اسلامیمقالات

رمضان ماه قرآن و بهار معنویت

رمضان ماهی است که سلسلهٔ نزول قرآن در آن آغازیدن گرفت؛ آنگاه که بزرگ‌مرد اخلاق و عرفان و سردار پیامبران -أرواحنا فداه- در خلوت‌کدهٔ خویش، غار حرا، محو تفکر و تدبر، و غرق در عبادت ذات یکتا بودند و آیات ابتدایی سوره علق بخوان به‌نام پروردگاری که همه چیز را خلق کرد، بر سینهٔ اطهرش فرود آمدند. رمضان ماهی است که در شب قدرش تمام قرآن از لوح محفوظ بر آسمان دنیا فرود آمد  و پس از آن، به مدت ۲۳ سال کم‌کم و مطابق نیاز جامعهٔ نوپای اسلامی نازل گردید.

رمضان خود مهمان خدا بود که پیش ما فرستادش؛ اما این حرمتش با عجین شدنِ نزول قرآن چندین برابر افزایش یافت. رمضان فرصتی نو برای آشتی با قرآن است. قرآنی که کلامِ بی‌شک و عیب الله – جل‌جلاله – است؛ کلامی که با نگاه‌کردن در آن، با خواندن از روی آن و با تدبر در معنا و مفاهیمش، در تعلیم و تدریسش همه اجر و ثواب است؛ ثواب‌هایی مانند کوه‌ها و بلکه بزرگتر؛ پاداش‌هایی که مانند ندارند؛ زیرا هر حرفش ده ثواب دارد و چون خدا بخواهد مزدش را از این هم بیشتر می‌کند و کسی را که او بخواهد مزدش اضافه می‌کند و آن را جز او کسی نمی‌داند که چقدر!

چنانچه اگر بخواهید یک خط از قرآن را بخوانید ثوابش به صدها و بلکه هزاران می‌رسد؛ چه برسد به اینکه یک صفحه، یک جزء و یا چندین جزء را در یک روز تلاوت کنید.

سخن دیگر اینجاست که در رمضان فرصت بیشتر برای تلاوتش یافت می‌شود، چون اوقات کاری کمتر و شب‌ها فرصت خوبی برای عبادات است؛ لذا هیچ‌گاه نباید قرآن را به باد نسیان سپرد و بلکه درسِ همراهی با آن را در رمضان به ممارست گماشت.

قرآن کریم جزو شفاعت‌کنندگان در روز قیامت است؛ چه بسا کسانی را سفارش می‌کند و چه بسا کسانی که از آن‌ها شاکی می‌گردد.

با رمضان، این بهار معنویت، روح و روان خود را تازه کنیم و با عبادت و تلاوت قرآن کریم بالاترین مدارج ترقی در معنویات را از آنِ خود نماییم.

قرآن کریم معجزه است؛ همه چیزش معجزه است، حتی خواندنش! چنانچه هر اندازه بیشترش بخوانید و در آیاتش تدبر کنید، محبت‌تان با او بیشتر می‌شود و شوق خواندنش چندین برابر می‌گردد. قرآن را هر اندازه بیشتر بخوانید بیشتر در بحر اشتیاقش غرق می‌شوید و هر اندازه با اخلاص، فکر و گریه بخوانید، بهاری بی‌کران را خواهید دید و تزکیه‌ای بی‌مانند را تجربه خواهید کرد.

رمضان و قرآن دو تا از نعمت‌های خاص الهی اند که باطن و درون انسان را پالایش می‌دهند و به کسی که واقعاً از ته دل بدان‌سو رجوع کرده باشد درجاتی بلند را بخشش می‌کنند؛ لذا بیاییم و از بهار قرآنی بیشترین میزان لذت‌ها را به‌دست بیاوریم.

محمدداود مهاجر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *