اسلامی

حرف های پیرامون شب قدر

درماه مبارک رمضان که ماه نزول قرآن است،شبی بنام "شب قدر" وجود دارد که به تعبیر قر آن بهتر از هزار ماه است این شب با فضیلت وپرفیض یکی از بزرگترین انعامهای  الهی برای مومنان می باشد. برای این که هر شب رمضان درعبادت خدا سپری  گردد، زمان دقیق ومعین این شب مخفی نگهه داشته شده است.

ضرابی

درماه مبارک رمضان که ماه نزول قرآن است،شبی بنام “شب قدر” وجود دارد که به تعبیر قر آن بهتر از هزار ماه است این شب با فضیلت وپرفیض یکی از بزرگترین انعامهای  الهی برای مومنان می باشد. برای این که هر شب رمضان درعبادت خدا سپری  گردد، زمان دقیق ومعین این شب مخفی نگهه داشته شده است.

اما درزمینه قرارداشتن،شب قدردردهه أخیر رمضان مبارک، ارشادات قوی وجود دارد چنان که رسول  اکرم «ص» هم به دهه أخیررمضان،اهمیت ویژه قایل گردیده وبا بیدار کردن اعضای خانواده،آنها را به عبادت وشب زنده داری در دهه أخیر رمضان تشویق نموده اند.این حدیث رسول اکرم «ص»مبین اهمیت شب قدر می باشد:«هر که با ایمان به فضیلت این ماه وبه امید کسب رضای خداوند درشب قدر برخیزد وعبادت کند، گناهان گذشته اوبخشیده می‌شود.»                                                          شب قدر شبی است که در آن شب  قرآن کریم به شکل مجموعی از لوح محفوظ به آسمان دنیا فرستاده شد. حضرت جبرئیل«ع» به پیامبر اکرم«ص» پنج آیه نخست سوره علق راکه اولین آیات وحی شده است در همین شب با خود آورده. شب قدر،مبارک ترین وسلطان شب ها ونزول قرآن است، قرآن که صد ها میلیون مسلمان را درامور دنیا وآخرت رهبری می کند و خواهد کرد.

علمای اسلام شب قدر را به سه شکل تعبیر وتشریح کرده اند.                                                        شب حکم: کار های که در تقدیر الهی حکم گردیده است ویا اوامر محکمی که برچیز های زیادی حکم می‌کند در این شب  معین ومشخص می‌شود مقصد از تقدیر،آشکار شدن حکم ازلی است ودر مورد کارهای پرحکمت فیصله صورت می‌گیرد.

شب شرف وعظمت است: که بهتر بودن را از هزار ماه باز گو می کند.

شب تضییق(فشردن)است:به فرشتگان که در این شب فرودآمد ه اند روی زمین تنگ می شود.

به تعبیر دیگر وقتی جبرئیل«ع» وحی را با خود آورد، حضرت محمد«ص» را سه بار در بغل فشرد ،سپس آیات را به او آموخت.

شب قدر حالت قبول شدن دعایی است که پیامبر اکرم «ص» از روی عشق ومحبتی که با امتش داشت  انجام داده است و«هزارماه مساوی است با 83 سال و4 ماه» خداوند متعال این نکته راکه شب قدر در کدام شب ماه رمضان قرارداد، دقیقأ روشن نساخته است. معلوم است که پروردگار در این دنیا امتحان بسیار از چیز های مهم را پنهان کرده است چنان که اجل انسان را در عمراو،اولیا ی کرام رادر بین انسانها واسم اعظم را در اسمای حسنی پنهان کرده است وهمچنان در روز جمعه ساعت اجابت دعا را در بین تمام عبادت، رضای الهی را در زمان قیامت، در زندگی،مرگ را در رمضان شب قدر را پنهان کرده است.

پیامبر اکرم «ص» فرموده اند که این شب در یکی از شب های طاق ودهه أخیر رمضان یعنی (29،27،25،23،21) قرار دارد واما احادیثی که شب 27 را مشخص نموده اند مورد تایید اکثر عالمان اسلام می‌باشد ودر این مورد توضیحات علمای اسلام چنین است: از آنجایی که احتمال لیلة القدر بودن شب بیست وهفتم رمضان بسیار قوی است.

لذا برخی از مجتهدان شب قدر را به آن اختصاص داده اند .

ترجمه سوره قدر:« ما قرآن را در شب با ارزشی«لیلة القدر» فرستاده ایم توچه می دانی شب قدر کدام است (وچه اندازه عظیم است؟) شب قدر شبی است که از هزار ماه بهتر است فرشتگان وجبرئیل در آن شب با اجازه پروردگارشان پیاپی(به کره زمین و به سوی  پرستشگران و عبادت کنند گان شب زنده دار) می آیند برای هر گونه کاری که برآن خداوند دستور داده باشد آن شب،شب سلامت ورحمت و(درود فرشتگان برمومنان شب زنده داری) است تا طلوع صبح.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن