فرهنگی

فواید حیرت‌انگیز کتاب‌خواندن در زندگی روزمره انسان

با کتابخوانی مهارت های تفکر تحلیلی تان قوی تر می شوند

معاذ
قسمت دوم و پایانی
با کتابخوانی مهارت های تفکر تحلیلی تان قوی تر می شوند
یک رمان پلیسی پرفروش، معمایی را برای خواننده مطرح می‌کند تا آن را حل کند؛ بدین ترتیب مهارت‌های تحلیلی فرد توسعه می‌یابند. خواندن یک کتاب اسرارآمیز و تلاش برای حل آن راز، بسیار هیجان‌انگیز است. حتی اگر خودتان معما را حل نکنید، با این‌ حال تفکر تحلیلی و انتقادی‌تان را به بهترین نحو ممکن بکار گرفته‌اید.
تاثیر مطالعه بر مغز و تقویت حافظه
طبق تحقیق محققان، تاثیر مطالعه بر مغز و فوایدی که برای آن دارد بسیار چشمگیر است. برای دنبال کردن یک طرح باید اطلاعات زیادی را در ذهن بسپارید که تمرین خوبی برای مغزتان است. باید نشانه‌ها و علایم مختلف، پیشنیه این علایم، و نقش آن‌ها را بخاطر بسپارید تا داستان در یک زنجیره متوالی شکل بگیرد. در نهایت اگر حین خواندن، این جزئیات معین را بخاطر نسپارید چیزی از متن نخواهید فهمید. درنتیجه خواندن کتاب عملا توانایی حفظ کردن و به خاطر سپردن مغز را تقویت می‌کند.
کتاب‌ خواندن خواب تان را تقویت می‌کند
بیشتر خوره‌های کتاب می‌توانند به این مسئله اعتراف کنند. هیچ‌چیزی به اندازه گرفتن کتاب در دست احساس خواب آلودگی نمی‌آورد. کتاب خواندن مثل قرص خواب‌آور است که آرامش‌بخش بوده و خصوصاً زمانی که خسته‌اید یا استرس زیاد دارید باعث خواب می‌شود.
کتابخوانی علاوه بر اینکه به خوابیدن کمک می‌کند، کیفیت کلی خواب را نیز بهبود می‌بخشد. از آنجایی‌که مطالعه آرامش‌بخش است و از میزان استرس و تنش می‌کاهد، شما را به خواب عمیق و آرامی فرو خواهد
از دیگر فواید مطالعه کردن آن است که تمرکز را تقویت می کند چرا که برای فهمیدن مطالب کتاب باید روی آن متمرکز شوید. اگر نتوانید روی کتاب متمرکز شوید قطعاً نمی‌توانید سیر مطالعه‌تان را حفظ کنید. در واقع، کتاب خواندن پادزهری است در مقابل وسواس فکری امروز بشر در انجام چند کار همزمان و باهم؛ مانند ایمیل زدن و همزمان چت کردن با دوستان در حالیکه یک چشم‌تان به گوشی موبایل است قهوه می‌نوشید و پاسخ توئیت‌تان در توییتر را نگاه می‌کنید. این رفتار باعث پرت شدن حواس می‌شود و بهره وری فردی را مختل می‌سازد.
مطالعه کردن نیازمند تمرکز است؛ مولفه‌ای که حلقه گمشده این روزهای جامعه بشریت است. با اختصاص دادن 15 تا 20 دقیقه روزانه به مطالعه و کتاب خواندن می‌توانید توانایی تمرکزتان را بهبود ببخشید و نهایتا بهره‌وری‌تان افزایش می‌یابد.
با مطالعه کتاب بدون پرداخت هیچ هزینه ای تفریح می کنید
آیا واقعاً جالب نیست که تنها از طریق مطالعه یک کتاب خوب، بدون هیچ هزینه‌ای به اقصی نقاط دنیا سفر می‌کنید؟ کتاب‌ها قیمت بالایی دارند اما لزومی ندارد که حتما کتاب‌ها را بخرید. کتابخانه‌هایی در سراسر دنیا هستند که بصورت رایگان یا در ازای بهایی ناچیز، کتاب‌های دست دوم را می‌فروشند؛ به علاوه منابع آنلاینی که براحتی و بدون پرداخت هزینه می توانید کتاب‌های الکترونیک را رایگان دانلود کنید.
تاثیر کتاب در آرامش درونی
علاوه بر کاهش استرس، احتمال دارد موضوعی که درباره آن مطالعه می‌کنید باعث آرامش درونی و آسایش خاطر شود. تحقیقات نشان داده‌اند که خواند کتاب‌های معنوی باعث کاهش فشار خون می‌شود. کتاب‌های خودیاری می‌توانند به خوانندگانی که حالت‌های روحی مناسبی ندارند، کمک کنند. احتمالا کتابی برای هر حالت روحی که می‌خواهید به آن دست پیدا کنید وجود دارد.
گفتگوهای شما با خواندن کتاب بهتر می‌شود
با مطالعه زیاد، شما با موضوعات بسیاری آشنا می‌شوید و شاید سوالاتی هم برای خودتان پیش بیاید.
بنابراین دفعه بعدی که با دوستان خود ملاقات می‌کنید، موضوع جدیدی برای گفتگو دارید که باعث می‌شود لذت بیشتری از سپری کردن وقت با دوستان خود ببرید. این امر برای دوستان شما هم صادق است چرا که در هر بار ملاقات با شما، با موضوعات جدیدی آشنا می‌شوند.
کتابخوانی یک تمرین برای مغز شما است
تفاوت زیادی بین یک فعالیت بی کنش مانند تماشا کردن تلویزیون و یک فعالیت مانند کتابخوانی وجود دارد. از دیگر فواید کتاب خواندن آن است که وقتی شما مطالعه می‌کنید، به ذهن خود آموزش می‌دهید که روی اطلاعات جدید تمرکز کرده و آن‌ها را جذب کند. همانطور که پیش‌تر ذکر شد، این امر باعث بهبود حافظه و مهارت‌های تحلیلی مغز می‌شود. این امر یعنی مطالعه تبدیل به یک ورزش برای مغز شما می‌شود.
کتاب خواندن مسری است
در نهایت یکی دیگر از فواید مطالعه کردن آن است که می‌دانید مطالعه شما می‌تواند تاثیرات ثانویه‌ای داشته باشد، مخصوصا اگر دارای فرزند باشید. زمانی که افراد پیرامون شما مطالعه می‌کنند، به احتمال زیاد شما هم این کار را انجام خواهید داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن