اخبارگزارش

آمادگی های عیدی شهروندان و بازارِ گرم خیاط‌های شهر کابل

انیس: با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و نزدیک شدنِ عید سعید فطر، بازار دوخت لباس از سوی خیاط‌های شهر کابل نسبت به روز‌های‌‌‌‌ گذشته گرم‌تر شده و خیاط‌های شهرکابل ازهمین دهه‌ی اخیرِ ماه مبارک‌ رمضان از پذیریش مشتری جدید بخاطر داشتنِ مشتری‌ بیش‌از حد و بیمِ عدم رسیدگی به دوختِ لباس‌های مشتریان اِباه می‌ورزند.

خیاط‌‌های که با نزدیک شدنِ عید، بازار شان نسبت به روز‌ های عادی بیشتر گرم شده و این روز‌ها شب‌ و روز‌ مصروف دوخت لباس برای مشتری‌های خودِ شان می‌باشند تا بتوانند قناعت مشتری‌های شانرا بدست بیاورند و نیز از پول شخصی خودشان خانواده های شانرا حمایت مالی نمایند.

محمد عثمان، از جمله خیاط‌های شهرکابل در مربوطات ناحیه پنجم می‌باشد که این‌ روز‌ها بیشتر از روز‌های گذشته سرگرم دوختِ لباس برای مشتری‌های خود است. وی می‌ گوید، با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان مشتری‌های زیاد برای دوختِ لباس داشته و شاگردان‌ شب روز مصروف دوختِ‌ لباس هستند؛ چون بازار دوختِ لباس نسبت به سالهای گذشته‌گرم‌تر شده است:

«شاگردانم شب و روز مصروف دوختِ لباس هستند تا به مشتری‌‌های که رَخت برای دوختن‌ داده‌اند رسیدگی نمایند چون بازارِ لباس‌ها نسبت به‌ سالهای گذشته گرم‌تر شده و‌‌ شهروندان اکنون لباس وطنی را نسبت به دریشی ترجیع می‌دهند».

استاد عثمان، که بیشتر عُمر خود را صرف پیشه‌ی خیاطی نموده و تار‌های موی‌ سفید؛ در مو‌های‌اش مشاهده می‌ شود می‌گوید ۱۷ سال را در پیشه‌ی خیاطی صرف نموده و اینکه از درکِ دوخت لباس مصدر خدمت برای مشتری‌یان  خود است خُرسند است.

وی می افزاید بازار گرم خیاط‌ها در این شب و روز را درخواست بیش‌ از حد شهروندان و نبود بازار دریشی در میان شهروندان می‌ داند: «بعداز تحولات و روی کار آمدن امارت اسلامی اکثریت شهروندان دوست دارند که لباس‌های افغانی بر تن نمایند و نیز بازار درخواست دریشی نسبت به سالهای گذشته سرد شده‌است.»

استاد عثمان، که چهار شاگرد و یک دکانِ کوچک خیاطی دارد از کار و بار خود راضی‌است می‌گوید ماهانه ۱۰۰۰ افغانی کرایه می‌دهد: «از شغل خود راضی هستم و از اینکه یک تعداد شاگرد‌ها در اینجا مصروفیت دارند، خیلی دل‌گرم هستم ماهانه ۱۰۰۰ افغانی کرایه دکان می‌دهم و مالیه دولت را می پردازم و نیز جواز کار دارم و شاگردانم با حق الزحمه چند فیصدی برایم لباس می‌ دُزند».

قابل یاد‌آوریست که در سالهای اخیر لباس وطنی که نماد فرهنگ دیرینه این کشور است رونق بیشتر یافته و چیزی که ما شاهد آن استیم در میان شهروندانِ که دور از خانواده در کشور‌های‌بیرون مرزی به سر می‌برند، نیز ترویج یافته است که نشان دهنده علاقه به لباس‌های وطنی است و شهروندان بخاطر همین علاقه شان حاضر اند که بهای‌‌‌ هنگفت بخاطر پوشیدن لباس وطنی در روز‌های عید‌ بپردازند.

ببرک قیومی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *