گزارش

اجرای 360 پروژه بزرگ و کوچک  در سال 1401 در کشور

وزارت انرژی و آب در یک خبرنامه، گزارشات یک ساله خویش را با رسانه‌ها شریک ساخته و از برنامه‌های مهم در سال پیش رو خبر داد.

معاذ

وزارت انرژی و آب در یک خبرنامه، گزارشات یک ساله خویش را با رسانه‌ها شریک ساخته و از برنامه‌های مهم در سال پیش رو خبر داد.

مجیب الرحمن عمر، آخندزاده معیین وزارت انرژی و آب دراین خبرنامه گفت که این وزارت با همکاری سازمان‌های خارجی ۳۶۰ پروژه را در کشور اجرا کرده که شامل سر بند، بند کوچک، کانال و پروژه‌های دیگر مرتبط با آب می‌شود.

به گفته مسئولان، دوام کار پروژه‌های نیمه تمام، اتخاذ تدابیرلازم برای تحکیم سواحل دریای آمو، توحید، تحلیل و ترتیب اسناد حقوقی، زمینه‌سازی برای جلب سرمایه‌گذاری و عقد تفاهم‌نامه‌ها، از اجراآت مهم این وزارت طی یک سال اخیر می‌باشد.

مجیب‌الرحمن عمر آخندزاده، معیین وزارت آب و انرژی همچنان گفت: طی سال ۱۴۰۱ هـ ش، کار عملی بخش اول فاز دوم بند کجکی در هلمند تکمیل شده، کار فاز سوم بند کمال خان در نیمروز، بند شاه و عروس در کابل، بندی توری در زابل و پروژه اصلاح دریاچه به امتداد کانال نمک آب در تخار جریان دارد.

به گفته معین این وزارت، آغاز دوباره کار بند پاشدان در هرات و بخش اول بند بخش آباد در فراه در دستور کار بوده و ۱۰ پروژه کوچک حفظ  و مراقبت بندها و کانال‌های عمومی نیز تطبیق گردیده است.

به گفته مسئولان، سروی همه جانبه پیرامون تحکیم سواحل دریای آمو انجام شده و هم اکنون در ۱۴ ساحۀ ولایت‌های بلخ، کندز، جوزجان و تخار کار تحکیم کاری، آن جریان دارد.

مسئولان می‌افزایند، در جریان یک‌سال اخیر، در خصوص تطبیق معاهده دریای هلمند با جانب ایران نشست‌های پی‌هم صورت گرفته، مطالعه همه جانبه در مورد حوزه‌های دریایی انجام شده، سروی تخنیکی، طرح و دیزاین ده‌ها پروژه ارزیابی گردیده و اسناد حقوقی توحید و تحلیل شده است.

طبق معلومات این وزارت، به منظور تعیین محل برای چاه‌های آبی، ۶۰۴ سروی هایدروجیولوجیکی انجام شده، چاه‌های جذبی برای تقویت منابع آب‌های زیرزمینی حفر گردیده، آمار منابع آب‌های سطحی جمع‌آوری شده و در خصوص خطرات ناشی از آب خیزی‌ها در پنج حوزه دریایی، نقشه‌ها ترتیب و تکثیر شده است.

به گفته مسئولان، به منظور تنظیم بهتر امور، ۱۰ طرزالعمل تخنیکی پس از منظوری به ادارات ذی‌ربط ارسال شده، ۶ مقرره تسوید گردیده و نشست‌های پی‌هم با FAO, WFP, GIZ, UNICEF و JICA  تدویر شده است.

تمدید قرارداد برق با تاجیکستان، اوزبیکستان و ترکمنستان، عقد ۳ تفاهم‌نامه با شرکت‌های خصوصی و زمینه‌سازی برای جلب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی، بخش دیگری از اجراآت این وزارت طی سال ۱۴۰۱ هـ ش، می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *