد همانا مدیریت منابع بشری است. دومین عنصر عمده و اساسی که می تواند نرخ بیکاری را در یک کشور پایین بیارد و از افزایش دامنۀ فقر وبدبختی بکاهد ؛ همانا مدیریت منابع طبیعی و توزیع عادلانۀ عواید بدست آمده از آن در میان شهروندان است.
افرادی که در اجرای امور زندگی خویش نقش برازنده و دست آورد های بزرگی داشته اند ، همانا افرادی اند که بر علاوه دانش و فهم، دارای قدرت و توانایی مدیریت امور زندگی نیز اند ، این افراد با مدیریت و توانایی خویش توانسته اند خلاقیت ها و نو آوری های زیادی را در اجرای امور زندگی خویش داشته باشند ، چنانچه در مواردی گفته می شود که توانایی و داشتن قدرت پیش برد امور بزرگ، مهم تر از داشتن مسلک و رشتۀ تحصیلی است ، بدین معنا که عدیی تنها با خواندن تیوری ها و فرضیه ها می توانند راجع به یک مسلک و یک رشته معلومات بدست آرند ، اما دیده شده است که در میان دانش آموخته های رشته های گونه گون افرادی وجود دارند که کمتر می توانند در اجرای امور محوله از خود برازندگی نشان دهند . بنا بر این افراد باید بر علاوه داشتن فهم و دانش دارای قدرت و توانایی مدیریت نیز باشند تا این که بتوانند با پذیرفتن بار مسؤلیت ، وظیفۀ خویش را به وجه احسن انجام دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن