اجتماعی

رمز موفقیت در زندگی و کار

امروزه با استفاده از روشها و تکنیک های بسیار ساده و عملی می توان در تامین بهداشت روانی و کسب موفقیت در زندگی گامهای مثبت و سازنده ای برداشت. کشفیات جدید روان شناسی معتقد است که رمز موفقیت، برخورداری از هوش و ذکاوت و یا چانس نیست بلکه در استفاده از توانایی و مهارت در عمل است. استفاده از توانایی های جسمی و روانی که دراعماق وجود هر فرد به صورت دست نخورده باقی مانده است می تواند فرد را در راه رسیدن به هدف یاری کند و آنچه که موجب تفاوت میان فرد عادی و فرد موفق می شود، نحوه استفاده از این توانایی ها است که به صورت ویژگی هایی نمایان می شود. ویژگی های به فرد نیرو می دهد تا برای رسیدن به موفقیت فعالیت کند.

قسمت پایانی
احسان الله
امروزه با استفاده از روشها و تکنیک های بسیار ساده و عملی می توان در تامین بهداشت روانی و کسب موفقیت در زندگی گامهای مثبت و سازنده ای برداشت. کشفیات جدید روان شناسی معتقد است که رمز موفقیت، برخورداری از هوش و ذکاوت و یا چانس نیست بلکه در استفاده از توانایی و مهارت در عمل است. استفاده از توانایی های جسمی و روانی که دراعماق وجود هر فرد به صورت دست نخورده باقی مانده است می تواند فرد را در راه رسیدن به هدف یاری کند و آنچه که موجب تفاوت میان فرد عادی و فرد موفق می شود، نحوه استفاده از این توانایی ها است که به صورت ویژگی هایی نمایان می شود. ویژگی های به فرد نیرو می دهد تا برای رسیدن به موفقیت فعالیت کند.
– انگیزه: فرد موفق انگیزه نیرومند دارد که پیوسته او را به دنبال خود می کشاند و موجب پیشرفت او می گردد وجود انگیزه افراد موفق را از افراد عادی متمایز می کند و سبب می شود که زندگی رنگ و روی خاصی بگیرد. هیچ عظمتی بدون انگیزه بزرگ به دست نمی آید، خواه در زمینه ورزشی باشد خواه هنری و علمی ….
– ایمان : ایمان نیروی محرکه ای است که وجود را به سوی ترقی و تعالی حرکت می دهد ( ایمان، عبارت است از معرفت و یقین قلبی و اقرار داشتن به زبان و عمل کردن بر طبق آن).
ایمان انسان را امیدوار بار می آورد و دل آدمی را به خداوند(ج) و رحمت او مطمئن می سازد. در جزر و مد زندگی، نگرانیها و هیجانات روحی، اتکاء به خداوند(ج) و ایمان به تعالیم الهی، بهترین پناهگاه است. افراد موفق کسانی هستند که ایمان شان محکم است و توجهات دلشان به ساحت قدس الهی زیاد است.
– ستراتیژی: برای رسیدن به موفقیت تنها داشتن نیروی محرکه و منابع کافی نیست بلکه باید از منابع به موثرترین وجه استفاده نمود و مسیر و جهت مشخصی را نیز تعیین کرد. ستراتژی روشی است که با آن امکانات را در جهت هدف تنظیم می کنند. ستراتیژی شناخت این واقعیت است که با هوش ترین و نیرومندترین فرد هم برای پیشرفت، نیاز به پیدا کردن راه صحیح دارد. اگر فرد بداند که برای تصمیم گیری ها چه قدم هایی را باید بردارد و نحوه برداشتن قدم ها چگونه است، هر زمان که دچار بی تصمیمی گردد، می تواند خود را به فرد مصممی تبدیل کند. همه انسانها منابع و امکانات یکسانی را در اختیار دارند اما ستراتیژی یعنی نحوه استفاده از آن منابع و امکانات را نمی دانند. برای رسیدن به هدف، کافی است، ستراتیژی خاص آن را دانست.
– درک ارزشها: ارزشها سیستم خاص عقیدتی برای تشخیص درستی ها از نادرستی ها هستند. شناخت این ارزشها است که زیستن را توجیح می کند چیزهایی مانند تقوا، حب وطن، ایمان به خدا، عشق به آزادی، نوع دوستی ارزش نامیده می شوند. ارزشها، نوعی داوری است درباره آنچه که زندگی را برای ما ارج دار می کند، بسیاری از مردم در مورد این که چه چیزی در زندگی آنها مهم است قضاوت روشنی ندارند و اغلب کارهایی را می کنند که بعداً موجب ناخوشنودی آنان می گردد و دلیل آن هم این است که به طور ناخود آگاه اموری را برای خود و دیگران صحیح می دانند اما مطلب برای خودشان روشن نیست. هنگامی که موفقیت های بزرگ را از نظر می گذرانیم، تقریباً همیشه به کسانی بر می خوریم که به روشنی می دانند چه چیزهایی واقعاً مهم هستند، به عبارت دیگر از ارزشها درک روشنی دارند،
– انرژی: انرژی به صورت های مختلفی خود را نشان می دهد، گاهی به صورت خروش و هیاهوی شادمانه و زمانی به صورت میل به سازندگی است. حرکت به سوی زندگی بهتر و موفقیت، با حالت سستی و افسردگی تقریباً غیر ممکن و محال است. افراد موفق، همیشه به دنبال فرصت ها هستند. آنان معتقد اند که انسان هیچ وقت به اندازه کافی وقت ندارد. موفقیت های بزرگ را نمی توان از شور و انرژی جسمی و معنوی که سبب می شوند تا فرد از همه توان خود استفاده کند، جدا نمود. بنابراین هر چه انرژی فرد بیشتر باشد بدن کارایی بیشتر و روحیه بهتری داشته و بهتر می تواند، استعدادهای نهفته خود را برای رسیدن به نتایج عالی به کار گیرد.
– تسلط به فن ارتباط: قدرت ایجاد رابطه یکی از مهم ترین مهارت هایی است که هر فردی می تواند داشته باشد. امروزه دانشمندان علوم رفتاری به این نتیجه رسیده اند که ارتباط مایه قدرت است و کسانی که این فن را به نحو موثر به کار می گیرند می توانند جهان را به گونه ای متفاوت درک کنند و جهان نیز آنان را به گونه ای متفاوت درک می کند. کسانی که بر اندیشه ها، احساسات واعمال اکثر انسانها تاثیر می گذارد افرادی هستند که می دانند چگونه از ابزار قدرتمند ارتباطات استفاده کنند.
هر فردی از طریق برقراری دو نوع ارتباط، تجربیات زندگی خود را شکل می دهد:
الف) ارتباطات درونی یعنی گفتن یا احساس تصورات درونی.
ب) ارتباط بیرونی یعنی استفاده از کلمات، لحن صدا و تغییرات چهره برای برقراری ارتباط با دنیای خارج.
– نیروی صمیمیت: افرادی که بتوانند رشته های مودت و صمیمیت را با مردمی که دارای عقاید و فرهنگ متفاوت هستند مستحکم کنند، بزرگترین موفقیت را در زندگی خود به دست آورده اند. تقریباً تمام افراد موفق قدرت فوق العاده در جلب دوستی دیگران دارند و می توانند با افرادی که خصوصیات و اعتقادات گوناگون دارند ایجاد صمیمیت کنند. افراد موفق همچنین دارای نرمش، انعطاف پذیری و جاذبه خاصی هستند و بدین ترتیب می توانند، توجه افراد کثیری را به خود جلب کنند.
۸- اعتماد به ‌نفس: مهارت‌های مردمی خوب با اعتماد به‌ نفس شروع می‌شود. وقتی کسی اعتماد به ‌نفس داشته باشد خیلی خوب معلوم می‌شود. اعتمادبه ‌نفس مثل آهن‌ربایی بقیه را به سمت شما می‌کشاند و رفتارهای تان نشان می‌دهد که ارزش صرف وقت و تلاش را دارید. وقتی حس قوی نسبت به خودتان داشته باشید، خیلی سریع از گپ کوتاهی که با کسی دارید گذشته و فرصتی در اختیارتان قرار می‌دهد که بتوانید بدون اتلاف وقت به قلب رابطه دست یابید.
۹- هنرمندانه سوال بپرسید: یکی از سریع‌ترین راه‌‌ها برای شکستن قفل سکوت پرسیدن سوال‌هایی است که بتوان آن‌ها را خیلی راحت با بله یا خیر جواب دارد. با پرسیدن سوالی که به یک جواب با جزئیات بیشتر نیاز هست، فرد مقابل باید توضیح بیشتری بدهد و اطلاعاتی که دارد را در اختیارتان بگذارد.
بخشی از ارتباط موفق یاد گرفتن این است که سوالاتی را مطرح کنید که فرد مقابل را به فکر کردن وا دارد. یک چیز به دیگری منتهی می‌شود و در مدت کوتاهی داستان‌هایی بین دو طرف منتقل می‌شود و یخ رابطه می‌شکند.
۱۰- دو بار گوش کنید، یک بار حرف بزنید: می‌گویند به یک دلیلی خداوند(ج) دو گوش و یک دهان به شما داده است. دلیل آن این است که باید دوبرابر آنچه که حرف می‌زنید، گوش دهید. درارتباط با مهارت‌های مردمی، این یعنی وقتی فرد مقابلتان صحبت می‌کند، باید همه توجهتان را به او بدهید. نباید غرق این فکر شوید که بعد از آن شما چه باید بگویید یا بعداً چه اتفاقی می‌افتد یا هر فکر بی ارتباط دیگری. تمرکز کنید، اطلاعاتی که ارایه می‌شود را جذب کرده و راهی برای دنبال کردن صحبت او با پرسیدن یک سوال مرتبط با موضوع پیدا کنید.
۱۱- توانا بُود هرکه دانا بود: ارتباط موثر و موفق با دانش شروع شده و خاتمه می‌یابد. کسانی‌که مسافرت می‌کنند، مطالعه می‌کنند یا از جریانات روز باخبر اند برای هم‌صحبتی فوق ‌العاده‌اند. هرچه فرد تجربیات بیشتری از زندگی داشته باشد، بهتر می‌تواند با دیگران ارتباط برقرار کند.
کسانی‌که مسافرت می‌کنند توانایی این را دارند که فرهنگ‌ها و مردمان دیگر را بهتر درک کنند و آن‌هایی که زیاد مطالعه می‌کنند، درمورد همه موضوعات اطلاعات کافی دارند و می‌توانند خود را با هر مکالمه‌‌ای تطبیق دهند. شخصی که در فعالیت‌های مختلف شرکت دارد، مطمئناً می‌تواند با افراد دیگر وجه اشتراک پیدا کرده و مکالمه را به جریان بیندازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *