صحت

آیا زخم معده می تواند درد قفسه سینه ایجاد نماید؟

یکی از امراض شایعی که می تواند امراض قلبی را تقلید نماید ، زخم معده و اثناعشر است. این امراض می تواند علایمی ایجاد نماید که به صورت درد قفسه سینه احساس شده و علایم مشابه با امراض قلبی و آنژین ایجاد نماید. با این حال موضوع مهم و خطرناک برعکس این است و نگرانی بیشتر از این است که یک مریض علایم مرض قلبی خود را به ناراحتی های هضمی و درد معده نسبت دهد و در تداوی آن تأخیر ایجاد شود.

داکتر صهیب کریمی
یکی از امراض شایعی که می تواند امراض قلبی را تقلید نماید ، زخم معده و اثناعشر است. این امراض می تواند علایمی ایجاد نماید که به صورت درد قفسه سینه احساس شده و علایم مشابه با امراض قلبی و آنژین ایجاد نماید. با این حال موضوع مهم و خطرناک برعکس این است و نگرانی بیشتر از این است که یک مریض علایم مرض قلبی خود را به ناراحتی های هضمی و درد معده نسبت دهد و در تداوی آن تأخیر ایجاد شود.
زمانی که زخم معده یا اثناعشر وجود داشته باشد ، درد آن در اغلب موارد در ناحیه بالای شکم و زیر قفسه سینه احساس می شود. (ناحیه سردل Epigaster). با این حال در برخی از موارد در معده به صورت دردهای سینه و در ناحیه جناغ سینه احساس می شود و علایمی مانند دردهای قلبی ایجاد می کند.
درد ناشی از زخم های معده حالت سوزشی دارد و به صورت پیچشی یا مچاله شدن احساس می شود. این درد معمولاً با غذا خوردن بهبود پیدا می کند و با مصرف الکول، قهوه ، سگریت و غذاهای محرک تشدید می شود. معمولاً در کنار درد بر روی معده ، علایمی مانند تهوع ، استفراغ ، آروغ زدن و احساس مزه ترش اسیدی در گلو هم ایجاد می شود.
آیا درد من مربوط به معده است یا قلب؟
افتراق دادن درد معده از دردهای قلبی مزمن و آنژین ساده است. دردهای معده برخلاف آنژین به فعالیت یا استراحت ارتباطی ندارند و بیشتر با خالی ماندن معده از غذا و گرسنگی تشدید می شوند و برعکس با غذا خوردن کاهش پیدا می کنند. درد معده حالت مالشی و سوزشی دارد و به صورت اسپزمی هر چند دقیقه یکبار تشدید شده و آرام می شود. علایمی مانند نفخ ، تهوع و استفراغ و احساس ترشی در گلو هم از علایم ناراحتی هضمی است. با این حال هم دردهای قلبی می توانند به اشکال غیرتیپیک ظاهر شوند و هم درد معده می تواند خود را به صورت دردهای سینه و درد قلبی نشان دهد.
از این رو توصیه می شود اگر فردی در معرض امراض قلبی است مانند افرادی که عوامل خطر امراض قلبی مانند دیابت ، چربی خون بالا ، فشارخون بالا ، اضافه وزن و هم چنین سابقه فامیلی امراض قلبی دارند ، در صورت تکرار حملات شبیه به ناراحتی معده حتما برای اطمینان از نداشتن مریضی قلبی توسط متخصص قلب بررسی شوند.
مشکل اصلی در مورد دردهای حاد قلبی و سکته قلبی است برای اینکه درد ناشی از حملات حاد قلبی همانند درد معده می تواند هم در استراحت و هم با فعالیت بدنی ایجاد شود و هم اینکه همراه با آن علایمی مانند تهوع و استفراغ ایجاد می شود که می تواند با دردهای ناشی از ناراحتی معده اشتباه شود. مکرراً مشاهده شده است که مریضان با سکته قلبی علایم خود را به ناراحتی معده نسبت داده اند و مریضی آنها با تأخیر زمانی قابل توجهی تشخیص داده شده است.
با توجه به اهمیت تشخیص سریع و خطرات جبران ناپذیر تأخیر در تداوی حملات قلبی
توصیه می شود تمام دردهای ناگهانی و شدید ناحیه پایین قفسه سینه و بالای شکم که می توانند همزمان از امراض هضمی هم ایجاد شون، ابتدا از نظر عدم وجود سکته قلبی بررسی شوند.
تشخیص و تداوی ناراحتی هضمی
معمولا تشخیص زخم های معده باشرح حال و معاینه داکتر هضمی صورت می گیرد. گاها لازم است از اندوسکوپی برای دیدن زخم های معده استفاده شود. با توجه به اینکه عامل اصلی بسیاری از زخم های هضمی انتانی به باکتری «هلیکوباکتر پیلوری» است
، تشخیص آن با استفاده از گازهای تنفسی هم به تشخیص کمک می کند.
تداوی زخم های معده با دوره های تداوی ترکیبی از دواهای ضد اسید معده مانند پنتوپرازول و اومپرازول و هم چنین دواهای آنتی بیوتیکی برای از بین بردن اچ-پیلوری صورت می گیرد.
نکته مهم
بسیاری از مریضان قلبی لازم است به دلایل مختلف از دواهای رقیق کننده خون مانند آسپیرین ، پلاویکس ، وارفارین و دواهای ضدانعقاد جدید NOAC استفاده کنند. مصرف این دواها که گاها لازم است دو یا سه مورد از آنها هم با هم مصرف شوند می تواند در افرادی که زخم معده دارند به خونریزی از معده منجر شود. خونریزی از سیستم هضمی یکی از امراض مهم است که هم می تواند بر سلامت فرد اثرگذار باشد و هم در اثر قطع دواهای قلبی می تواند به اختلاط مهم قلبی بینجامد.
از این رو لازم است افرادی که از دواهای رقیق کننده خون استفاده می کنند – به ویژه اگر دو یا سه مورد از آنها را باهم مصرف می کنند – در صورت داشتن هر کدام از مسایل زیر در مورد وقایه از خونریزی هضمی با داکتر خود مشورت کنند:
سن بالای 65 سال
سابقه خونریزی از سیستم هضمی
سابقه زخمهای معده که از قبل تحت تداوی هستند
احساس ناراحتی و سوزش معده
استفاده همزمان از دواهایی مانند کورتونها و مسکن های غیراستروییدی از قبیل بروفین ، میفانمیک اسید ، دیکلوفیناک و نالیدیکسک اسید.
آیا می توان برای جلوگیری از ناراحتی معده خودسرانه از دواهای ضد اسید معده استفاده کرد؟
توصیه می کنیم از این کار پرهیز نمایید. دواهای ضد اسید معده اگرچه تصور می شود که فاقد عوارض و ضرر خاصی برای بدن باشند ولی با بسیاری از دواهای قلبی تداخل دارند و اثر آنها را به شدت کم می کنند. اثر دواهایی مانند پلاویکس ، کاپتوپریل ، دواهای مهمی مانند آتورواستاتین و رزوواستاتین و همچنین دوای حساسی مانند وارفارین با استفاده بی مورد از دواهای ضد اسید معده کاهش پیدا می کند.
لذا توصیه می شود مریضانی که از دواهای قلبی استفاده می کنند از مصرف دواهای ضد اسید معده بدون تجویز داکتر خوداری کنند.
برای دریافت معلومات بیشتر طبی صفحه ما را دنبال کرده و با دوستان خود شریک سازید تا همه مستفید شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *