اجتماعی

چگونه یک همسایه خوب باشیم ؟

همسایه حقوق ووجایبی را بالای انسان دارد، حقوق همسایه در نصوص شریعت اسلام به وضوح قابل دید است، پیامبر اسلام صلی الله علیه وسلم فرمودند: حضرت جبرئیل آنقدر در رابطه به حقوق همسایه صحبت کردند که فکر نمودم همسایه هم میراث می‌برد.

مدثر

همسایه حقوق ووجایبی را بالای انسان دارد، حقوق همسایه در نصوص شریعت اسلام به وضوح قابل دید است، پیامبر اسلام صلی الله علیه وسلم فرمودند: حضرت جبرئیل آنقدر در رابطه به حقوق همسایه صحبت کردند که فکر نمودم همسایه هم میراث می‌برد.

ابوحمزه سکری به همسایه هایش چنان نیک برخورد نمود که وقتی تصمیم گرفت که خانه اش را جهت رفع نیاز هایش بفروشد، همسایه ها نیازهایش را رفع نمودند تا از نعمت همسایه بودن با وی محروم نشوند.

بخارا چندین بار توسط مسلمانان فتح شد، اما به محض که مسلمانان آنجا را ترک می‌کردند آنها دوباره اسلام را کنار می‌گذاشتند، در نهایت مجاهدین تصمیم گرفتند تا تعداد از مسلمانان را همسایه آنها بسازند تا با رفتار، اخلاق وروش اسلامی آنها متأثر شوند ودر نهایت اسلام را بپذیرند که چنین هم شد.

تأثیرات همسایه بالای همسایه  زیاد است، همچنان حقوق ومکلفیت های انسان در برابر همسایه زیاد است که در نکات ذیل به تعداد از آنها اشاره می‌شود.

اگر محتاج است وشما توان دارید، شریعت مقدس اسلام شما را مکلف نموده تا نیازمندی های همسایه تان را مرفوع بسازید، اگر این کار را ننمایید مورد مؤاخذه الهی قرار خواهید گرفت.

حق مال ومسئولیت ثروت‌مند فقط در دادن زکات تمام نمی‌شود، غیر از زکات حقوق دیگری هم در مال انسان ثروت مند است؛ باید برای همسایه های نیازمند خصوصاً در این ایام ماه مبارک رمضان کمک وهمکاری صورت گیرد.

اگر همسایه قرض طلب می‌کند باید برایش قرض داد، اگر آنقدر نیازمند باشد که غذا و آب نداشته باشد در این حالت فرض است تا به آن همسایه قرض داده شود، متأسفانه امروزه برعکس شده، اگر کسی ثروت مند باشد به وی قرض داده میشود اما به همسایهء نیازمند فقط به خاطری که نیاز مند است قرض داده نمی‌شود.

اگر کسی قرض می‌دهد وبعد از میعاد تعیین شده می‌بیند که قرض وی را اداء کرده نمیتواند، قرض خود را بخشش می‌کند ویا اینکه به خوبی برایش می‌گوید، مشکل نیست بعداً قرض تان را اداء نمایید، در چنین حالتی شخص ثروت مند چندین برابر اجر وپاداش به دست می‌آورد.

اگر عروسی ویا خوشی دارد، حق شرعی همسایه است تا نزدیک وی  رفته و این خوشی را برایش تبریک بگوید.

امروزه هم رواج است که خوشی ها و عروسی ها را تبریک می‌گویند، اما متأسفانه از باب رسم، رواج وعادت است، لازم است تا خود را ترمیم کنیم وبه خاطری تبریک بگوییم که دین مقدس اسلام ما را مکلف نموده است.

اگر خدای ناخواسته به همسایه تان کدام غم ویا اتفاقی می افتد، حق شرعی شماست تا به تعزیه اش بروید، و او را به صبر وحوصله مندی دعوت نمایید.

طریقه تعزیه این نیست که با لباسی تشریف فرما شوید که گویا شما به عروسی رفته اید وامروز شاه داماد می‌شوید، این‌گونه هم نیست که شما با لباس فرسوده  و گریه کنان بروید تا بیشتر غم واندوه همسایه را نفس گیر نماید، بلکه باید به گونه باشد که شما با رفتن تان از غم واندوه شان چیزی را سبک کرده وسبب تسلی خاطرشان شوید.

اگر همسایه تان مریض است، حق شرعی اوست تا شما به عیادت شان بروید، طریقه درست عیادت همین است که باید مطابق حال وحالت مریض رفتار صورت گیرد، اول ایشان را به صبر تشویق نموده وگفته شود که ان شاءالله صحت‌مند خواهید شد.

اگر به نشستن وصحبت کردن راحت است وخوش می‌شود بیشتر با وی صحبت شود، اگر حضور زیاد سبب خستگی مریض می‌شود، بعد از احوال پرسی محل را باید ترک کرد.

بعضی ها که احوال گیری مریض می‌روند، شروع به قصه بیجاه کرده، زیاد صحبت می‌کنند، چند شب وروز به خانه مریض می‌باشند، در پهلوی مریض بی آن‌که به حضور شان ضرورت باشد مشکل دیگری برای اعضای خانواده مریض می‌شوند.

رفتن به نماز جنازه همسایه واظهار همدردی با اعضای فامیل اش.

این هم از حقوق ووجایب همسایه بالای همسایه است، وقتی به نماز جنازه همسایه شرکت می‌کنیم، نیت ما این باشد که مطابق ارشاد شریعت اسلام، کسب رضای خداوند«ج» وبدست آوردن اجر شرکت می‌کنیم، اگر نیت ما این باشد که فلانی از من خوش شود که من در نماز جنازهء خویشاوندانش شرکت نموده ام، نه کدام اجر نصیب میشود ونه هم حق همسایه اداء می‌گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *