اجتماعی

زنگ معارف و آغاز سال تعلیمی 1402هـ . ش

مروج است که سال تعلیمی کشور ما با زنگ معارف توسط یکی از مسئولین بلندپایه‌ای حکومت آغاز می‌گردد؛ این آغاز، یک آغاز ستودنی و شروع سال 1402 هـ . ش با تعلیم و آموزش، شروع مبتنی بر عزت و شرف و مبانی افتخار انسانیت است.

حبیبی
مروج است که سال تعلیمی کشور ما با زنگ معارف توسط یکی از مسئولین بلندپایه‌ای حکومت آغاز می‌گردد؛ این آغاز، یک آغاز ستودنی و شروع سال 1402 هـ . ش با تعلیم و آموزش، شروع مبتنی بر عزت و شرف و مبانی افتخار انسانیت است.
علم و دانش از پدیده‌های مورد تاکید دین مبین اسلام و از نخستین فرمان‌های وحی الهی برای طی نمودن مسیر هدایت بشر است. آنجا که خدای علیم و خبیر می‌فرماید:
ترجمه: «اى محمد! بخوان چيزى را كه به تو وحى مى‏شود. آن را بياغاز و بخوان به نام پروردگارت. آن‌که همه جهان را آفريده است. انسان را از خون بسته آفريده است. بخوان! پروردگار تو بزرگوارتر و بخشنده‏تر است ازآنچه تو مى‏انگارى. بعدازاین، بزرگواری‌ها و بخشندگی‌ها از او خواهى ديد كه تعليم قرائت در برابر آن‌ها ساده و ناچيز است. همان خدايى كه به وسيله قلم انسان را تعليم داد و چيزها به او آموخت. بدو چيزهايى را آموخت كه نمى‏دانست.» (علق: 1-5)
علم و دانش وسیله‌ای برتری انسان و قرار گرفتن فرشتگان در بوته آزمايش است و در نتیجه افتخاری بزرگی برای ‏نسل بشر محسوب گردیده است. علم و آگاهی افتخارآفرین نخستین فرد بشر مبتنی بر مفاهیم و مسماهای موجودات عالم هستی بود، همانطوری که امروزه نیز آگاهی از علوم مربوط به موجودات هستی،جهان آفرینش، اسرار و خواص مختلف آن‌ها باعث افتخار بزرگی در میان بشریت برای فرزندان آدم است؛ از این جهت لیاقت خلافت زمین از همان آغاز آفرینش انسان برداشتن معلومات وسیع و دانش فراوان مبتنی گردیده است.
فراگیری علم و دانش ازآنجای که وسیله‌ای معرفت و شناخت خود و خدای آفریدگار و ملاک ترس از خدا است، تفاوتی میان نر و ماده ای نسل بشر ندارد و به عبارت دیگر فراگیری علم و دانش میان مرد و زن ندارد، همان گونه که مردان به حیث آدم‌های دارای استعدادهای فوق‌العاده برای شناخت خدا و درک حقایق هستی، هستند؛ زنان نیز دارای استعدادهای فوق‌العاده برای شناخت خدا و درک حقایق هستی هستند. خدای متعال می‌خواهد که این استعدادهای فرزندان آدم به فعلیت برسد و با درک حقایق و اسرار عالم هستی، به‌افتخار جهان زودگذر و سرای جاودان همیشگی برسند و در مسیر به دست آوردن این هدف بزرگ، مردان وزنان با دانش و بی‌دانش هیچ‌گاهی باهم برابر نیستند. آنجا که خدای متعال می‌فرماید: ترجمه: «آيا كسانى كه (وظيفه خود را در قبال خدا) مى‏دانند، باکسانی كه (چنين چيزى را) نمى‏دانند، برابر و یکسان‌اند؟! (هرگز). تنها خردمندان (فرق اينان را با آنان تشخيص مى‏دهند و از آن) پند و اندرز مى‏گيرند.» (زمر: 9)
اصلاح حال و آینده‌ای جامعه ما مبتنی بر زبان‌ها و قلم‌های مؤمن با علم و دانش است؛ همانطوری که فساد حال و آینده‌ای جامعه مبتنی بر زبان‌ها و قلم‌های مسموم به بی‌علمی و بی‌دانشی است. از سوی دیگر انقلاب آفرینی در زمینه‌های مختلف زندگی بشر، اعم از جنبه‌های اعتقادی و فکری؛ فرهنگی و اقتصادی؛ سیاسی و اجتماعی، توسط جوانان دانشمند و علم مدار ملت ها صورت می‌گیرد. در چنین فرصت‌هایی از برنامه‌ریزی، می‌سزد که مسئولین امر اعم از اولیای امور خانواده‌های کوچک اجتماع و خانواده‌ای بزرگ ملت مسلمان کشور، تلاش کنند که در برنامه‌های تعلیمی و تحصیلی خود؛ زمینه‌ای فراگیری علم و دانش را برای تمامی اقشار ملت، اعم از مرد و زن فراهم نمایند تا باشد از میان این مردان وزنان ملت، استعدادهای فوق‌العاده آنان در ساختار و پیشرفت آینده کشور سهم فعال اصلاح و بازسازی داشته باشند و دیگر این ملت از منجلاب‌های بی‌دانشی بیرون آید و همه اقشار ملت در بوستان زیبای علم و دانش، بافرهنگ عالی انسانی و اسلامی سرافراز، موفق و با عزت زندگی کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *