صحت

شیوع امراض در میان مهاجران برگشته

از اول ماه نومبر سال گذشته‌ی میلادی که روند اخراج مهاجران افغان از پاکستان آغاز شد، شمار زیادی از شهروندان کشور از راه سپین‌بولدک و تورخم، به کشور برگشته‌اند و این روند هنوز هم ادامه دارد.

 

از اول ماه نومبر سال گذشته‌ی میلادی که روند اخراج مهاجران افغان از پاکستان آغاز شد، شمار زیادی از شهروندان کشور از راه سپین‌بولدک و تورخم، به کشور برگشته‌اند و این روند هنوز هم ادامه دارد.

در کنار دیگر خدمات، برای مهاجران برگشته از پاکستان، خدمات صحی نیز از سوی حکومت و نهادهای کمک‌رسان ارائه می‌شود.

با این حال متخصصان صحی می‌گویند، نگرانی وجود دارد که مهاجران برگشته، ممکن برخی مرض‌های مرگ‌بار را که در پاکستان وجود دارد، با خود به افغانستان انتقال دهند.

خوشحال بختیالی؛ مسوول بخش صحی موسسه‌ی (KRO) در ولایت کندهار می‌گوید، تب دنگی (استخوان‌شکن) مرضی است که شمار زیاد مردم در پاکستان، به آن مبتلا شده‌اند.

به گفته‌ی بختیالی، مرض‌های کرونا، سینه‌وبغل و کولرا نیز در میان مهاجران برگشته از پاکستان، شیوع پیدا کرده است.

او گفت:” افرادی که مشکوک باشند، علایم در وجود شان دیده شود، باید به موقع به مرکزهای صحی مراجعه کنند، ما در مورد حفظ‌الصحه، پیام‌های را برای مهاجران می‌رسانیم.”

از سویی هم محمد جناح ابراهیمی؛ مسوول حوادث اضطراری در جنوب کشور می‌گوید، همزمان با آغاز روند اخراج اجباری مهاجران افغان از پاکستان، فعالیت تیم‌های صحی آنان در سپین‌بولدک نیز آغاز گردید.

او می‌گوید که از مجموع مهاجران برگشته، برای 70 درصد شان خدمات صحی ارائه شده است.

ابراهیمی می‌افزاید، تب دنگی و پولیو مرض‌های است که در پاکستان زیاد است و نگرانی وجود دارد که ممکن توسط مهاجران برگشته، به افغانستان منتقل شود.

اما به گفته‌ی او تا کنون هیچ واقعه‌ی مثبت این مرض‌ها ثبت نشده است:” 150 هزار تن از پاکستان آمده‌اند و برای حدود 70 درصد شان خدمات صحی رسیده است، شکی وجود ندارد که تب دنگی و پولیو در پاکستان وجود دارد؛ اما تا کنون واقعه‌ی مثبت آنها در میان مهاجران برگشته، ثبت نشده است.”

با این حال، این مسوول حوادث اضطراری می‌گوید، شماری از مهاجران برگشته، به برخی مرض‌های ساری مبتلا بودند که از سوی ریاست صحت عامه‌ و متخصصان صحی، به موقع تداوی شده‌اند.

ابراهیمی افزود:” افراد مبتلا به شماری از مرض‌های ساری مانند کرونا آمده‌اند؛ اما از آنان نمونه‌ گرفته شده است و به موقع، به آنان رسیدگی شده است.”

از سویی هم داکتر احمد ظاهر؛ مسوول مرکز صحی قول اردوی البدر می‌گوید، بیشتر مریضان در میان خانواده‌های برگشته، کودکان هستند؛ زیرا هوا سرد است و کودکان، بیشتر به مرض‌های فصلی مبتلا می‌شوند.

به گفته‌ی او امکانات تداوی این افراد در آن طرف خط فرضی دیورند وجود ندارد؛ زیرا شماری از مهاجران برگشته، در وضعیت بسیار بد به آنان مراجعه می‌کنند.

احمد ظاهر گفت:” مهاجران ما که از پاکستان آمده‌اند، با مرض‌های زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کردند، 60 درصد مریضان ما کودکان بودند و به مرض‌های فصلی مبتلا بودند.”

شماری از مهاجران نیز از برگشت به کشور و ارائه‌ی خدمات صحی برای شان، ابراز خرسندی می‌کنند.

مهاجران برگشته می‌گویند، هرچند در کمپ مهاجران در ولسوالی تخته‌پل، در کنار خدمات صحی، دیگر خدمات نیز وجود دارد؛ اما آنان نگران سردی هوا هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *