افغانستان

تاکید مجدد وزارت معادن و پترولیم بر فرصت‌های سرمایه‌گذاری

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفته است که سرمایه‌گذاری در بخش استخراج و پروسس نفت می‌تواند در رسیدن به خودبسندگی افغانستان کارساز باشد.

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری گفته است که سرمایه‌گذاری در بخش استخراج و پروسس نفت می‌تواند در رسیدن به خودبسندگی افغانستان کارساز باشد.
شهاب‌الدین دلاور سرپرست وزارت معادن و پترولیم در دیدار با رئیس شرکت فنگویان چین بار دیگر تصریح کرده که تمامی فرصت‌ها برای سرمایه‌گذاری در معادن افغانستان فراهم شده است.
این وزارت گفته است که شیخ دلاور و رئیس شرکت فنگویان چین در باره سرمایه‌گذاری‌ها در بخش استخراج و پروسس نفت به‌گونه‌ی مفصل گفتگو کرده‌اند.
در حدود دو سال و شش ماه که از روی‌کار آمدن دوباره امارت اسلامی می‌گذرد، نماینده‌ها و سرمایه‌گذاران زیادی به‌ویژه از چین برای بررسی اوضاع سرمایه‌گذاری به کابل آمده‌اند.
همایون افغان سخن‌گوی وزارت معادن و پترولیم در باره آنچه در این دیدار گذشت، گفت: «رئیس کمپنی مذکور ضمن ابراز خرسندی از وضعیت فعلی علاقه‌مندی شان را روی سرمایه‌گذاری در بخش معادن به ویژه نفت افغانستان ابراز داشت که از طرف وزیر معادن مورد استقبال قرار گرفت.»
اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری نیز گفته است که سرمایه‌گذاری در بخش استخراج و پروسس نفت می‌تواند در رسیدن به خودبسندگی افغانستان کارساز باشد.
سخی‌احمد پیمان معاون اول اتاق صنایع و معادن گفت: «خوش‌بختانه ذخایر عظیم نفتی در داخل کشور وجود دارند، حالا زمان آن رسیده در تاسیسات نفتی، پالایش‌گاه‌ها و جذب سرمایه‌گذاری‌ها کاری صورت بگیرد همچنان برای شرکت‌های سرمایه‌گذار فرصت‌ها هم است، برای افغانستان هم.»
سید مسعود یکی از آگاهان مسایل اقتصادی گفته است که دلبسته‌گی چین برای سرمایه‌گذاری در کشور اثرگذار است؛ اما نیاز است تا سرمایه‌گذاری‌ها با حفظ منافع ملی انجام شود.
سید مسعود افزود: «سرمایه‌گذاری کشورهای ابرقدرت جهان مثل چین که همسایه ماست، به ثبات اقتصادی و اجتماعی کمک می‌کند و باورها را که در درون افغانستان از بین رفته، دوباره می‌سازد.»
بر بنیاد اطلاعات وزارت معادن و پترولیم، در حال حاضر چاه‌های نفت بلاک قشقری حوزه آمو دریا، معدن دوم مس عینک لوگر و معدن طلای تخار به شرکت‌های چینی داده شده و ارزش سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها به بیش از یک‌میلیارد دالر می‌رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *